Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
FinansministerenDen 12. april 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 109 (Alm. del – §7) af 29.november 2012 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget indvandringen af arbejdskraft fra Østeuropaforbedrer de offentlige finanser?Svar
Virkningen på de offentlige finanser af indvandring afhænger blandt andet af ind-vandrernes uddannelsesniveau, sprogkundskaber, familieforhold mv. Det vurde-res, at indvandringen af arbejdskraft fra Østeuropa har omtrent neutral virkningpå de offentlige finanser.Det skal indledningsvist bemærkes, at indvandring af fx østeuropæisk arbejdskraftkan have en række fordele for dansk økonomi. Set henover konjunkturerne med-virker indvandringen overordnet til at dæmpe inflations- og lønpresset i danskøkonomi, hvilket fremmer konkurrenceevnen og indebærer, at varer og tjenesterbliver billigere end ellers. Forbrug og investeringer i Danmark øges. Disse forholdøger det samlede antal job, og kan have bidraget til det fald, der har været i struk-turledigheden det seneste tiår.Derudover skal det bemærkes, at regeringen har gennemført en række initiativer tilat bekæmpe social dumping og til at modvirke, at udenlandsk arbejdskraft arbejderpå konkurrenceforvridende vilkår. Således er der bl.a. iværksat styrkede kontrol-indsatser i byggeriet og i transportbranchen, der er indført styrket håndhævelse ogregistrering af udenlandsk arbejdskraft gennem Registret for Udenlandske Tjene-steydere og brugen af arbejdsklausuler er styrket væsentligt. Herudover har rege-ringen sikret, at arbejdsvilkårene i vikarbranchen forbedres, så udenlandske vikarerpå en brugervirksomhed enten skal have tilsvarende løn- og arbejdsvilkår som deandre ansatte eller være omfattet af dansk overenskomst.En opgørelse af den samlede virkning på de offentlige finanser af indvandring fraØsteuropa kan tage udgangspunkt i disse indvandreres samlede skattebetaling,herunder forbrugsafgifter samt træk på overførsler og offentlig service1.
1
Indvandrere fra Østeuropa omfatter personer med bopæl i Danmark. Grænsearbejdere og udstationerede medarbejdere iudenlandske virksomheder er ikke indvandrere.
Side 2 af 3
Det vurderes med usikkerhed, at indvandrere fra Østeuropa, som ved udgangen af2010 havde permanent bopæl i Danmark, samlet set bidrager med ca. 3,3 mia. kr. iindkomstskatter og forbrugsafgifter mm.,jf. tabel 1.Af de samlede skatteindtægterkan knap 2½ mia. kr. henføres til indkomstskatter.I modsat retning trækker forbrug af offentlig service samt modtagelse af overførs-ler mm. Det vurderes, at indvandrerne fra Østeuropa samlet modtager ca. 3,3 mia.kr. i overførsler og offentlig service i 2010. Det indebærer, at den samlede virk-ning på de offentlige finanser er omtrent neutral. Den opgjorte virkning afspejleret øjebliksbillede. Der er således ikke taget højde for, at nettobidraget til den fi-nanspolitiske holdbarhed afhænger af indvandrernes alderssammensætning ogfremtidige beskæftigelse og træk på offentlige ydelse i Danmark. I det omfang atgruppen af indvandrere hovedsageligt består af personer i den erhvervsaktive al-der, kan resultatet ændres, hvis der laves en samlet betragtning over personernesrestlevetid.Tabel 1Virkning på de offentlige finanser af indvandring fra Østeuropa
2005
Antal, ultimo åretIndkomstskatter ogforbrugsafgifter mm.Samlede overførslerSamlet1.000pers.Mia. kr.Mia. kr.Mia. kr.221,6-0,70,82006
261,8-0,71,12007
322,2-0,71,52008
422,7-0,72,02009
473,0-0,92,12010
533,3-1,12,22011
602012
68
Offentlig service1)
Mia. kr.
-1,2
-1,4
-1,5
-1,8
-1,9
-2,1
Samlet inkl. offentligservice
Mia. kr.
-0,4
-0,3
0,0
0,3
0,2
0,0
Anm.: Østeuropa omfatter her: Malta, Cypern, Polen, Ungarn, Estland, Letland, Litauen, Slovenien, Tjekkiet, Slo-vakiet, Bulgarien og Rumænien. Det svarer til de lande, som indgår i Rockwool fondens ”Det danske ar-bejdsmarked og EU-udvidelsen mod øst”.Der er taget udgangspunkt i de skatter og ydelser, der direkte kan henføres til indvandreren.Det er beregningsteknisk lagt til grund at forbrugsafgifter mm. udgør 15 pct. af den personlige disponibleindkomst.Afrunding indebærer, at summen af enkelte elementer ikke nødvendigvis summer til den opgjorte total.Note: 1)Groft anslået med udgangspunkt i en fordeling for 2009. Det kollektive forbrug og den del af det indivi-duelle offentlige forbrug, der ikke umiddelbart kan henføres til personer, er fordelt ligeligt.Kilde: Egne beregninger på baggrund af 33,3 pct. stikprøve af befolkningen
Rockwool fonden har i 2009 vurderet, at indvandring fra Østeuropa under gunsti-ge forhold kan forbedre den finanspolitiske holdbarhed med i størrelsesordenen2-4 mia. kr., jf. Rockwool fonden ”Detdanske arbejdsmarked og EU-udvidelsen modøst”.Det afspejler, at der forudsat en relativ høj erhvervsdeltagelse samt at indvan-dringerne kommer til landet som voksne og i stort omfang uden familier. Rock-
Side 3 af 3
wool fondens beregninger forudsætter endvidere et relativt begrænset forbrug afoffentlige serviceydelser mv.Med venlig hilsenBjarne Corydon