Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1192801_0001.png
1192801_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
10. december 2012

Besvarelse af spørgsmål 96 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 28. november 2012 efter ønske fra Kim Ander-

sen (V).

Spørgsmål:

Giver Tønder Bank-sagen ministeren anledning til lovændringer ellerandre tiltag? I givet fald hvilke?

Svar:

Det er vigtigt at understrege, at Finanstilsynet i henhold til den finansiellelovgivning skal føre et risikobaseret tilsyn. Det betyder i praksis blandtandet, at Finanstilsynet prioriterer sine inspektioner, så tilsynet oftestkommer i de pengeinstitutter, der er meget store, og hvor konsekvenserneaf et sammenbrud derfor vil være meget alvorlige for samfundet, og i deinstitutter, der har en profil, som indebærer, at de er i risiko for at kommei problemer. Finanstilsynets tilrettelæggelse af tilsynsaktiviteterne baserersig blandt andet på pengeinstitutternes regnskaber og de løbende indbe-retninger fra institutternes ledelser og de eksterne revisorer.Det er derfor vigtigt, at ledelsen og de eksterne revisorer lever op til deresansvar og leverer korrekte og retvisende oplysninger til Finanstilsynet.Det er således ledelsen i et pengeinstitut, der er ansvarlig for at sikre enforsvarlig bankdrift. Ledelsen er efter den finansielle lovgivning forplig-tet til straks at meddele Finanstilsynet oplysninger, der er af afgørendebetydning for instituttets fortsatte levedygtighed. Den eksterne revision erligeledes efter loven forpligtet til straks at meddele Finanstilsynetoplysninger om forhold, der er af afgørende betydning for instituttetsfortsatte aktivitetGenerelt har vi et velfungerende risikobaseret tilsynssystem, som vi skalholde fast ved. Jeg mener ikke, at der er grundlag for at lave om på dettepå baggrund af en enkelt helt usædvanlig sag. En sag som Tønder Bankgiver imidlertid anledning til at overveje, om der er grundlag for atstramme op på enkelte områder.Det er således et problem, at der bliver ved med at dukke sager op, hvorrevisor ikke har reageret, men derimod til det sidste har givet blankepåtegninger. Hvis revisorerne ikke lever op til deres ansvar, kan det fåmeget alvorlige konsekvenser for tilliden til den finansielle sektor.Derfor mener jeg, at der generelt er behov for at skærpe kravene tilrevisorerne, særligt dem der reviderer finansielle virksomheder. Der vilderfor i starten af det nye år blive fremsat lovforslag, der skal sikre enstyrket revisoruddannelse og en effektiv og uafhængig kvalitetskontrol afbl.a. revisorer for finansielle virksomheder. I den forbindelse vil der blive
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85[email protected]www.evm.dk
2/2
stillet yderligere krav til de revisorer, der reviderer finansielle virksom-heder.Der er også grund til at se nærmere på kravene til bestyrelserne i pengein-stitutterne. Erfaringerne fra de banker, der er brudt sammen, peger på, atbestyrelserne ikke har levet op til deres ansvar. Finanstilsynet er derfornetop nu ved systematisk at undersøge samtlige bankbestyrelserskompetencer.Endeligt er der grund til at se nærmere på en opstramning af reglerne forbestyrelsens sammensætning, så risikoen for, at et bestyrelsesmedlemfølger sine egne personlige og økonomiske interesser frem for selskabetsminimeres. Jeg overvejer derfor at indføre et krav om, at mindst halvde-len af bestyrelsens medlemmer lever op til kravene til uafhængighed, somvi kender det fra anbefalingerne til god selskabsledelse.