Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. november 20122012-3405
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget har i brev af 30. oktober 2012 stillet migfølgende spørgsmål (ERU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).Spørgsmål nr. 47:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. september 2012 fra MogensBang-Pedersen, Faabrog vedrørende broafgiften på Storebæltsbroen, jf.(folketingsåret 2011-12) ERU alm. del - bilag 364.Svar:
Det fremgår af den politiske aftale af 12. juni 1986 om etableringen af den fasteforbindelse over Storebælt, at forbindelsen skal finansieres ved brugerbetaling.Præmissen for at etablere Storebæltsforbindelsen var dermed, at den skullebetales af brugerne og ikke af statskassen.I 2005 blev taksten for blandt andet personbiler sat ned med 20 pct. Formåletmed takstnedsættelsen var at fremme samkvemmet mellem landsdelene tilgavn for både familierne og for erhvervslivet. Samtidig blev der indført enrække nye rabatter. Det gjaldt eksempelvis en weekendrabat, hvis ud- oghjemrejse finder sted mellem fredag kl. 14 og søndag kl. 24. Rabatten er 12 pct.Prisen for at køre over Storebælt i personbil er i dag væsentligt lavere endoverfartsprisen omregnet til dagens priser på Storebæltsfærgerne, der frem tilåbningen af Storebæltsforbindelsen i juni 1998 betjente trafikken overStorebælt. Storebæltsforbindelsen har samtidig medvirket til at binde Danmarksammen. Det vidner trafiktallene om. I dag kører der næsten fire gange såmange køretøjer over Storebælt, som der blev overført på Storebæltsfærgerne.A/S Storebælt havde ultimo juni 2012 en nettogæld opgjort til dagsværdi på30,1 mia. kr. Tilbagebetalingstiden for selskabets gæld er beregnet til 31 år fraåbningstidspunktet, hvilket svarer til 2029.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen