Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1276257_0001.png
1276257_0002.png
1276257_0003.png
1276257_0004.png
1276257_0005.png
1276257_0006.png
1276257_0007.png
1276257_0008.png
1276257_0009.png
1276257_0010.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborgFinansministeren30. august 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 102 (Alm. del – §) af 26.november 2012 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)Spørgsmål
Vil ministeren besvare følgende spørgsmål på baggrund af, at dagpengeperiodenreduceres fra 4 til 2 år fra årsskiftet 2012/2013. Hvilket vil få betydeligepersonlige og samfundsøkonomiske konsekvenser:Efter det for Enhedslisten foreliggende er konsekvenserne af den ovenfor nævntereduktion af dagpengeperioden indregnet i bl.a. 2020-planen af en på mellemlangbaseret version af ADAM-modellen, idet følgende betegnet M-ADAM. I M-ADAM er der i udenrigshandelsrelationerne – med inspiration fraDREAM-modellen – antaget stor prisfølsomhed på lang sigt, idet der i disserelationer antages priselasticiteter med en numerisk værdi på 5.[1] For hvert år frem til 2020 og gerne frem til 2025 ønskes oplyst, hvad konse-kvenserne i henhold til M-ADAM er af den ovenfor nævnte reduktion af dagpen-geperioden for:– Beskæftigelse og arbejdsudbud i personer, timer og fuldtidspersoner– Ledighed– Realløn– Løn– Inflation (forbrugerprisdeflator og bnp-deflator)– BNP-vækst– Betalingsbalancens løbende poster– Offentlige finanserTilsvarende beregninger, ønskes gennemført med en modificeret version afM-ADAM, hvor der indgår de udenrigshandelsrelationer, som anvendes i denversion af ADAM, der anvendes til konjunkturanalyser i Finansministeriet (K-ADAM).Dette talgrundlag, og forskellen mellem de to sæt af beregninger, ønskes oplystså-vel i tabelform som i figurform.[2] Vil ministeren gennemføre beregningerne under punkt 1, såfremt uden-rigshandelsrelationerne i K-ADAM afviger fra de udenrigshandelsrelationer,der anvendes i ADAM-versionen, som udviklet og dokumenteret af Dan-marks Statistik, i en modificeret version af M-ADAM, hvor der indgår deudenrigshandelsrelationer, der hidrører fra Danmarks Statistiks ADAM-model.[3] Vil ministeren sende en oversigt over de ændringer i eksogene variable(samtlige ikke-endogene variable), herunder størrelsesordenen heraf og be-
Side 2 af 10grundelsen herfor, som afkortningen af dagpengeperioden fra 4 til 2 år har gi-vet anledning til i beregningerne med M-ADAM.[4] Såfremt afkortningen af dagpengeperioden har givet anledning til ændrin-ger i adfærdsrelationer eller øvrige centrale relationer i M-ADAM ønskes disserelationer præsenteret samt forskellen herimellem forklaret og begrundet.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at den model, der i spørgsmålet omtales som ”M-ADAM”, tidligere har været anvendt i enkeltstående tilfælde, jf. dokumentationenaf Finansministeriets regneprincipper på www.fm.dk1.Det bemærkes endvidere, at der ved besvarelsen af dette spørgsmål udelukkendeses på en afkortning af dagpengeperioden fra 4 til 2 år. Besvarelsen inddrager ikkede ændringer i indfasningen, der blandt andet er besluttet i forbindelse med FL12,FL13 samtAftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse(maj 2013).Finansministeriet anvender som udgangspunkt en standard-version af ADAM-modellen til analyser af traditionel finanspolitik. Standard-versionen af ADAM eren traditionel Keynesiansk inspireret model med en gradvis tilpasning til et lang-sigtsniveau for beskæftigelse og ledighed. Modellen har på kort sigt en træg pris-og løntilpasning, mens ledigheden på langt sigt svarer til sit strukturelle niveau.Det understreges, at ministeriernes skøn for dagpengereformens strukturelle ef-fekter ikke er et resultat af ADAM-beregninger. ADAM-modellen er ikke indrettettil at beregne arbejdsudbudsvirkninger af arbejdsmarkedsreformer. Der anvendes iministerierne et mere detaljeret grundlag til beregning af arbejdsudbudseffekter, jf.den nævnte dokumentation af Finansministeriets regneprincipper.De forudsatte varige virkninger på beskæftigelse og ledighed mv., der svarer tilskønnene i forbindelse medReformpakke 2020(Finansministeriet 2011), er vist itabel 1.Tabel 1

Strukturel virkning af dagpengereform

Varig virkning

1.000 personer

Ordinært beskæftigedeBruttoledigeArbejdsstyrke (brutto)Nettoledige1)
13,0-18,7-5,7-2,0
Arbejdsstyrken er angivet inkl. aktivering uden for den traditionelle arbejdsstyrke (den traditionelle arbejds-styrke defineres som summen af nettoledige personer og beskæftigede ekskl. orlov i nationalregnskabet).Kilde: Grundlaget forReformpakke 2020.
1)
1
Oversigten over de centrale regneprincipper, beregningsmodeller og metoder i Finansministeriet fremgår af notatet ”Reg-neprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet”, http://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2012/11/oversigt-over-oekonomiske-regneprincipper/
Side 3 af 10Et vigtigt sigte med dagpengereformen har været at opnå en styrkelse af de offent-lige finanser, som bidrager til opfyldelse af EU-henstillingen om konsolidering fra2010 til 2013 og til målene om strukturel balance i 2020 samt finanspolitisk hold-barhed.Opfyldelse af disse mål er afgørende for tilliden til finanspolitikken og de lave ren-ter, som dansk økonomi aktuelt drager fordel af. I fravær af dagpengeafkortelsenville overholdelse af de finanspolitiske mål og forpligtelser have krævet alternativebesparelser eller skatteforhøjelser.I besvarelsen lægges det beregningsteknisk til grund, at opfyldelsen af de finanspo-litiske mål i fravær af dagpengeafkortelsen ville være opnået ligeligt via reduceretoffentlig forbrugsvækst og højere skatter. Antagelsen er beregningsteknisk og in-debærer ikke en konkret vurdering af, hvordan de finanspolitiske mål ville væreblevet efterlevet uden dagpengereformen.Med dagpengereformen er der altså større råderum til offentlige forbrug og/ellerlavere skat end uden reformen. Besvarelsen viser dermed forskellen i beskæftigelseog ledighed mv., når saldoforbedringen opnås via dagpengeafkortelsen frem forgennem ”traditionelle” finanspolitiske instrumenter.Det bemærkes i den forbindelse, at det er et generelt forhold, at styrkelse af de of-fentlige finanser via beskæftigelsesfremmende reformer isoleret set øger råde-rummet til finanspolitiske prioriteringer (fx offentligt forbrug eller lavere skat) seti forhold til en situation, hvor der ikke gennemføres reformer. Dette ligger også tilgrund for budgetloven.Da dagpengereformen reducerer strukturledigheden som følge af mere intensiv ogbredere jobsøgning (fagmæssigt eller geografisk), afdæmpes lønstigningerne ifølgeADAM-beregningerne i en periode, og virksomhedernes konkurrenceevne for-bedres på kort sigt. Beskæftigelsen styrkes af øget nettoeksport og gradvist også aføget indenlandsk efterspørgsel i takt med, at flere kommer i beskæftigelse.Arbejdsmarkedets tilpasning til dagpengeafkortelsen beregnet på henholdsvis ”K-ADAM” (med standard priselasticitet) og ”M-ADAM” (med forhøjet priselastici-tet) fremgår affigur 1-4.
Side 4 af 10I standard-ADAM (”K-ADAM” i figur 1-2) sker tilpasningen til de strukturelleniveauer lidt langsommere end i ”M-ADAM” (figur 3-4). I ”K-ADAM” er be-skæftigelsen i 2015 ca. 9.000 personer højere og bruttoledigheden ca. 12.500 per-soner lavere, end hvis overholdelse af de finanspolitiske mål var sikret via traditio-nelle finanspolitiske stramninger2. I 2020 er beskæftigelsen knap 13.000 højere ogbruttoledigheden 18.000 lavere, hvilket overordnet svarer til de varige virkningeraf reformen.Figur 1

Effekt på beskæftigelse og bruttoledighed med

standard priselasticitet (”K-ADAM”)

1.000 personer20151050-5-10-15-20-252013201520172019202120232025Ordinær beskæftigelseBruttoledigeArbejdsstyrke (brutto)Ordinær beskæftigelseBruttoledige1.000 personer20151050-5-10-15-20-25
Figur 2

Effekt på beskæftigelse og bruttoledighed (”K-

ADAM”) i udvalgte år

1.000 personer20151050-5-10-15-20-2520132015202020251.000 personer20151050-5-10-15-20-25
Figur 3

Effekt på beskæftigelse og bruttoledighed med

forhøjet priselasticitet (”M-ADAM”)

1.000 personer20151050-5-10-15-20-2520132015201720192021202320251.000 personer20151050-5-10-15-20-25
Figur 4

Nettoeffekt på beskæftigelse og bruttoledighed

(”M-ADAM”) i udvalgte år

1.000 personer20151050-5-10-15-20-252013201520202025Bruttoledige1.000 personer20151050-5-10-15-20-25
Ordinær beskæftigelseBruttoledige
Arbejdsstyrke (brutto)Ordinær beskæftigelse
Anm.: Beregningsforudsætningerne er beskrevet i bilag 2.Kilde: Egne beregninger på ADAM
I ”M-ADAM”, hvor udenrigshandlen antages at være mere prisfølsom, medførerden forbedrede konkurrenceevne, at nettoeksporten og dermed efterspørgslenøges hurtigere. Dermed øges beskæftigelsen, og den generelle tilpasning på ar-bejdsmarkedet sker således en anelse hurtigere,jf. figur 1 og 3.I 2015 er beskæfti-gelsen knap 10.000 personer højere, mens bruttoledigheden er reduceret med godt13.000 personer i forhold til alternativet med traditionelle finanspolitiske stram-ninger. Allerede i 2017 nås de varige virkninger midlertidigt, hvorefter virkninger-
2
Der henvises til bilag 2 for en oversigt over de foretagne stød til eksogene variable mv. Det antages beregningsteknisk, atdet faktiske aktiveringsomfang tilpasses lineært over 5 år mod de strukturelle reformvirkninger.
Side 5 af 10ne midlertidigt overskydes lidt i en periode. Efter yderligere tilpasning er økono-mien i ligevægt efter godt 10 år.De samlede resultater vises i tabelform i bilag 1.I forhold til de øvrige elementer i spørgsmålet bemærkes:Ad [2]: Udenrigshandelsrelationerne i ”K-ADAM” svarer til Danmarks Stati-stiks ADAM-version.Ad [3]: Ændringer i de eksogene variable til de ovenstående beregninger frem-går af bilag 2.Ad [4]: Der er ikke ændret i adfærdsrelationer eller øvrige centrale relationer i”M-ADAM” i forhold til Danmarks Statistiks ADAM-version.Med venlig hilsenBjarne Corydon
Side 6 af 10Bilag 1: Resultater i tabelform
Tabel B1.1

Nettoeffekt med standard priselasticitet (”K-ADAM”)

2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025

1.000 pers.

Ordinær beskæftigelseArbejdsstyrke (brutto)BruttoledigeNettoledige4,1-1,1-5,3-1,96,9-2,39,1-3,411,0-4,512,4-5,712,6-5,712,6-5,712,6-5,612,5-5,612,4-5,712,3-5,712,3-5,712,3-5,7
-9,1 -12,5 -15,5 -18,0 -18,3 -18,3 -18,2 -18,1 -18,0 -18,0 -17,9 -18,0-2,5-2,5-2,1-1,3-1,6-1,6-1,5-1,4-1,3-1,3-1,2-1,2

Pct.

Realløn (før skat)Løn (før skat)Forbrugerpris-deflatorBNP-deflatorRealt BNP0,00,10,00,10,1-0,1-0,20,0-0,10,2-0,3-0,3-0,1-0,20,3-0,3-0,5-0,1-0,20,3-0,3-0,5-0,1-0,20,3-0,4-0,5-0,2-0,30,3-0,4-0,5-0,2-0,30,3-0,4-0,5-0,2-0,30,2-0,4-0,6-0,2-0,30,2-0,4-0,6-0,2-0,30,2-0,4-0,6-0,2-0,30,2-0,4-0,6-0,2-0,30,2-0,4-0,6-0,2-0,40,2

Pct. af BNP

BetalingsbalancePrimær saldoFaktisk saldo0,0-0,1-0,1-0,1-0,1-0,1-0,1-0,1-0,1-0,10,00,0-0,10,00,0-0,10,10,0-0,10,10,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,0
Anm.: Arbejdsstyrken er angivet inkl. aktivering uden for den traditionelle arbejdsstyrke (den traditionelle arbejds-styrke defineres som summen af nettoledige personer og beskæftigede ekskl. orlov i nationalregnskabet).Kilde: Egne beregninger på ADAM
Tabel B1.2

Nettoeffekt med forhøjet priselasticitet (”M-ADAM”)

2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025

1.000 pers.

Ordinær beskæftigelseArbejdsstyrke (brutto)BruttoledigeNettoledige4,0-1,1-5,1-1,76,9-2,39,7-3,412,2-4,513,9-5,714,3-5,714,4-5,714,2-5,614,0-5,613,7-5,713,4-5,713,2-5,713,0-5,7
-9,2 -13,1 -16,7 -19,6 -20,0 -20,0 -19,9 -19,6 -19,3 -19,1 -18,8 -18,7-2,5-3,1-3,3-2,9-3,3-3,3-3,2-2,9-2,6-2,3-2,1-2,0

Pct.

Realløn (før skat)Løn (før skat)Forbrugerpris-deflatorBNP-deflatorRealt BNP0,00,10,00,10,1-0,1-0,20,0-0,10,2-0,3-0,3-0,1-0,20,3-0,3-0,4-0,1-0,20,3-0,3-0,4-0,1-0,20,3-0,3-0,4-0,1-0,20,3-0,3-0,4-0,1-0,20,3-0,2-0,3-0,1-0,20,3-0,2-0,3-0,1-0,20,3-0,2-0,3-0,1-0,10,3-0,2-0,3-0,1-0,10,3-0,2-0,3-0,1-0,10,3-0,2-0,3-0,1-0,10,3

Pct. af BNP

BetalingsbalancePrimær saldoFaktisk saldo0,0-0,1-0,1-0,1-0,1-0,1-0,1-0,1-0,1-0,10,00,0-0,10,10,1-0,10,10,10,00,10,10,00,10,10,00,10,10,00,10,10,00,00,10,00,00,00,00,00,0
Anm.: Se anm. til tabel B1.1Kilde: Egne beregninger på ADAM
Side 7 af 10Bilag 2: Om ADAM-beregningen
Beregningen er udført på ADAM-modellen version juli 2013. Der er anvendt dengrundbank, som Danmarks Statistik stiller til rådighed for modelversionen. Til be-regninger på ”M-ADAM” er modellen og grundbanken tilpasset med opdateredepriselasticiteter i udenrigshandelen,jf. tabel B2.1.Beregningen er udført ved at sænke den strukturelle bruttoledighedsprocent iADAM. I ADAM er beskæftigelsen på lang sigt bestemt af strukturerne på ar-bejdsmarkedet, dvs. arbejdsudbuddet og den strukturelle (brutto)ledighed. Dag-pengereformen sænker den strukturelle bruttoledighed og øger derved beskæfti-gelsen på lang sigt. I alt forøges den ordinære beskæftigelse på sigt med 13.000personer.Arbejdsmarkedet i ADAM-modellen er indrettet således, at det ikke umiddelbarter muligt at matche de beregnede strukturelle virkninger af dagpengereformen påunderkomponenternei bruttoledigheden ved kun at ændre eksogene variable3(under-komponenterne i bruttoledigheden er fordelingen mellem ledige og aktiverededagpengemodtagere og tilsvarende for jobklare kontanthjælpsmodtagere). Derforer aktiveringsomfanget eksogeniseret, og reformens virkninger på aktiveringsvari-able (og selvforsørgede) er indfaset over 5 år,jf. også boks B2.1.I beregningen sænkes den strukturelle bruttoledighed med ca. 0,7 pct.-point sva-rende til den skønnede reformvirkning på knap 19.000 fuldtidspersoner, hvilket erfordelt på en reduktion i den strukturelle nettoledighed på knap 0,1 pct.-point(2.000 fuldtidspersoner) og en reduktion i aktiveringen.Afkortelsen af dagpengeperioden sænker antallet af aktiverede ret betydeligt fordiaktiveringsomfanget er højt for personer, som før reformen har mere end to årsdagpengeanciennitet. Reformen reducerer aktiveringen både via antallet af perso-ner i job med løntilskud (personer i støttet beskæftigelse) og øvrig aktivering (fxvejledning og opkvalificering).I ADAM-modellen er virksomhedernes efterspørgsel efter arbejdskraft bestemt afden samlede efterspørgsel i økonomien. Det har betydning, når antallet af perso-ner i støttet beskæftigelse sænkes, fordi de private og offentlige virksomheder imodellen straks ansætter (netto)ledige personer. Dermed har en reduktion i denstøttede beskæftigelse en umiddelbar positiv virkning på den ordinære beskæfti-gelse i ADAM-modellen.Selvom det godt kan ske, at virksomheder ansætter ordinært beskæftigede, når an-tallet af personer i støttet beskæftigelse reduceres, så er effekten næppe så stor ogumiddelbar, som ADAM-ligningerne indebærer.I beregningen er det beregningsteknisk antaget, at kun halvdelen af denne afledteeffekt på den ordinære beskæftigelse indtræffer. Det er konkret gjort ved at sænke
3
Antallet af aktiverede personer følger ændringen i bruttoledigheden (med en elasticitet). Det er derfor ikke givet, at ensænkning af den strukturelle bruttoledighed vil give den beregnede virkning på de enkelte underkomponenter af bruttole-digheden i ADAM.
Side 8 af 10antallet af personer i støttet beskæftigelse med halvdelen af den skønnede reform-virkning, mens den øvrige aktivering i bruttoledigheden justeres modsvarende.Uden denne justering – dvs. hvis ADAM-modellens virkning på den ordinære be-skæftigelse af en reduktion i den støttede beskæftigelse indregnes fuldt ud – for-øges den ordinære beskæftigelse hastigere end i de viste beregninger (fx med13.500 personer i 2016 mod 11.000 personer under de viste antagelser).Tabel B2.2 viser ændringer i eksogene og eksogeniserede variable.Boks B2.1

Ligningsændringer for at tage højde for ændret aktiveringsomfang mv.

Virkning fra aktiverede til antallet af bruttoledigeAntallet af bruttoledige (Ulb) bestemmes i ADAM som antallet af nettoledige (Ul) samt aktiverede dagpengeberet-tigede (Uadb) og jobklare aktiverede kontanthjælpsmodtagere (Uakb),jf. ligning (1)(1)Ulb = Ul + Uadb+Uakb
Aktiveringen i bruttoledigheden består både af job med løntilskud (støttet beskæftigelse, ”Q”-variable i ligning 2aog 2b) og øvrig aktivering (fx vejledning og opkvalificering, ”Ua”-variable i ligning 2a og 2b). I ADAM er det kun enandel af de aktiverede kontanthjælpsmodtagere, der indgår i bruttoledigheden,jf. ligning (2b)(2a) Uadb = Uad+Qltjd(2b) Uakb = buakb * (Uak+Qak + Qltjk)For at den strukturelle virkning på antallet af bruttoledige som følge af dagpengereformen kan indfases i ADAM,skal de strukturelle ændringer af aktiveringsomfang og løntilskud slå igennem i bruttoledigheden. Derfor tillæggeset residualled for kontanthjælpsmodtagere,jf. ligning (3b).(3a) Uadb = Uad+Qltjd(3b) Uakb = buakb * (Uak + Qak + Qltjk) + uakb_resDet langsigtede residualled for jobklare aktiverede kontanthjælpsmodtagere er bestemt i ligning (4). Residualledetindfases lineært mod det langsigtede niveau. Indfasningen sker over 5 år for at sikre, at langsigtsvirkningen på ak-tiveringsomfanget nås omtrent samtidigt med langsigtsvirkningen på beskæftigelse og nettoledighed.(4) Uakb_res = (Uak + Qak)/ (buakb*(Uak + Qak))Endelig er der i modellen tilføjet mulighed for at eksogenisere feriedagpengemodtagere:fra FRML _GUlf= kulf*(.75*Uld(-1)+.25*Uld(-2)) $tilFRML _G__DUlf= kulf*(.75*Uld(-1)+.25*Uld(-2)) $
Anm.: Modelversion juli 2013Kilde: Egne ændringer af ADAM-modellens relationer
Side 9 af 10
Tabel B2.1

Udenrigshandlens priselasticitet

ADAM med standard pris-

elasticitet

Eksport (kortsigtede)

Råvarer(ekpfe2k)Turistindtægter(ekpfet)Tjenester ex. søtransport(ekpfesq)Industrivarer(ekpfe59)-0,2962-0,6450-0,7150-0,8611Faktor 2,27Faktor 2,27Faktor 2,27Faktor 2,27

ADAM med øget priselasti-

citet

Eksport (langsigtede)

Råvarer(elpfe2k)Turistindtægter(elpfet)Tjenester ex. søtransport(elpfesq)Industrivarer(elpfe59)-1,9749-2,2867-2,0000-2,2012Faktor 2,27Faktor 2,27Faktor 2,27Faktor 2,27

Import (kortsigtede)

FødevarerRåvarerIndustrivarer-0,2000-0,2006-0,6000Faktor 2,27Faktor 2,27Faktor 2,27

Import (langsigtede)

FødevarerRåvarerIndustrivarer-0,4555-0,9004-0,9991Faktor 2,27Faktor 2,27Faktor 2,27
Anm.: Modelversion oktober 2012Kilde: Egne beregninger på ADAM
Side 10 af 10
Tabel B2.2

Ændringer i eksogene samt eksogeniserede endogene variable som følge af dagpengereform

Ændring

Eksogeniserede endogene variable

Ændringen af den strukturelle bruttoledig-hedsrate, der svarer til den skønnede vari--0,7 ge virkning på bruttoledigheden (ca. 18.700personer, mens nettoledigheden reduceresvarigt med 2.000 personer).

Forklaring

Reduktion i strukturel bruttoledighedsrate, pct. point(zbulbw)
Aktiverede dagpengemodtagere, 1.000 pers.Ændringen indfases lineært over 5 år.Der er i beregningen teknisk lagt halvdelen(3.850 personer) af den varige virkning(7.700 personer) på Uad.
- inden for arbejdsstyrken (Qltjd)
-3,8
- uden for arbejdsstyrken (Uad)
Ændringen indfases lineært over 5 år. Æn-dringen svarer til den varige virkning (9.800-13,6personer) samt den resterende del af re-formvirkningen på Qltj (3.850 personer)0,8Ændringen svarer på sigt til den varigevirkning og indfases lineært over 5 år.
Aktiverede kontanthjælpsmodtagere, 1.000 pers.(Uak)

Eksogene variable

Andel af de nettoledige, der modtager dagpenge, pct.point (kuld)-1,8Ændret sammensætning af nettoledighe-den mellem dagpenge- og kontanthjælps-modtagere.
Selvforsørgede, 1.000 pers. (Uq)
5,7
Ændringen svarer på langt sigt til den vari-ge virkning og indfases lineært.
Relevante eksogeniseringsdummies(Dbulbw, DUad, DUak, DQltjd, DQltjk, DQak, DUuxa,DUlf1)
Eksogenisering af strukturel bruttoledig-1 hedsrate samt relevante størrelser i relationtil aktiveringsomfang og arbejdsstyrke
Ændringer med sigte på, at reformvirkningerne måles relativt til ”traditionelle” stramninger (dvs. at der med re-formen er øget råderum i den øvrige finanspolitik)Uændret strukturel saldo indebærer, at rå-derum fra reformen muliggør højere offent-ligt forbrug og/eller lavere skat. Bereg-ningsteknisk er råderumsvirkningen ligeligtfordelt på hhv. skat og offentligt forbrugUændret strukturel saldo indebærer, at rå-derum fra reformen muliggør højere offent-ligt forbrug og/eller lavere skat. Bereg-ningsteknisk er råderumsvirkningen ligeligtfordelt på hhv. skat og offentligt forbrug
Offentlig beskæftigelse(Qwo)(1.000 personer)
3,5
Bundskattesats (tsysp1) (pct.-point).
-0,3
Anm.: Modelversion juli 2013. Virkningerne på strukturel bruttoledighed samt variablene Qwo, fVmo og tsysp1er i 2013 på 80 pct. af de varige virkninger.1)For at sikre at arbejdsstyrken kan indfases mod den strukturelle reformvirkning, eksogeniseres antallet afferiedagpengemodtagere,jf. boks B2.1.Kilde: Egne beregninger på ADAM