Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1290640_0001.png
1290640_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET16. oktober 2013Endelig besvarelse af spørgsmål fraErhvervs- Vækst- og Eksportudvalget tilHandels- og Europaministeren af 16.september 2013.ERU alm. del – spm. 428 og 429 stillet afMads Rørvig (V).ERU alm. del spørgsmål 428 og 429Spørgsmål 428Ministeren bedes redegøre for den samlede ændring - inklusive tilbageløb og ændret adfærd - istatens provenu, såfremt Renteudligningsordningen (CIRR) genåbnes i sin oprindelige form.Spørgsmål 429Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang en genåbning af Renteudligningsordningen(CIRR) i sin oprindelige form vil styrke danske eksportvirksomheders konkurrenceevne overfor udenlandske konkurrenter?Svar til spørgsmål 428CIRR-ordningen er en renteudligningsordning baseret på minimumsrentesatser fastsat afOECD. CIRR er en forkortelse for "Commercial Interest Reference Rates", der er tilnærmedemarkedsrentesatser. CIRR-satserne er minimumsrentesatser fastsat i henhold til aftale mellemOECD-landene. Satserne er aftalt i OECD med henblik på at begrænse landenes subsidieringpå eksportkreditområdet og for at sikre lige konkurrencevilkår landene imellem.En CIRR-ordning fungerer på den måde, at den finansierende bank af en eksportforretninganmoder om et tilsagn om fast rente på et underliggende lån, der forventes udstedt på et seneretidspunkt. Banken betaler således en fast rente til CIRR-ordningen og modtager ifølge aftalenom CIRR variabel rente fra CIRR-ordningen på vegne af den danske stat. På den baggrund kanbanken allerede i tilbudsfasen af et projekt tilbyde et lån til fast CIRR-rente til køberen af detdanske eksportprojekt.Renteudligning betyder således, at bankerne og CIRR-ordningen har indgået aftale om at bytterenter. Banken betaler en fast CIRR-rente til staten (via EKF som administrator), og statenbetaler variabel rente til banken.Renteudligningsordningen CIRR blev lukket i februar 2008 i forbindelse med vedtagelsen affinansloven for 2008. På dette tidspunkt var der stigende renter, og der var udsigt til storeunderskud i ordningen. Efterfølgende kom finanskrisen med faldende renter til følge, hvilket
gav mulighed for afdækning af renterisikoen i hele CIRR-ordningen. Det er en væsentlig årsagtil, at der med udgangen af 2012 er et positivt provenu til staten i størrelsesordenen 500millioner kroner på CIRR-ordningen.Det er meget vanskeligt at vurdere de økonomiske konsekvenser af en genåbning af CIRR-ordningen i sin oprindelige form. For det første er der ingen, der kan forudsige den fremtidigerenteudvikling, og netop stigende renter kan medvirke til betydelige udgifter for staten. For detandet er det ikke muligt at vide, hvad den fremtidige efterspørgsel efter CIRR vil være. For dettredje indeholder CIRR-ordningen et optionselement, der betyder, at eksportøren og denfinansierende bank ikke er forpligtet til at benytte sig af CIRR-tilsagnet om fast rente. Dette gørdet vanskeligt at foretage en risikoafdækning af statens renterisiko.Hvis man forudsatte, at der blev givet tilsagn om fast CIRR-rente på halvdelen af EKF’snyudstedelser i 2012 ville det svarer til en CIRR portefølje på 8 milliarder kroner. Ved enrentestigning på 1 procentpoint i de korte variable renter, ville det isoleret set give staten enekstra udgift på 80 millioner kroner i et enkelt år. Stigende renter vil alt andet lige giveanledning til efterspørgsel efter finansiering med CIRR, der jo overfører renterisikoen fra købertil staten.Svar til spørgsmål 429CIRR-ordningen er et supplerende produkt til den produktpalette, som EKF tilbyder de danskeeksportvirksomheder. Derfor skal de danske eksportvirksomheders konkurrenceevne over forudenlandske konkurrenter vurderes i en bredere sammenhæng. Allerede et halvt år efterfinanskrisens udbrud fik vi i Danmark etableret en eksportlåneordning, der gav eksportørernemulighed for at tilvejebringe finansiering både i variabel og fast rente. Eksportlåneordningen eranvendt i omkring en tredjedel af alle nyudstedte eksportkreditgarantier de senere år.Erfaringen fra CIRR-ordningen frem til 2008 er, at den overvejende del af CIRR-tilsagneneblev givet til større eksportprojekter indenfor cement- og vindindustrien med lange kredittider.En genåbning af CIRR vil kunne styrke visse danske eksportvirksomheders konkurrenceevneog særligt i en tid, hvor der er en forventning om stigende renter. Isoleret set har danskeeksportørers udenlandske konkurrenter med adgang til CIRR således en konkurrencemæssigfordel. Lande som Sverige, Norge, Finland, Frankrig, Belgien, Italien og USA har en CIRR-ordning. Lande uden CIRR-ordning er blandt andet en række af de nye EU-lande i Central- ogØsteuropa, samt Storbritannien, Nederlandene og delvis Tyskland, der kun stiller CIRR tilrådighed for ulandsprojekter.