Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1188521_0001.png
1188521_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET30. november 2012Spørgsmål fra Mads Rørvig (V) til handels-og investeringsministeren af 7. november2012 – spørgsmål 55. Til skriftligbesvarelse.
Spørgsmål 55»”Har ministeren set i lyset af den meget positive udvikling inden for det seneste år i Danmarks eksport tilUSA planer om at lave en eksportstrategi for USA?”«Svar:Ifølge udenrigshandelsstatistikken eksporterede Danmark i 2011 varer til USA for 37,7 mia. kr.svarende til 6,9 pct. af vareeksporten. USA var dermed Danmarks femte største eksportmarked.Endvidere fremgår det af nationalregnskabet (betalingsbalancestatistikken), at indtægter fraeksport af tjenesteydelser til USA i 2011 var på 49,5 mia. kr. USA er Danmarks tredje størstemarked efter Tyskland og Sverige, når vareeksport og tjenesteydelser lægges sammen.I april 2012 offentliggjorde Eksportrådet under Udenrigsministeriet publikationenUSA 2012:Mulighedernes land for danske virksomheder.Analysen redegør for det betydelige potentiale fordanske virksomheder i USA, sætter fokus på en række af de mest attraktive muligheder ogsektorer og skitserer retningen for den fremadrettede indsats for dansk erhvervsliv i USA.Danske virksomheder har i 2012 været i stand til at udnytte dette potentiale og den fordelagtigedollarkurs. Væksten i vareeksporten til USA har i årets første ni måneder været knap 28 pct.Det gør USA til dét af vores store eksportmarkeder, hvor der foreløbigt i 2012 har været denstørste vækst i vareeksporten.USA har siden 2000 aftaget mellem 6 pct. og 7 pct. af den samlede danske vareeksport.Væksten i vareeksporten har været 3,5 pct. pr. år i løbende priser, hvor den samlede vækst ivareeksporten har været 4,2 pct. pr. år. Set over en årrække har vækstraten til USA været lavereend til en række af de øvrige, store markeder uden for Europa hvilket for en stor delsvedkommende skyldtes recessionen i 2008-2009, som også påvirkede dansk eksport negativt.USA vurderes at være et voksende marked for danske virksomheder. Det skyldes især, at denøkonomiske vækst ventes at blive højere end i Europa, og at danske virksomheder tilbyderprodukter, der passer godt til den amerikanske efterspørgsel. Regeringen betragter USA som et
meget vigtigt marked og lægger vægt på, at der ydes aktiv støtte til dansk erhvervsliv på detamerikanske marked. Dansk eksport til USA frem mod 2020 har mulighed for at øgesbetydeligt, men belært af historiske erfaringer med store udsving i dollarkursen, er det muligt, atder vil komme tilbageslag undervejs.Eksportrådet planlægger at offentliggøre en opdateret analyse af det amerikanskemarkedspotentiale i februar 2013. Regeringens ambition er, at danske virksomheder får glæde afden forventede markedsvækst over de kommende år, og at flere etablerer sig på detamerikanske marked.Jeg besøgte Chicago og Washington i april 2012 og vil i februar 2013 besøge New York ogCalifornien, herunder Silicon Valley og San Francisco.Blandt de vigtigste parametre bag beslutninger om anvendelse af Eksportrådets ressourcer erovervejelser om det langsigtede potentiale og efterspørgslen af Eksportrådets ydelser. Herrangerer USA højt, og derfor er USA også et af de markeder, hvor Eksportrådet har afsat flestressourcer. I 2012 er der afsat 889 ugeværk til handelsarbejdet i USA, hvilket svarer til ca. 20medarbejdere. Til sammenligning er der afsat 828 ugeværk til handelsarbejdet i Tyskland, somer Danmarks største eksportmarked. Den nuværende indsats er således allerede et udtryk for enprioritering af Eksportrådets midler til fordel for USA. Dette niveau for ressourceindsatsenforventes i det store hele videreført i de kommende år.Medarbejderne er placeret i Washington DC, New York, Chicago, Atlanta og Silicon Valley oger dermed repræsenteret i de væsentligste regioner i forhold til muligheder for danskevirksomheder. Medarbejderne er organiseret i specialiserede sektorteams indenfor energi ogmiljø, sundhed, IT, design, industri, forsvar samt landbrug og fødevarer. I 2011 assisteredeEksportrådet knap 1000 danske virksomheder i forbindelse med aktiviteter i USA.Eksportrådet oplever en stigende interesse fra små og mellemstore virksomheder, der ønsker atstarte en eksport til USA. Blandt de 70 virksomheder, som siden juni 2010 er blevet optaget iEksportrådets intensive eksportpakker, Vitus-programmerne, har otte ønsket at etablere sig pådet amerikanske marked, som dermed er det tredje mest efterspurgte. Tilsvarende er USA detfjerde mest efterspurgte marked, når det drejer sig om eksportstartpakker, hvor 61 pakker i2011 gik til virksomheder, der var interesserede i USA.Eksportrådets samlede fremstødbevilling er i 2012 på 35 mio. kr. Der er foreløbigt i 2012 givettilskud til to fremstød til USA, der beløber sig til 875.600 kr. Der vil blive taget stilling tilyderligere ansøgninger inden årets udgang, herunder også ansøgninger rettet mod detamerikanske marked. USA er kendetegnet ved at være et modent og komplekst marked, ogderfor leverer Eksportrådet i USA primært differentierede produkter og benytter i mindreomfang traditionelle eksportfremstød.