Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del
Offentligt
1216386_0001.png
1216386_0002.png
1216386_0003.png
Folketingets Europaudvalg
Sagsnr.2013-05183Doknr.58775Dato18-02-2013
Folketingets Europaudvalg har d. 22.01.2013 stillet følgende spørgsmål nr. 24 (alm.del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 24:”Vil ministeren i forlængelse af samrådet i Europaudvalget den 18. januar 2013 (sam-rådsspørgsmål H vedr. det strukturelle underskud) redegøre for regeringens måde atberegne det strukturelle underskud og herunder oplyse usikkerhedsmarginen vedregeringens beregninger af det strukturelle underskud?”Svar:Der er indhentet følgende svar fra Finansministeriet:”Finansministeriets metode til beregning af den strukturelle saldo er beskrevet i”Fi-nansministeriets metode til beregning af strukturel saldo”(november2012), der kanfindes på Finansministeriets hjemmeside (www.fm.dk).De seneste skøn for den strukturelle saldo er offentliggjort iØkonomisk Redegørelse,december 2012 ogBudgetoversigt 3,december 2012.Der er selvsagt usikkerhed forbundet med enhver given opgørelse af den strukturellesaldo, herunder også Finansministeriets. På samme måde er der usikkerhed om enlang række øvrige skøn for den økonomiske udvikling og virkninger af økonomiskpolitik.Det er vurderingen, at Finansministeriets skøn for den strukturelle saldo i et givet år erbehæftet med mindre usikkerhed end EU-Kommissionens tal for Danmark, som kanvariere ganske meget over tid. Det skyldes blandt andet, at EU-Kommissionens meto-de ikke korrigerer for en række særlige poster, men også at EU-Kommissionens skønfor output- og beskæftigelsesgab ikke er så ”robuste” – dvs. stabile over tid – somFinansministeriets skøn.Robustheden af Finansministeriets skøn for output-gabetfremgår af”Finansministeriets beregning af gab og strukturelle niveauer”(november2012), der kan findes på Finansministeriets hjemmeside, www.fm.dk.Der vedlægges et bilag, der giver en oversigt over udviklingen i henholdsvis Finans-ministeriets og EU-Kommissionens skøn for den strukturelle saldo. Som det fremgår,er Finansministeriets skøn mere stabile over tid.”
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
Bilag 1. Finansministeriets og EU-Kommissionens skøn for den strukturellesaldo i 2010-13Den løbende overvågning af udviklingen i konjunktursituationen og de offentlige finan-ser kan give anledning til, at skøn for den strukturelle saldo kan ændres over tid. Æn-dringer i skønnet for den strukturelle saldo i et givet år vil blandt andet kunne afspejleændringer i den førte finanspolitik, ændrede skøn for strukturelle forhold i økonomienog for virkninger af diskretionære tiltag mv. Hertil kommer den usikkerhed, der knyttersig til opgørelsen af konjunkturernes påvirkning af de offentlige finanser og beregnin-gen af strukturelle niveauer for pensionsafkastskat, nettorentebetalinger og specielleposter mv.Finansministeriets skøn for den strukturelle saldoer dog overordnet stabile,jf. tabel 1.Skønnet for underskuddet på den strukturelle saldo i 2010 er eksempelvis i intervallet1,5-1,7 pct. af BNP for de skøn, der er udarbejdet efter det pågældende års udløb(dvs. hvor der ikke længere sker ændringer i finanspolitikken mv.).Tabel 1Finansministeriets skøn for den strukturelle saldoPct. af BNPØkonomisk Redegørelse, maj 2010Økonomisk Redegørelse, august 2010Økonomisk Redegørelse, december 2010Økonomisk Redegørelse, maj 2011Økonomisk Redegørelse, august 2011Økonomisk Redegørelse, december 2011Økonomisk Redegørelse, maj 2012Økonomisk Redegørelse, august 2012Økonomisk Redegørelse, december 20122010-1,7-1,7-1,9-1,6-1,7-1,5-1,5-1,5-1,62011-1,0-0,8-1,3-1,1-1,0-0,8-0,5-0,8-0,82012---0,8-1,0-0,9-0,9-0,8-1,1-1,02013-----0,00,00,0-0,1
Anm.: De skraverede felter angiver skøn inden det pågældende år er gået, dvs. inden indtægts- og udgiftsudviklingenfor året ligger fast. Det bemærkes dog, at en egentlig regnskabsbaseret opgørelse af de faktiske indtægter ogudgifter på nationalregnskabsbasis først foreligger omtrent et år efter det pågældende års afslutning.Kilde: Skøn i forbindelse med diverse Økonomiske Redegørelser.
Ses på samtlige skøn for den strukturelle saldo i 2010 udarbejdet i årene 2010-2013,er skønnet ændret fra -1,7 pct. af BNP ved det første skøn i maj 2010 til -1,6 pct. afBNP i december 2012. EU-Kommissionens skøn er relativt mindre stabile. For ek-sempel er skønnet for den strukturelle saldo i 2010 ændret med 2,7 procentpoint fraforårsprognosen 2010 til efterårsprognosen 2012,jf. tabel 2.Det skyldes blandt andet, at EU-Kommissionens opgørelse af den strukturelle saldoudelukkende tager højde for konjunkturernes påvirkning af de offentlige finanser ogdeciderede engangstiltag (såkaldte one-off measures) såsom tilbagebetalingen afefterlønsbidrag i 2012. EU's metode korrigerer dermed f.eks. ikke for de ret betydeligefluktuationer i de offentlige indtægter fra pensionsafkastskatten i Danmark.
2
Tabel 2EU Kommissionens skøn for den strukturelle saldoPct. af BNPForårsprognosen 2010Efterårsprognosen 2010Forårsprognosen 2011Efterårsprognosen 2011Forårsprognosen 2012Efterårsprognosen 20122010-2,7-2,50,2-0,10,10,02011-3,1-2,9-2,2-2,10,20,52012--3,0-1,8-2,3-1,7-0,32013----1,4-1,0-0,8
Kilde: Kommissionens skøn i diverse forårs- og efterårsprognoser.
Der er som nævnt usikkerhed forbundet med enhver given opgørelse af den struktu-relle saldo, herunder også Finansministeriets. Som supplement sammenholdes Fi-nansministeriets skøn for ændringer i struktursaldoen løbende med et ”bottom-up”mål, hvor der beregnes bidrag til ændringer i struktursaldoen fra finanspolitikken og frastrukturel beskæftigelse, strukturelle Nordsø-provenuer, strukturelle renteindtægtermv. Det giver et værdifuldt ekstra tjek på de skønnede ændringer i struktursaldoen fraet år til det næste.
3