Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
Økonomi- og ErhvervsministerietFinansministeriet
14. januar 2009
Statsgaranteret eksportlåneordning i EKFDer er som led i drøftelserne af kreditpakken rejst spørgsmål om hvorvidtder kan oprettes en statsgaranteret eksportlåneordning under EksportKredit Fonden (EKF). Ordningen kunne indgå som en del af en samletkreditpakke.EKFs nuværende produkterEKFs vigtigste opgave er at sikre dansk erhvervsliv konkurrencedygtigefinansielle vilkår på internationale markeder. Som de eneste i Danmarktilbyder EKF at forsikre mod ekstraordinære risici, som det private mar-ked ikke kan eller vil dække, herunder politiske og kommercielle usik-kerheder.Dette sker ved delvist at garantere pengeinstitutternes risici i finansieringaf eksportforretninger. EKF er således i sine nuværende aktiviteter fuld-stændigt afhængig af det nationale og internationale bankmarkeds delta-gelse i forretningerne.Efterspørgslen efter garantier fra EKF er steget markant hen over efter-året 2008. EKFs pipeline, der er udtryk for efterspørgslen efter garantier,er således steget fra ca. 16 mia. kr. ved udgangen af august til nu 25 mia.kr. på grund af den finansielle krise. Tilsvarende efterspørgselsstigningerses hos EKFs søsterorganisationer over alt i verden.EksportlåneordningDet vil være muligt at etablere en eksportlåneordning under EKF. Der ek-sisterede i Danmark til og med 1996 en statsligt udlånsordning til ekspor-terende virksomheder. Det var den gang en forudsætning for at få et låntil en eksportforretning, at der forelå en garanti fra Eksportkreditrådet,som EKF er en videreførelse af, eller fra et anerkendt pengeinstitut.Der kan derfor etableres en ordning, som bygger på samme princip, hvorEKF ikke blot tilbyder statslige garantier, men også i fx en 3-årig periodetilbyder udlån til konkrete eksportforretninger.Låneordningen skal understøtte dansk eksport. Derfor bør den som ud-gangspunkt afgrænses til at omfatte eksport fra virksomheder, der er loka-liseret i Danmark.
2/3
Udlån via EKF til specifikke eksportforretninger ydes i risikodeling medpengeinstitutterne med en selvrisikoandel til pengeinstituttet i på mindst5-10 pct., dvs. makismalt med 90-95 pct. garantier fra EKF.Udlånsprogrammet vil kunne fungere som følgende:1. Der etableres en udlånspulje på X mia. kr.2. Virksomhederne søger via deres pengeinstitut EKF om lån til finan-siering af konkrete eksportforrentninger.3. EKF kreditbehandler låneansøgningen sammen med en eksportgarantipå maksimalt 90-95 pct. for lånet.4. EKF bevilger lån og garanti eller giver afslag.5. Bevilges lånet og garantien, formidles lånet via virksomhedens pen-geinstitut til virksomhedenLåneordningens vilkår skal så vidt muligt svare til de vilkår, der har væretgældende for pengeinstitutterne hidtidige udlån til eksportforretninger.Lånene skal således baseres på en variabel rente, der fastsættes på kom-mercielle vilkår.Virksomhedernes låneomkostninger skal således mindst svare til, hvadpengeinstitutterne hidtil har krævet for tilsvarende lån. Det virksomhe-derne betaler til EKF skal dække statens fundingomkostninger, provisionfor lånet samt en præmie for EKFs eksportgaranti, der også fastsættes påkommercielle vilkår.Det er vanskeligt på nuværende tidspunkt at skønne over trækket på ord-ningen. Det afhænger bl.a. af udviklingen i eksporten, virksomhedernesønske om at trække på ordningen og af virkningen af andre tiltag i kredit-pakken.Når staten låner penge ud til virksomhederne, vil der være en risiko for, atstaten taber penge, hvis ikke virksomhederne kan tilbagebetale lånet.Denne risiko afdækkes i ordningen via EKFs eksportgarantier, idet dervil være krav om, at eksportudlånene skal følges af en eksportgaranti fraEKF, som det var tilfældet i den tidligere ordning. Den statslige långiv-ning vil således ikke i sig selv øge statens tabsrisiko.Eksportlåneordningen kan imidlertid indebære, at trækket på EKFs garan-tier øges væsentligt og dermed øges tabsrisikoen også. Afhængigt af hvormeget trækket øges kan der opstå problemer med at rumme garantistillel-sen inden for EKF nuværende egenkapital, hvilket kan nødvendiggøre etfremtidigt kapitalindskud i EKF.Fundingen forudsættes som udgangspunkt tilvejebragt til EKF via denstatslige genudlånsordning, som det er tilfældet for en række statslige sel-skaber som fx broselskaberne A/S Storebælt og A/S Øresund.
3/3
Nogle EU-lande har i dag et statsligt udlånsprogram til eksportforretnin-ger, mens andre lande som fx Finland, England og Frankrig i øjeblikketer i færd med at etablere sådanne ordninger.Eksportlåneordningen kan etableres inden for EKFs nuværende lovgrund-lag, men der skal tilvejebringes bevillingsmæssig hjemmel enten ved lov-givning eller ved aktstykke.Ordningen skal notificeres overfor Europa-Kommissionen. Udlånet vildog kunne iværksættes umiddelbart og samtidig med notificeringsproces-sen, idet andre europæiske lande allerede i dag har tilsvarende ordninger.Det forventes således, at EKF kan udbyde produktet kort tid efter at dethjemmelsmæssige grundlag er tilvejebragt.