Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Sagsnr.2013-06384Doknr.79163Dato03-04-2013
FolketingetsEuropaudvalg har d.20.03.2013 stillet følgende spørgsmål nr. 72 (alm.del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Finn Sørensen (EL).Spørgsmålnr. 72:”I forlængelse af afrapporteringen fra DER i Europaudvalget den 19. marts2013 bedes ministe-ren forholde sig til, om den af overvismanden foreslåedemodel for mere lempelige krav til over-holdelse af stabilitets- og vækstpagtener mulig inden for de gældende regler. Der henvises tilBerlingske Tidende af13. marts 2013 jf. flg. link: http://www.b.dk/globalt/overvismand-vil-have-eusrige-lande-til-at-bruge-flere-penge.”
Svar:EU’s finanspolitiske regler i Traktaten og Stabilitets- og Vækstpagten og EU-landeneskonkrete henstillinger, som er vedtaget på grundlag af disse regler, er allerede fleksib-le og tager hensyn til de forskellige landes økonomiske situationer og udfordringer,herunder konjunkturudviklingen.De finanspolitiske regler indebærer, at landene skal undgå offentlige underskud påover 3 pct. af BNP. Såfremt dette er overskredet, skal underskuddet bringes under 3pct. af BNP året efter konstateringen af overskridelsen, medmindre der foreligger sær-lige omstændigheder. Disse regler er udmøntet i de aktuelle konkrete henstillinger tilde forskellige lande. Henstillingerne indebærer generelt flerårige frister til at få under-skuddet ned under 3 pct. af BNP og indebærer som generelt princip, at lande medforholdsvis store udfordringer, særligt store underskud, får relativt længere frister.Omvendt skal de gennemføre lidt større gennemsnitlige strukturelle budgetforbedrin-ger (stramningskrav). De aktuelle henstillinger til de forskellige lande er således i sigselv et udtryk for fleksibiliteten i de finanspolitiske regler. Henstillingerne skal bidragetil, at landene retter op på de store underskud, der i høj grad afspejler, at mange lan-de, især lande med relativt store råderum, herunder Danmark og Tyskland, gennem-førte væsentlige finanspolitiske lempelser i starten af krisen, blandt andet under detkraftige tilbageslag i 2009.Reglerne i Stabilitets- og Vækstpagten indebærer endvidere, at et land som har pro-blemer med at efterlevesin henstilling,fordi væksten har udviklet sig svagere end ven-tet på tidspunktet for henstillingens vedtagelse, kan få en revideret henstilling med enforlænget frist, hvis landet har gennemført strukturelle budgetforbedringer på linje medstramningskravet i henstillingen.EU har gjort brug af denne fleksibilitet og hensyntagen til konjunkturudviklingen. Se-nest i løbet af 2012, hvor ECOFINvedtog reviderede henstillinger til Portugal, Græken-land og Spanien. Landenehar opfyldt de centrale betingelser, idet de har gennemførtstrukturelle budgetforbedringer på linje med deres henstillinger, mens de faktiske un-
derskud på de offentlige finanseralligevel ikke er faldet planmæssigt som følge afuventet lav vækst.Da vækstudsigterne er nedjusteret for en række lande i Kommissionens senesteprognose fra januar,er det sandsynligt, at Kommissionen i år vil fremsætte yderligereforslag om reviderede henstillinger med udskudte frister til en række lande, hvis dekonkrete betingelser er opfyldt. Eventuelle forslag vil formodentlig blive fremsat efterKommissionens forårsprognose i maj, når der foreligger endelige tal for 2012 og nyeskøn for 2013.Det er centralt, at sådanne beslutninger træffes inden for rammerne af de gældenderegler i Stabilitets- og Vækstpagten, således man generelt styrker troværdigheden omdet økonomiske samarbejde i EU og særligt undgår svækket troværdighed om deenkelte landes konsolideringsstrategier, der kan betyde svækket tillid og efterspørgselog højere renter på de pågældende landes statsobligationerog dermed yderligerenegative effekter på væksten.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2