Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1189490_0001.png
1189490_0002.png
1189490_0003.png
1189490_0004.png
1189490_0005.png

Handels- og investeringsministeren

Samråd i Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalget den 28. november 2012, kl. 14.15.

Spørgsmål:

Efter ministerens møder i forbindelse med Nordisk Råd i Helsingforsbedes ministeren give en orientering om status på sagen vedrørende norsk told pådanske hortensiablomster og de varslede toldforhøjelser på visse oste- ogkødprodukter, herunder hvad ministeren har gjort i sagen, hvad de norske reaktionerhar været, og hvad regeringen agter at gøre herefter.
Tak for fire klare spørgsmål. Jeg tager dem ét for ét.1. Sagens status.Norge forhøjede den 12. juli tolden på hortensia fra 0 til 72 %. Denneforhøjelse er stadig i kraft.Norge har besluttet at indføre procent-told på visse oste og kødprodukter fra 1.januar 2013 i stedet for, som hidtil, et fast beløb pr. kilo. Samtidig forhøjer mandenne procent-told til det maksimale,man kan, uden at gå over Norges WTO-forpligtelser.Tolden bliver277 % på de pågældende oste, 344 % på oksekød og 429 % pålammekød.Man ser, at Norge har skaffet sig meget høje lofter i WTO.
2. Hvad har jeg gjort?Mange ting. Udvalget har den 8. november fået en oversigt over mineforskellige aktiviteter, og en ny oversigt er på vej.
Kort fortalt har jeg rejst sagen over for norske ministerkolleger skriftligt ogmundtligt ved enhver given lejlighed, senest i forbindelse med Nordisk Rådssession i Helsinki. Sagen blev rejst på mødet for handelsministre, og jeg havdelejlighed til at tale alene om den med den nye norske udenrigsminiser Eide.Dette er som bekendt ikke en dansk-norsk strid. Det er primært en sag mellemEU og Norge. Den formelle ramme er EØS-aftalen mellem EU og Norge.Derfor skal sagen også primært rejses og køres gennem EU.Det seneste, der er sket her, er, at EU tog sagen op i mandags på et møde iEØS-Rådet. Den norske udenrigsminister deltog. Dette er normalt etfredeligtforum, men vi har lagt vægt på at bruge det til at demonstrere, at EU har en fastog enig holdning imod toldforhøjelserne. Udenrigsminister Eide tager fejl, nårhan har antydet, at han nok kun er oppe imod små og snævre danske erhvervs-interesser.På EØS-mødet i mandags kritiserede EU de norske tiltag. Konklusionerne framødet indeholder en henstilling fra EU om, at Norge trækker toldforhøjelsernetilbage. Jeg håber, det gør indtryk i Oslo.EU opnåede et norsk løfte om at samarbejde om en evaluering af handlen medlandbrugsvarer med henblik på at indlede forhandlinger om liberaliseringer.Norge måtte endvidere acceptere, at EØS-konklusionerne indeholder et fællesønske/målsætning om at undgå protektionisme i alle dens former.Dette resultat fra EØS-mødet løser ikke problemerne, men det er med til atsætte scenen for kommende forhandlinger, hvor Norge skal levere på EØS-forpligtelsen til at liberalisere handlen med landbrugsvarer.
Kommissionen forfølger også sagen bilateralt over for Norge. Kommissærenfor landbrug har haft et møde med den norske landbrugsminister, hvor han harudtrykt stærk kritik af de norske skridt. Kommissionen har skriftligt ogmundtligt givet udtryk for”at en forhøjelse af de norske toldsatser ikke vil væreforenelig med Norges forpligtelse i henhold til EØS-aftalen.”Vi har som bekendt rejst sagen i EU's markedsadgangskomité, hvor vi får enløbende afrapportering om Kommissionens aktiviteter.Det er mit indtryk, at Kommissionen forfølger sagen med energi på bådepolitisk og teknisk niveau.
3. Hvad har de norske reaktioner været?Norge har som sagt indtil nu fastholdt toldforhøjelserne. Der er ikke tegn påvilje til at trække noget tilbage.Jeg skal kort, men loyalt, referere de norske reaktioner og argumenter.Først og fremmest har den norske regering understreget, at forhøjelserne er etnødvendigt bidrag tillandbrugs- og regionalpolitikken.Man understreger igen og igen, at forhøjelserne ikke strider mod forpligtelser iWTO. Det har nordmændene ret i, og der er da heller ingen, der har hævdetdet.
Udenrigsminister Eide har bemærket, at den danske regering kæmper for dansklandbrug, og norske regering kæmper for norsk landbrug. Mere er der ikke idet, mener han.Udenrigsminister Eide har ret i, at jeg kæmper for dansk landbrug. Men somsagt er der faktisk mere i det.Der er EØS-aftalen, som norske ministresjældent nævner. Den forpligter tilgradvis liberalisering af handlen med landbrugsvarer.Der er den økonomiske krise og risikoen for en protektionistisk spiral. Norskeministre bruger argumenter, som også andre lande kan være fristet til at bruge.Endelig er der et norsk argument, som er lidt svært at forstå, nemlig attoldforhøjelserne vil have stor gavnligeffekt for norsk landbrug menikke vilkoste noget fornorske forbrugere og ej heller for EU.
4. Sidste spørgsmål: Hvad agter regeringen at gøre herefter?Regeringen vil fortsat bede Norge om at trække toldforhøjelserne tilbage. Detkræver en norsk beslutning, og det er naturligvis aldrig let at fortryde. Det erdog opmuntrende, at de stærke argumenter, som vi har, også fremføres i deninterne norske debat. Hele sagen har givet anledning til eftertanke i Norge om,hvad Norge vinder på frihandel,og hvad Norge taber på protektionisme. Jegtror, det er sundt.Selvom Norge ikke omgør beslutningen – og det er der altså fortsat ikke såmeget, der tyder på, - så vil regeringenfortsat arbejde bilateralt og i EU for at
opnå den gradvise liberalisering af handlen med landbrugsvarer, som Norge erforpligtet på i EØS-aftalen. EU og Norge skal i gang med en evalueringafvilkårene for handlen med landbrugsvarer med henblik på at iværksætteforhandlinger om en begrænsning af handelshindringerne på landbrugsområdet.Opgaven er at få det til at gå hurtigt. I EØS-aftalen har parterne forpligtet sigtil, hvert andet år, at evaluere vilkårene for samhandlen med landbrugsvarer.Det har Norge ikke været særlig flittig til at leve op til. I de 20 år, aftalen hareksisteret, er der kun gennemført to sådanne evalueringer.Vi måpresse for en hurtig, tredje,undersøgelse og for forhandlinger, som kanlede til yderligereliberalisering.