Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1190880_0001.png
1190880_0002.png
1190880_0003.png
1190880_0004.png
1190880_0005.png
5. oktober 2008
Aftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti),Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om sikring affinansiel stabilitetDen internationale finansielle krise er også slået igennem i Danmark, fastfrosset pengemarkedet ogdermed gjort det yderst vanskeligt for mange pengeinstitutter at tilvejebringe den nødvendigelikviditet.Der er tale om en meget alvorlig situation med internationalt markedssvigt, hvor selv sundepengeinstitutter har vanskeligt ved at finde likviditet. Det truer den finansielle stabilitet i Danmark,og det kan få alvorlige negative konsekvenser for landets virksomheder og borgere.Parterne er derfor enige om, at staten sammen med den finansielle sektor (Det Private Beredskab)spænder et sikkerhedsnet ud, så alle simple kreditorer har fuld sikkerhed for deres tilgodehavender ipengeinstitutter i Danmark. Det skal sikre den finansielle stabilitet ved at bidrage til, atpengeinstitutterne igen vil låne likviditet ud til hinanden. Behovet for et sådant genereltsikkerhedsnet skal også ses i lyset af, at der er mange pengeinstitutter i Danmark.Det er vigtigt, at den finansielle sektor går forrest med at vise ansvar. Der er indgået aftale om, atden finansielle sektor (Det Private Beredskab) bidrager med op til 35 mia. kr. svarende til 2 pct. afBNP. Staten støtter op med den nødvendige statsgaranti og etablerer et afviklingsselskab, der tagerhånd om nødlidende pengeinstitutter, således at indskydere og øvrige simple kreditorer ikke lidertab i et pengeinstitut. Ordningen har en varighed på to år med mulighed for forlængelse, hvishensyn til den finansielle stabilitet nødvendiggør en forlængelse.Parterne lægger vægt på, at sikkerhedsnettet skal modsvares af, at sektoren udvisertilbageholdenhed og bruger de to år på konsolidering. Derfor skal sikkerhedsnettet kombineres medet forbud mod udbyttebetaling fra pengeinstitutterne, stop for nye tilbagekøbsprogrammer samt stopfor nye aktieoptionsprogrammer, mens eksisterende programmer ikke må forlænges eller fornys.Nationalbanken har for at afhjælpe pengeinstitutternes likviditetsproblemer iværksat en række nyelånefaciliteter for at sikre institutterne mere likviditet mod betryggende sikkerhed.Pengeinstitutterne har således fået mulighed for at belåne aktier mv. samt mulighed for lån medsikkerhed i instituttets solvensoverdækning. Som led i sikkerhedsnettet vil Nationalbanken etablereen ny særlig låneordning for solvente pengeinstitutter.Parterne er endvidere enige om, at der i lyset af den alvorlige finansielle situation er behov for atstyrke Finanstilsynets ressourcer. De ekstra ressourcer målrettes mod tilsyn med pengeinstitutterne.Konkret indebærer aftalen følgende:1. Staten (Økonomi- og Erhvervsministeriet) etablerer et afviklingsselskab ved lov, der skal sikre,at indskydere og øvrige simple kreditorer ikke lider tab i et pengeinstitut.
Afviklingsselskabet vil i tilfælde af, at et pengeinstitut ikke opfylder lovens solvenskrav, og derikke er mulighed for at finde en holdbar privat løsning, skyde kapital ind i et nyoprettet selskab,der overtager og afvikler pengeinstituttet på en kontrolleret måde, således at simple kreditorerikke lider tab.Afviklingsselskabet vil også skulle sikre de simple kreditorer fuldt ud i en eventuel konkurs i etpengeinstitut.Afviklingsselskabet videreføres efter ordningens udløb, idet afviklingen af nødlidendepengeinstitutter er tidskrævende.2. Der indgås aftale mellem staten og Det Private Beredskab, om at staten herved har garanteretsimple kreditorer mod tab hos pengeinstitutterne (medlemmerne af Det Private Beredskab) i detomfang, at tabene ikke er dækket af Indskydergarantifonden, andre indskyderordninger ellerdækket på anden vis (eksempelvis særligt dækkede obligationer og gæld og indlån med pant istatsobligationer eller særligt dækkede obligationer)3. Aftalen dækker alle pengeinstitutter i Kongeriget Danmark, der har en banklicens, og deltager iDet Private Beredskab.For pengeinstitutternes udenlandske filialer i lande med en tilsvarende garantiordning, kanpengeinstituttet vælge at lade filialen være omfattet.4. Filialer i Danmark af udenlandske pengeinstitutter kan få dækket indskud fra indskydere af entype omfattet af den danske indskydergarantiordning, såfremt de ikke er dækket af en lignendeordning i hjemlandet. Dette sker for at undgå konkurrencemæssige forvridninger på det danskemarked. Indskydere dækkes i givet fald fuldt ud fraregnet dækningen i den pågældendeindskydergarantiordning. Afviklingsselskabet får en særlig hjemmel til at sikre dette.5. Indtræden og udtræden af Det Private Beredskab gøres muligt i en kort periode efter ordningensannoncering.Det skal sikres, at der ikke etableres pengeinstitutter i Danmark eller filialer af udenlandskepengeinstitutter med det formål at spekulere i ordningen.6. Ordningen løber indtil d. 30. september 2010 med mulighed for forlængelse, hvis hensyn til denfinansielle stabilitet nødvendiggør en forlængelse.7. Den lovbestemte indskyderordning berøres ikke af ordningen.8. Det Private Beredskab stiller en kaution på 10 mia. kr. til dækning af tab i afviklingsselskabeteller på anden vis efter forudgående aftale med afviklingsselskabet. Herudover betaler DetPrivate Beredskab en markedskonform garantiprovision, der bidrager med 7,5 mia. kr. årligt tilafviklingsselskabet.9. Efter ordningens ophør opgøres værdien i afviklingsselskabet. På baggrund heraf opgøres deeventuelle tab i afviklingsselskabet.
Overstiger de skønnede tab inklusiv forrentning af indskudt kapital i afviklingsselskabet denstillede kaution og den betalte garantiprovision fra Det Private Beredskab, skal Det PrivateBeredskab via en forhøjet garantiprovision dække yderligere tab på op til 10 mia. kr.Det samlede bidrag fra Det Private Beredskab i form af garantiprovision og tabskaution udgørsåledes op til 35 mia.kr. over de to år.10. Et eventuelt overskud i afviklingsselskabet tilfalder staten.11. Det Private Beredskab bestemmer selv fordelingen af garantiprovisionen på de individuelleinstitutter. Det Private Beredskab har besluttet, at det enkelte instituts forpligtelser ogtabskaution beregnes i forhold til det enkelte instituts nødvendige basiskapital, der kan henførestil aktiviteter, der er omfattet af garantien. Provisionen opkræves månedligt. Provisionen kan pådet enkelte instituts foranledning erlægges i af instituttet udstedte aktier og garantbeviser.12. Institutterne, der deltager i ordningen, må ikke i ordningens levetid udbetale udbytte eller lavenye tilbagekøbsprogrammer.13. Institutterne, der deltager i ordningen, må ikke i ordningens levetid igangsætte nyeaktieoptionsprogrammer, og eksisterende programmer må ikke forlænges eller fornys.14. Det er i øvrigt aftalt med Det Private Beredskab, at der stilles følgende betingelser:oDer stilles krav om afgivelse af en § 246-erklæring, hvormed institutterne forpligtersig til at sælge instituttet til en af afviklingsselskabet anvist køber, når instituttet ikkeopfylder lovens solvenskrav. Ved en overdragelse af pengeinstituttets aktiver ogpassiver bortset fra efterstillet kapital og egenkapital til afviklingsselskabet eller et afdette ejet datterselskab skal det sikres, at ejerne af den risikovillige kapital ikketilgodeses af statsgarantien, da aktiekapital, hybrid kernekapital og supplerendekapital bliver tilbage i pengeinstituttet, mens alle øvrige forpligtelser følger med tilafviklingsselskabet.oInstitutterne skal tiltræde, at Finanstilsynet kan afslå at give instituttet tilladelse til atoverføre likviditet til andre virksomheder inden for samme koncern under henvisningtil beskyttelse af ordningen.oDet er ikke muligt for det enkelte institut at træde ud af aftalen.oInstitutterne, der deltager i ordningen, må ikke foretage massemarkedsføring af, atder nu er sikkerhed for, at simple kreditorer ikke lider tab. Dette svarer til denforståelse, der er vedrørende indskydergarantiordningen og udelukker ikke enbeskrivelse af ordningen på det enkelte instituts hjemmeside.oInstitutterne, der deltager i ordningen, må ikke foretage væsentlig udvidelse af sineaktiviteter, som ikke ville have fundet sted uden ordningens eksistens.
oDet Private Beredskab forpligter sig til at orientere Finanstilsynet, hvis der hosmedlemmerne konstateres forhold, der peger på spekulation i ordningen.Eksempelvis hvis der udvises ekstraordinær adfærd, der må anses for at værespekulation i ordningen f.eks. gennem aktiviteter, der afviger markant fraalmindelige forretningsaktiviteter.15. Hvis et institut udviser ekstraordinær adfærd, der må anses for at være spekulation i ordningenf.eks. gennem aktiviteter, der afviger markant fra almindelige forretningsaktiviteter, kanFinanstilsynet udstede et påbud, der vil blive offentliggjort. Hvis instituttet ikke retter sig efterFinanstilsynets påbud, kan Finanstilsynet udelukke pengeinstituttet fra ordningen.16. Finanstilsynets ressourcer skal styrkes med 10 mio. kr. årligt med henblik på øget tilsyn medpengeinstitutterne.17. Nationalbanken har tilkendegivet, at banken i tilknytning til ordningen vil oprette en særliglånefacilitet, hvor solvente pengeinstitutter vil kunne opnå likviditet i Nationalbanken modbetaling af en ekstraordinær høj rente (Nationalbankens normale udlånsrente + 2 pct.).Endelig er parterne enige om, at der i ordningens løbetid er behov for i dialog med sektoren atarbejde videre med den fremtidige, mere permanente regulering af og rammerne for den finansiellesektor, herunder blandt andet:Der skal skabes større gennemsigtighed om bankernes solvens og risikoprofil. Endvidere skalder arbejdes for, at der generelt skabes større gennemsigtighed i EU vedrørende bankernesrisiko.Der har været en række uheldige eksempler på, at banker overdrevent har solgt deres egne aktiertil kunderne. En bredt sammensat arbejdsgruppe under Finanstilsynet er blevet bedt om at kiggenærmere på bankTrelleborg og Roskilde Banks rådgivning i forbindelse med salg af bankensegne aktier. Der skal på baggrund af arbejdsgruppens rapport strammes op, således at derlægges yderligere begrænsninger for salg af egne aktier. Parterne vil drøfte sagen, så snartrapporten foreligger.Finansielle virksomheder er underlagt særlige regler i lov om finansiel virksomhed, fordi despiller en særlig rolle i samfundsøkonomien og forvalter betroede midler. Det stiller helt særligekrav til incitamentsstrukturen i finansielle virksomheder. Der skal derfor strammes op omfinansielle virksomheders anvendelse af aktieoptionsprogrammer med henblik på at begrænseomfanget af variable løndele.Parterne noterer sig, at Rigsrevisionen vil foretage en undersøgelse af Finanstilsynets arbejde iforbindelse med blandt andet Roskilde Bank og bankTrelleborg, og vil drøfte Rigsrevisionensrapport, når den foreligger.Der vil som tidligere aftalt af partierne bag SDO-aftalen blive gennemført en analyse af,hvordanSDO-lovenharpåvirketogvilkunnepåvirkeforbrugernesboligfinansieringsmuligheder og konkurrenceforholdene.
Den fremtidige indretning af den sektorfinansierede Indskydergarantifond.
Parterne vil løbende følge udviklingen og gøre status.