Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1324848_0001.png
1324848_0002.png
1324848_0003.png
1324848_0004.png
1324848_0005.png
1324848_0006.png
1324848_0007.png
1324848_0008.png
1324848_0009.png
1324848_0010.png
1324848_0011.png
1324848_0012.png
1324848_0013.png
1324848_0014.png
1324848_0015.png
1324848_0016.png
1324848_0017.png
1324848_0018.png
1324848_0019.png
1324848_0020.png
1324848_0021.png
1324848_0022.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
20. januar 2014
Endelig besvarelse af spørgsmål 414 alm. del stillet af Erhvervs-,Vækst- og Eksportudvalget den 27. august 2013 efter ønske fra MadsRørvig (V).Spørgsmål:Ministeren bedes redegøre for iværksætteres mulighed for at tiltrækkekapital i form af lån og investeringer i Sverige, Norge, Finland, Tyskland,Holland, Irland og England - herunder de skattemæssige vilkår for inve-storerne, långiverne og iværksætterne.Svar:Jeg har anmodet Udenrigsministeriet om at bidrage til besvarelsen ved atindhente beskrivelser af de efterspurgte forhold fra ambassaderne i deaktuelle lande.Udenrigsministeriet har til brug for besvarelsen oplyst følgende:”Besvarelsen fokuserer på de offentlige muligheder og tilbud, der vurde-res at være målrettet iværksættere. Almindelige finansieringsformer someksempelvis banklån, venturefonde og business angels er således ikkeinkluderet i besvarelsen. I visse landebeskrivelser er der inkluderet kom-mende initiativer og lovgivningsmæssige forhold, der er i proces og for-ventes implementeret i nærmeste fremtid.Besvarelsen giver et indblik i de mange forskellige ordninger, der eksiste-rer i de syv lande, men er i sagens natur ikke fuldstændig. Området ervanskeligt at afgrænse og ofte findes der intet centralt overblik over denationale ordninger. Derfor beror oversigten i høj grad også på den in-formation, som de nationale myndigheder har tilvejebragt i de syv lande.En del af de nævnte støtteordninger hos ministerier, organisationer ogfonde har ikke udelukkende form af finansiering. Støtten kan således ogsåvære i form af rådgivning, mentorordninger samt rådgivning om, hvorvirksomhederne kan finde støtte. Opgørelsen viser forskellighederne lan-dene imellem fra eksempelvis en ganske decentral struktur i Tyskland tilen væsentlig mere enstrenget struktur i Storbritannien.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk
Irland:Offentlige initiativer og formidlingsportalerEn betydelig del af de irske støtteordninger for iværksættere og investorerkanaliseres gennem Enterprise Ireland (EI). EI er et agentur under detirske Erhvervsministerium (Department of Jobs, Enterprise and Innovati-
2/22
on). EI har hovedkontor i Dublin og har otte mindre regionale kontorerrundt om i landet, der kan bistå virksomheder lokalt med rådgivning. EIadministrerer en række finansielle støtteordninger og kan også selv ind-skyde kapital direkte i virksomheder, ligesom man hjælper med at til-trække venturekapital, herunder fra internationale investorer. I sidstnævn-te tilfælde er det typisk til teknologidrevne virksomheder med stortvækstpotentiale. Desuden oprettes der nu et Centre of Excellence i EI’skontor i byen Shannon, der online skal yde støtte til virksomhederne. Denævnte regionalkontorer kan ikke allokere midler til ansøgere. Det eralene hovedkontoret i Dublin, der kan det, men typisk vil beslutningenvære baseret på input fra de regionale enheder.Støtteordninger målrettet iværksættereIfølge den irske centralbank er det SMV’erne, der er mest afhængige afbankfinansiering, og dermed er SMV’erne også mere udsat for banksek-torens aktuelle udfordringer. Centralbanken anbefaler derfor den irskeregering at sikre, at bankkreditter atter tilflyder virksomhederne samtidigmed, at der udvikles velfungerede markeder også for alternative finansie-ringskilder. I perioden mellem 2005 og 2012 er SMV’ernes bankfinansie-ring reduceret med ca. 50 pct. og er kun til dels erstattet af handelskredit-ter, kapitalindskud og intern finansiering. Desuden er Centralbanken pådet seneste blevet udsat for politisk kritik. Kritikken lyder bl.a., at cen-tralbanken har sat for lidt og for sent pres på de private banker samt forikke hurtigt nok at finde løsninger for de gældstyngede SMV’er.Forskning og udvikling:Den irske regering indførte i 2012 en særord-ning for ny-investeringer vedr. in-house forskning og udvikling. Ordnin-gen betyder, at man kan opnå en skattelettelse på 25 pct. ved investerin-ger på op til 100.000 EUR. Beløbet blev forhøjet til 200.000 EUR i 2013og vil i 2014 stige til 300.000 EUR. Der er desuden mulighed for at out-source 10 pct. (fra 2014 15 pct.) af disse aktiviteter til et andet selskab.Innovation Fund Ireland(IFI): Regeringen og National Pensions Re-serve Fund har hver skudt 125 mio. EUR i at skabe ”Silicon Valley ofIreland”. Målet med ordningen er at kunne tiltrække international ventu-rekapital til investeringer i irske virksomheder eller til virksomheder meden betydelig produktion i landet. Som minimum skal disse venturekapi-talfonde investere det samme beløb som IFI.Mikrofinansiering:Målgruppen for ordningen er levedygtige mikrovirk-somheder1, som har fået afslag på traditionel bankfinansiering. Gen-nemordningen vil virksomhederne kunne låne mellem 2.000 og 25.000 EUR.Lånebetingelserne er typisk mere gunstige end ved ren bankfinansiering.Ordningen administreres af Microfinance Ireland, et privat selskab, derhar fået kapital fra banksektoren, Department of Jobs, Enterprise and In-novation samt den europæiske investeringsbank.1
Definition: færre end 10 ansatte, omsætning mindre end 2 mio. EUR.
3/22
SMV-Kreditgarantiordning:Ordningen giver yderligere kreditmulig-hed til de SMV’er, der er stødt på finansieringsbarrierer i form af f.eks.manglende mulighed for at kunne stille tilstrækkelig medfinansiering,eller virksomheder, der har mødt manglende forståelse for det nye i deresforretningsmodel. Der stilles en statslig garanti (statsstøtte under De Mi-nimis-reglerne) på typisk 20 pct. af lånefaciliteten. Der er et maksimumpå 200.000 EUR over en 3-årig periode. Staten er ikke involveret i tilde-ling af kredit, da dette afgøres af de finansielle institutioner.Direkte investeringer:EI arbejder med ca. 350 nyetablerede (early-stage) virksomheder og godkender årligt ca. 160 støttepakker på 100.000EUR eller mere. Heri indgår også High Potential Start-Ups, hvor 97 nyevirksomheder har modtaget støtte i år 2013.The Competitive Start Fund:Fonden blev oprettet i 2011 og har støttetmere end 115 virksomheder. I 2012 støttede man 60 early-stage virksom-heder. EI indskyder op til 10 pct. af kapitalen og tilknytter en mentor. Derer typisk tale om små virksomheder inden for digitale medier, app-udvikling mv.Venture Capital Programmes:I perioden fra 1994 til 2012 har maninvesteret 320 mio. EUR gennem 3 programmer. I 2013 lancerede rege-ringen yderligere 175 mio. EUR for perioden 2013-18, hvorefter en eva-luering forventes at finde sted.Development Capital Funder det nyeste tiltag til for at forbedre virk-somheders mulighed for at tiltrække kapital. Man forventer således i løbetaf kort tid at annoncere oprettelsen af to fonde på hver 75 mio. EUR, derskal indskyde kapital i sunde mellemstore virksomheder2, der begrænsesaf manglende bankfinansiering. Målgruppen inkluderer ingeniør-virksomheder, fødevaresektoren, servicevirksomheder samt virksomhederinden for forarbejdningsindustrien med fokus på eksport.Skattemæssige vilkårKapitalgevinstskat:Nyt initiativ på finansloven for 2014, der giver ned-slag i kapitalgevinstskatten, hvis provenuet geninvesteres. En iværk-sætter, der har betalt kapitalvindingsskat i forbindelse med salg af aktiver,vil kunne få skattenedslag, såfremt en del af gevinsten geninvesteres i enny virksomhed i perioden 2014-18 i minimum 3 år.Start Your Own Business:Ordningen giver mulighed for, at langtids-ledige3kan få skattefrihed i to år for en indkomst op til 40.000 EUR pr. årved start af egen virksomhed.
2
Definition: 15-20 mio. i omsætning, omkring 200 ansatte.3Definition: ledig i mindst 12 måneder.
4/22
Storbritannien:Offentlige initiativer og formidlingsportalerI Storbritannien har man siden finanskrisens begyndelse i 2008 tilpasseten række eksisterende ordninger samt lanceret nye ordninger, som hjæl-per virksomheder med at få adgang til finansiering. Fra statens side harman i høj grad fokuseret på at lette adgangen til finansiering for virksom-heder i opstartsfasen samt SMV’er, idet disse erfaringsmæssigt har sværtved at opnå den nødvendige finansiering. Mange af de offentlige støtte-ordninger leveres via private aktører eller offentligt-private partnerskaber.Guiden’start your own business’på hjemmesiden gov.uk (den officiellehjemmeside for offentlige myndigheder i Storbritannien) gennemgår trinfor trin, hvad man som iværksætter skal tage stilling til i opstartsfasen.Guiden indeholder desuden redskabet ’Business Finance and SupportFinder’, som yder information om, hvor og hvordan iværksættere og virk-somheder kan opnå finansiering, tilskud, lån og grundlæggende støtteinden for deres specifikke branche og geografiske område i Storbritanni-en. Herudover bør følgende tre initiativer nævnes:1.Business Help Line:Telefonisk hotline, der yder rådgivning oginformation om, hvordan man finder finansiering til sin virksom-hed.2.Business Finance for You:Søgeportal, som indeholder informa-tion om, hvor man kan søge finansiering, herunder informationom banker, regionale fonde og statslige ordninger.3.SME Finance Guide:Guiden angiver de væsentligste finansie-ringsmuligheder.A new Business Bank:Den britiske regering har annonceret, at man øn-sker at etablere en ny institution, den såkaldte Business Bank, som skalstøtte SMV’ers adgang til finansiering. Banken vil bygge videre på enrække eksisterende ordninger (se nedenfor), men samle disse under éninstitution. Banken har fået tildelt GBP 1 mia. i tillæg til de GBP 2,9mia., som allerede anvendes i forbindelse med de eksisterende ordninger.Banken arbejder tæt sammen med den private sektor, som vil bidrage tilfinansieringen af lånene. Banken vil støtte udviklingen/oprettelsen af enbred vifte af finansieringskilder til virksomheder vha. både lån og inve-steringer. Banken arbejder for:1. at øge finansieringsstrømmen til SMV’er2. at øge diversiteten af de kilder, som yder finansiering til virksom-heder3. at gøre de statslige finansieringsprogrammer for SMV’er mere ef-fektive og samle indsatsen på et sted4. at operere på kommercielle vilkår
5/22
Støtteordninger målrettet iværksættereFunding for Lending Scheme: Ordningen varetages af Bank of England(BoE) med det formål at lade banker og kreditforeninger låne fra BoE tilrenter, der er billigere end normalt i op til fire år. Ordningen øger såledesbankers incitament til at låne til både husholdninger og virksomheder.Enterprise Finance Scheme:Ordningen gør banker og andre långivere istand til at låne til virksomheder, som mangler ’proven track record’.Gennem ordningen stiller staten en 75 pct. garanti over for långiverne forhvert individuelt lån.Start-up Loans Scheme:Ordningen hjælper unge i alderen i 18-30 årmed at starte virksomhed ved at yde lån og etablere mentorprogrammer.Formålet er at sikre lån til en aldersgruppe, som normalt har vanskeligtved at opnå finansiering af traditionelle veje grundet manglende ’trackrecord’. Personer, som er bosiddende i England, kan ansøge om lånet.Den gennemsnitlige lånstørrelse er GBP 4.500 og det kræves, at ansøger-ne tilbagebetaler lånet i løbet af fem år til en fast rente (p.t. på 6 pct.).Community Development Finance Institutions (CDFI)er uafhængigefinansielle institutioner. CDFI’er giver lån (mikrofinansiering) til virk-somheder i etableringsfasen, enkeltpersoner samt til de mere etableredevirksomheder, der opererer i mindre bemidlede geografiske områder, el-ler som af forskellige årsager har vanskeligt ved at få adgang til finansie-ring gennem traditionelle kilder (f.eks. banklån). The Regional GrowthFund har givet et tilskud på GBP 30 mio. til formålet, som endviderematches af yderligere GBP 30 mio. fra The Co-operative Bank og UnityTrust Bank. Desuden modtager CDFI’er midler fra staten gennem Com-munity Investment Tax Relief-ordningen, som gennem skattefordele øgerincitamentet til at investere i virksomheder og entreprenører i mindre be-midlede områder. Skattefordelen udgør op til 25 pct. af værdien af inve-steringen i CDFI’er.Business Finance Partnership (BFP)er oprettet med henblik på at for-bedre mulighederne for virksomheder for at optage lån fra andet end gen-nem de traditionelle finansieringskilder. Målet er således at diversificerevirksomheders finansieringskilder og der investeres GBP 1,2 mia. i øgetlångivning til SMV’er. Disse penge matches desuden af et, som mini-mum, tilsvarende beløb fra investorer i den private sektor. Det britiskefinansministerium forvalter BFP og bestemmer, hvilke lånefonde, derskal investeres i. Det er dog lånefondene selv, der træffer beslutning om,hvem lånene skal gives til.BFP – Small Business Tranche:Med ordningen er der tale om endnu engren inden for BFP. Målet er ligeledes at diversificere finansieringskil-derne. Der investeres op mod GBP 100 mio. af BFP i ikke-traditionellelånekanaler, som låner direkte til mindre virksomheder. Disse kanalerinkluderer bl.a.’mezzanine finance funds’, ’supply chain finance sche-
6/22
mes’ og ’peer-to-peer lenders’. Der er til formålet udvalgt syv forskelligelångivere, som træffer egne beslutninger om, hvem der lånes til.UK Export Finance (UKEF):Storbritanniens eksportkreditorganisationhjælper bl.a. britiske eksportører mod kreditrisici forbundet med over-søiske købere samt oversøiske købere med lån og finansiering til dereskøb. UKEF har senest lanceret the Direct Lending Scheme, en ordning påGBP 1,5 mia., som hjælper i de tilfælde, hvor købere har brug for op tilGBP 50 mio. til køb af varer og serviceydelser fra britiske eksportører. Iforlængelse af ordningen vil UKEF yde eksportkreditlån direkte til købe-re og låntagere samt forhandle lånevilkår etc.Business Angel Co-Investment Fund:Fonden er på GBP 100 mio. ogsøger at støtte SMV’er, der befinder sig i opstartsfasen. De såkaldte‘business angels’ (individuelle enkeltinvestorer) yder kapital til mindrevirksomheder eller virksomheder i etableringsfasen - oftest mod at få enandel i virksomheden. Fonden er etableret af et konsortium af både priva-te og offentlige aktører med ekspertise inden for området.Enterprise Capital Fund Programme:Ordningen er et offentligt/privatpartnerskab, som yder venturekapitalinvesteringer til nystartede SMV’ermed et stort (men risikofyldt) vækstpotentiale. Programmet modtagerøkonomisk støtte fra staten samt fra private investeringer. Det statsligebidrag til et enkelt ECF-projekt må ikke overstige GBP 25 mio. eller 2/3af fondens totale størrelse. Siden 2006, hvor ordningen begyndte, er deroprettet 12 fonde og investeret mere end GBP 160 mio. i forskellige virk-somheder.UK Innovation Investment Fund (UKIIF):Fonden består af to separatefonde, hhv. 1) The Hermes Environmental Innovation Fund, som finan-sieres af staten (GBP 50 mio.) og private investorer (GBP 80 mio.) i fæl-lesskab og som særligt investerer i grøn teknologi, samt 2) The EuropeanInvestment Fund’s UK Future Technologies Fund, der finansieres af sta-ten (GBP 100 mio.) og den europæiske investeringsbank (GBP 100 mio.).Denne fond fokuserer særligt på digital teknologi og avanceret fremstil-lingsvirksomhed.Skattemæssige vilkårEnterprise Investment Scheme (EIS)giver skattefordele til investerin-ger i små høj-risiko virksomheder. EIS-ordningen indeholder en rækkeforskellige skattefordele til investorer, der køber aktier i denne type virk-somhed. Eksempelvis kan investorer investere GBP 1 mio. i aktier ogopnå 30 pct. i skattefradrag på indkomstskatten. Ordningen gælder forinvesteringer i virksomheder med mindre end 250 ansatte og aktier formindre end GBP 15 mio. HM Customs & Revenue er ansvarlig for ord-ningen.
7/22
Seed Enterprise Investments Scheme (SEIS)tilbyder en række skatte-fradrag, som gør det lettere for helt nystartede virksomheder at tiltrækkeinvesteringer. SEIS komplimenterer det ovenstående EIS, der giver skat-tefordele til personer, som investerer i små høj-risiko virksomheder. Ierkendelse af, at helt nystartede virksomheder har særligt vanskeligt vedat tiltrække kapital, tilbyder SEIS mere lukrative skattefordele end EIS.HM Customs & Revenue er ansvarlig for ordningen.Venture Capital Trust Scheme:Ordningen hjælper små højrisikovirk-somheder med at tiltrække investeringer. Ordningen tilskynder potentielleinvestorer gennem skattefordele. Hvis man f.eks. investerer GBP 200.000(maksimumbeløbet) i en virksomhed gennem ordningen, vil man få etfradrag på indkomstskatten svarende til 30 pct. af den investerede sum.Entrepreneurs Relief (ER)er en skatterabat, som entreprenører kan an-søge om, idet de sælger eller lukker deres virksomhed. Med ER vil entre-prenører kun skulle betale 10 pct. i Capital Gains Tax (skat som følge afkapitalgevinst).
Tyskland:Grundet Tysklands føderale struktur er det vanskeligt at give et samletoverblik over de offentlige støtteordninger for iværksættere. Der er taleom et trecifret antal støttemuligheder på delstats- og forbundsniveau, deralle fokuserer på forskellige sektorer og tilbydes i forskellige former.Dertil kommer de kommunale støtteordninger.I lyset af de mange støttetilbud i Tyskland fokuserer nedenstående derforpå at give et kort overblik over de væsentligste støtteordninger på for-bundsniveau samt i delstaterne Baden-Württemberg og Bayern, idet disseer blandt to af de mest økonomisk succesfulde delstater.Offentlige initiativer og formidlingsportalerForbundsøkonomiministeriet (Bundesministerium für Wirtschaft undTechnologie) er ansvarlig for to hjemmesider med informationer tiliværksættere:1. existenzgruender.de: Online portal, som informerer om de rele-vante faktorer, der skal tages hensyn til i forbindelse med opstartaf virksomhed. Dette inkluderer bl.a. en oversigt over støtte-mulighederne for iværksættere.2. foerderdatenbank.de: Portalen kan sammenlignes med vækst-guiden.dk, idet den giver et aktuelt overblik over de forskelligestøtteinitiativer til iværksættere på EU-, forbunds- og delstats-niveau.Støtteordninger på forbundsniveau målrettet iværksættereTilskud til iværksætterrådgivning før etablering:Forud for etablerin-gen af egen virksomhed tilbydes coaching- og infoprogrammer om
8/22
iværksættelse af virksomhed. Iværksætterne betaler et deltagelsesgebyrfor de enkelte programmer. Programmerne udbydes i de enkelte delstater.Midlerne kommer fra delstaterne, forbundsøkonomiministeriet og EU.Tyske mikrokreditfondefinansieres af GLS Bank (Gemeinschaftsbankfür Leihen und Schenken) med støtte fra forbundsøkonomiministeriet,Bundesministerium für Arbeit und Soziales, den Europæiske Socialfondsamt Projekt Enterprise. Mikrokreditterne tilbydes til nyetablerede virk-somheder, som ikke kan tage lån i egen bank. Målgruppen er primærtkvinder og folk med anden etnisk baggrund, men alle kan dog søge omstøtte. Som udgangspunkt gives der kreditter i størrelsesordenen 1.000-10.000 EUR. Hvis virksomheden tilbagebetaler renterne af de lånte penge(pt. 8,9 pct. p.a.), vil virksomheden kunne låne yderligere op mod i alt20.000 EUR til mere fordelagtige renter. Låneperioden er maksimalt treår.ERP-kapital til etablering for ny-iværksatte virksomheder:Midlerneforvaltes af Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW), som er en statsligprojekt- og investeringsbank. KfW blev etableret i 1947 for at administre-re midlerne fra European Recovery Program (ERP – ’Marshallplanen’),og råder over mere end tolv mia. EUR. Iværksættere kan modtage et lån iop til tre år efter virksomhedens grundlæggelse. Lånene gives især tilinvesteringer i bygninger, grunde og teknologi. Virksomhederne skalvære SMV’er ifølge EU´s definition4. En forudsætning er, at virksomhe-den kan stille med mindst 15 pct. af egenkapitalen i de gamle delstater og10 pct. af egenkapitalen i de ny delstater. En virksomhed kan masimalt få500.000 EUR i støtte. I de første 10 år af lånet er renten holdt lav, hvoref-ter renten følger markedsniveauet. De første syv år kan være afdragsfrie.ERP-iværksætterlån og startfinansieringudbydes af KfW for SMV’er,der ikke er ældre end tre år. Programmet støttes med garantier fra EU’srammeprogrammer for konkurrencedygtighed og innovation. Lånet ermaksimalt 100.000 EUR. Løbetiden er 10 år, hvoraf højst to år kan væreafdragsfrie.ERP’s universelle iværksætter-långiver adgang til lån med gunstigerentesatser for investeringer i Tyskland og i udlandet. Ordningen finan-sieres af KfW med midler fra ERP og er forbeholdt tyskere med bopæl iTyskland. Lånene gives til selvstændige, iværksættere samt virksomhe-der, som opfylder EU's SMV-definition. Højeste lånebeløb er 10 mio.EUR. Løbetiden er 20 år med maks. tre afdragsfrie år.KfW-virksomhedslån:Ordningen tilbyder virksomheder, som er ældreend tre år, lån til fordelagtige renter. For at være berettiget til støtten skalvirksomheder opfylde EU’s SMV-definition. En virksomhed kan låne optil 25 mio. EUR.4
Definition: maks. 250 ansatte og mas. 50 mio. EUR i omsætning.
9/22
Etableringstilskud for ledige:Ordningen er rettet mod ledige mediværksætterinteresse. Støtteordningen arrangeres af Forbundsagenturetfor Arbejde (BA – det tyske jobcenter). Etableringstilskuddet gives i tofaser: 1) I seks måneder gives et tilskud svarende til den senest modta-gende arbejdsløshedsstøtte samtidig med, at der ydes et tilskud på 300EUR månedligt til at dække socialforsikringerne. 2) Hvis tilskudsmodta-geren efter de seks måneder kan dokumentere forretningsaktivitet, kander gives 300 EUR i månedligt tilskud i yderligere ni måneder.Etableringstilskud i form af startkapital til langtidsledige:BA tilby-der ligeledes et etableringstilskud til de langtidsledige, der etablerer egenvirksomhed. Tilskuddet gives i op til 24 måneder og beregnes ud fra,hvor længe den arbejdsløse har været ledig samt ud fra familiære forhold.Der gives tilskud på op til 5.000 EUR, og der gives mulighed for lån, somoverstiger 5.000 EUR. Derudover tilbydes der coaching og videreuddan-nelse.High-Tech iværksætterfonden:Fonden er finansieret af investorer fraindustrien og støtter opstart af nye højteknologiske virksomheder, bl.a. iform af management teams, der råder over stærke netværk og knowhow.Der gives op til 500.000 EUR i venturekapital samtidig med, at fondenreserverer yderligere 1,5 mio. EUR til den efterfølgende finansiering. Deter en forudsætning, at virksomheder besidder 20 pct. af egenkapitalen (10pct. i de østtyske delstater), at virksomheden ikke er ældre end et år, samtat virksomheden falder under EU’s definition for små virksomheder5.High-Tech iværksætterfonden blev grundlagt i 2005 og råder over i alt573,5 mio. EUR. I første fase frem til oktober 2011 stod 272 mio. EUR tilrådighed. I nuværende anden fase råder fonden over 301,5 mio. EUR. 87pct. af fondens midler stammer fra forbundsregeringen og KfW, menserhvervslivet står for en andel på 13 pct.Investeringstilskud for risikokapital:Gennem ordningen tilbydes der etfinansieringstilskud for nye og innovative virksomheder. Ordningen erstøttet gennem Styrelsen for Økonomi og Eksport. Såfremt en virksom-hed ikke er ældre end 10 år og opfylder EU´s definition for små virksom-heder, kan investorer opnå en refusion på 20 pct. af deres kapitalindskud,hvis dette udgør mindst 10.000 EUR (dvs. mindst et tilskud på 2000EUR). Når kapitalindskuddet bevares i virksomheden i mindst tre år, kantilskuddet på de 20 pct. af investeringen beholdes. Tilskuddet ydes op tilen samlet sum på 250.000 EUR årligt per investor, mens andele op til enmio. EUR årligt pr. virksomhed kan få tilskud.ERP-startfond:Ordningen er administreret af KfW og fokuserer på fi-nansieringsbehovet ift. produktudvikling, markedsføring etc. for innova-tive små virksomheder (jf. EU-definition), der ikke er ældre end 10 år.Der gives op til 5 mio. EUR støtte pr. virksomhed og maks. 2,5 mio. EUR5
Definition: færre end 50 ansatte og mas. 10 mio. EUR omsætning eller balance.
10/22
i løbet af 12 måneder. Der er således mulighed for flere finansieringsrun-der. For at opnå støtte er det en forudsætning, at virksomheden har eninvestor, der investerer samme beløb som ERP-startfonden.EXIST-iværksætterstipendiumgiver muligheder for at studenter, fær-diguddannede kandidater samt forskere kan gennemføre ideer til nyevirksomheder. Støtten gives i et år og gradueres efter uddannelsesniveau:2.500 EUR månedligt til personer med ph.d.; 2.000 EUR månedligt tilpersoner med afsluttet universitetsuddannelse; 800 EUR månedligt forstuderende. Desuden gives der 100 EUR månedligt pr. barn. Derudoverdækkes omkostninger i forbindelse med virksomhedsetableringen (op til10.000 EUR) og der tilbydes coaching til en værdi af 5.000 EUR.Forschungszentrum Jülich (FJ) under forbundsøkonomiministeriet be-dømmer, hvilke projekter der tildeles støtte.EXIST-forskningstransferadministreres af FJ og giver støtte til forsk-ningsprojekter, der indebærer risikofyldt og dyrt udviklingsarbejde. Ord-ningen henvender sig til forskergrupper på universiteter og andre forsk-ningscentre i samspil med en person, som har erhvervsøkonomiske kom-petencer. Programmets første fase (18-24 måneder) består af udviklings-arbejde, opstilling af en forretningsplan samt etableringen af virksomhed.I denne fase finansieres op til fire stillinger samt de materielle omkost-ninger (op til 70.000 EUR). I anden fase (18 måneder) støttes den etable-rede virksomhed i at videreudvikle produktet hen mod markedsmodning.Målsætningen er at påbegynde forretningsaktivitet samt at sikre en efter-følgende ekstern finansiering. I anden fase gives der et tilskud på op til150.000 EUR, dog højst 75 pct. af de specifikke omkostninger. Forud-sætningen for at opnå støtte er, at virksomheden selv bidrager med kapitalsvarende til en tredjedel af den i alt tilførte kapital (dvs. op til 50.000EUR).German Silicon Valley Accelerator:Gennem programmet udpeges kva-lificerede, tyske teknologiiværksættere, som får mulighed for at opholdesig i Silicon Valley. Programmets målgruppe er start-up virksomheder fraIKT-branchen, som i tre måneder skal undersøge deres chancer på detamerikanske marked. Hvis virksomheden har udsigt til at have succes påmarkedet, kan opholdet forlænges med yderligere tre måneder. Program-met indeholder bl.a. coaching og en mentorordning samt praktisk hjælp iform af kontorer og visum.Investeringstillæg:Målrettet finansiel støtte til virksomheder i de nyedelstater (tidl. Østtyskland) samt i Berlin. Tillægget gives til førstegangs-investeringer (Erstinvestitionsvorhaben), dvs. ny- og udbygning af drifts-steder, diversificering eller omlægning af produktion. Størrelsen af til-lægget har været trindelt: i 2009 lå støtten overordnet på 12,5 pct. foranskaffelses- eller etableringsomkostninger samt særskilt på 25 pct. forSMV’ers udstyrsinvesteringer. Tillægget er på årsbasis blevet reduceretmed hhv. 2,5 og 5 pct., således ligger den overordnede støtte for anskaf-
11/22
felses- eller etableringsomkostninger i 2013 på 2,5 pct. og den særskiltestøtte til SMV’ers udstyrsinvesteringer på 5 pct.ERP-andelsordningen:KfW formidler støtten i form af investeringer fraprivate investeringsselskaber til SMV’er (jf. EU-definition). Der givesstøtte på op til 1,25 mio. EUR (2,5 mio. EUR i særtilfælde), dog kan støt-ten ikke overstige den forhåndenværende egenkapital.ERP-innovationsordningen:Ordningen støtter samarbejdet mellemSMV’er og forskningsinstitutter. Det er et krav, at virksomheden ikkeindgår i en virksomhedsgruppe, som har en omsætning på over 125 mio.EUR. Ordningen er opdelt i to faser: 1) Der ydes lån op til 5 mio. EUR tiludviklingsfasen. 2) Der ydes lån op til 1 mio. EUR (2,5 mio. EUR i denye delstater) til markedslanceringen. Såfremt projektet falder inden forrammen af den tyske Energiewende (den omfattende omstilling af dentyske energisektor til vedvarende energi), kan der gives lån på op til 25mio. EUR pr. projekt og maks. 50 mio. EUR pr. virksomhed og kalender-år.Hermesdeckungen:Eksportvirksomheder har mulighed for at søge of-fentlig støtte for at sikre sig mod kreditrisici fra udenlandske kunder. Detyske eksportkreditgaranter ”Hermesdeckungen” fungerer dermed somforsikring for eksportvirksomheder. Rammebetingelserne varetages af detInterministerielle Råd. To private virksomheder - hhv. EULER HERMESAG (EHAG) og PwC - står for den praktiske dimension i forbindelse medgarantierne. For at opnå eksportkreditgaranti skal virksomheder ansøgeEHAG om støtte inden der underskrives kontrakt med den udenlandskekunde. Virksomhederne kan derefter vælge forskellige ordninger medhenblik på at sikre deres eksportfremstød og minimere risici.Støtteordninger på delstatsniveau målrettet iværksættereUdover støtteprogrammerne fra forbundsstaten, kan tyske virksomhederogså modtage støtte på delstatsniveau. Kendetegnende for den tyske støt-testruktur er, at samtlige delstater har etableret deres egen investerings-bank, som står for hovedparten af de tilbudte støtteordninger.Baden-WürttembergIfølge Förderdatenbank tilbydes der 69 støtteprogrammer af delstatenBaden-Württemberg. Programmerne involverer forskellige aktører, hvor-af to af de vigtigste er:1.Landeskreditbank Baden-Württemberg – Förderbank (L-Bank)tilbyder 28 støtteprogrammer, som indebærer forskelligeformer for lån og garantier for virksomheder i forskellige bran-cher.2.MBG Mittelständische Beteiligungsgesellschaft Baden-Württemberg GmbHunderstøtter særligt SMV’er.Flere ministerier og styrelser tilbyder desuden støtteordninger inden for
12/22
deres ansvarsområder.BayernIfølge Förderdatenbank tilbydes der 87 støtteprogrammer af delstatenBayern. Programmerne involverer forskellige aktører, hvoraf to af devigtigste er:1.LfA Förderbank Bayernhar 17 støtteprogrammer, som tilbyderforskellige former for lån og garantier for virksomheder i forskelligebrancher.2.Bayern Kapital GmbHer et datterselskab af LfA Förderbank Bay-ern og støtter nye, innovative teknologivirksomheder med kapital.Derudover tilbyder flere ministerier og styrelser støtteordninger inden forderes ansvarsområder.Politiske tiltagI det nye tyske regeringsgrundlag lægges der op til at gøre investeringer istart-ups mere attraktive gennem forbedrede rammebetingelser, herundersærligt på hightech-området. Rammebetingelserne for risikokapital vilgøres internationalt konkurrencedygtige, og der vil blive udformet en’retsramme’ for alternative finansieringsformer, herunder crowdfunding.Den nærmere udmøntning af målsætningerne er ikke konkretiseret endnu.I de seneste år er der dog overordnet ikke foretaget konkrete politisketiltag for at støtte iværksættere og langt de fleste støtteordninger har eksi-steret i en længere årrække.Skattemæssige vilkårIfølge Forbundsøkonomiministeriet eksisterer der ikke særlige skatte-mæssige vilkår for iværksættere.
Sverige:Offentlige initiativer og formidlingsportalerVerksamt.seer en online informationsportal, som drives af Skatteverket,Tillväxtverket og Bolagsverket. Efter ’one-stop-shop’-princippet tilbyderportalen al nødvendig information for at kunne etablere og drive virk-somhed, herunder oplysninger om skatteregler, regnskabsregler, persona-le jura, offentlige udbud samt om forhold relateret til eksport og import.Verksamt.se tilbyder ikke finansiering.Startlinjener en gratis telefonlinje, som tilbyder information og vejled-ning til iværksættere. Ordningen forvaltes og drives af Tillväxtverket.ALMI Företagspartner ABhar som hovedformål at tilbyde virksomhe-der offentlige lån. ALMI er offentligt ejet med 40 kontorer fordelt i heleSverige. ALMI tilbyder lån til virksomheder i etablerings- og vækstfasen,der typisk ikke vil kunne finde finansiering gennem de traditionelle låne-kanaler. For at undgå konkurrenceforvridning ligger udlånsrenten 2 pct.
13/22
højere, end hvad private banker typisk tilbyder. ALMI arbejder inden forfire hovedområder: Rådgivning, lån, risikokapital og virksomhedsinkuba-tion.Industrifondener stiftet af staten og fungerer som en selvejende institu-tion, der drives for egne midler. Fonden investerer i SMV’er (og opnårderved ejerskab) med vækstpotentiale. Ofte foretages investeringernesammen med private kapitalinvestorer på forretningsmæssige vilkår. Eteventuelt overskud geninvesteres. Den typiske tidshorisont for fondensinvesteringer er ca. 5-10 år. Målet er at sælge positionen i virksomheden,når virksomheden er moden, og investeringen viser sig lønsom. Der inve-steres direkte til eksempelvis egenkapital og forskellige lånetyper somf.eks. warrants, optioner og konvertible obligationer. Fonden forvalter enpulje på 3,6 mia. SEK, hvoraf 1,5 mia. SEK er investeret i virksomheder.Tillväxtverketer en offentlig myndighed, hvis opgave er at styrke kon-kurrenceevnen og fremme bæredygtig vækst i Sverige. Dette gøres bl.a.via en indsats over for de enkelte virksomheder og på regionalt niveau.De konkrete aktiviteter inkluderer økonomisk støtte og rådgivning tilvirksomheder inden for udvalgte program- og projektområder. I 2012udbetalte Tillväxtverket støtte svarende til i alt 3,2 mia. SEK. Fokusom-råderne er p.t. inden for: Forretnings- og innovationsudvikling, miljørig-tig vækst, transportindustrien, regional virksomhedsstøtte til udkantsom-råder, udvikling af kommerciel og offentlig service, produktudvikling imindre virksomheder, udvikling af kulturelle og kreative erhverv samtudvikling af pleje og omsorg.VINNOVAer en offentlig myndighed, som arbejder for at støtte bære-dygtig vækst inden for innovationssektoren i SMV-segmentet. Finansie-ringen ydes gennem programmerne VINN NU og den såkaldte ”Innovati-onscheckan”. VINN NU henvender sig til virksomheder under 1 år, derhar en veludviklet forretningsmodel samt høje vækstambitioner. Der kanfinansieres op til 24 virksomheder årligt med 300.000 SEK hver. Pengeneskal gå til forretningsudvikling. Den såkaldte ”innovationscheck” rettersig mod at rådgive om og finansiere konkrete innovationsprojekter iSMV’er. Over 200 virksomheder har i 2013 brugt initiativet. VINNOVAinvesterer årligt ca. 2 mia. SEK som led i diverse programmer og projek-ter.Exportkreditnämnden (EKN)er den svenske pendant til EKF og harsåledes til formål at fremme svensk eksport og internationalisering. Dettegøres bl.a. ved at forsikre eksportvirksomheder og banker mod de øko-nomiske risici, som kan være forbundet med eksport. EKN finansieres viaforsikringstagernes indbetaling af præmier. I 2012 stillede EKN garantierfor 49 mia. SEK fordelt på 123 lande.Støtteordninger målrettet iværksættereArbetsförmedlingenkører et iværksætterstøtteprogram, som består af
14/22
rådgivning og privat økonomisk støtte til iværksætteren i virksomhedensetableringsfase. For at være støtteberettiget skal ansøgeren opfylde vissekrav, have gode forudsætninger for at drive virksomhed og ikke mindstskal virksomhedens forretningsmodel være bæredygtig. Hvis ansøgerener medlem af en a-kasse, kan der tildeles økonomisk støtte på 680 SEKbrutto pr. dag. Støtten kan tildeles i op til 6 måneder. For personer udena-kassemedlemsskab reduceres dette beløb til ca. en tredjedel. Der er sær-lige ordninger for helt unge ansøgere (alder 18-20), som afhængig af ud-dannelse og a-kassemedlemskab kan modtage op til 142 SEK pr. dagskattefrit.Jordbruksverkettilbyder et program rettet mod at støtte iværksætteri ogvirksomhedsudvidelser i landdistrikter. Der ydes startstøtte på op til250.000 SEK pr. deltagende virksomhed.Länsstyrelserna & Regionsförbundetråder over støttepuljer, som erfokuseret på at støtte aktiviteter på regionalt niveau. Støtten, som afhæn-ger af det konkrete projekt, tildeles typisk iværksættere og erhvervsdri-vende i landdistrikter og ydes både til investering, markedsføring, innova-tionsudvikling og kompetenceudvikling i virksomhederne. EU-strukturfondsmidler, som allokeres til Sverige inden for regionaludvik-lingsfonden, kan også dække støtte til iværksætteri.Den Grønne Investeringsfonder et nyt regeringsinitiativ, der er en delaf finanslovsforslaget for 2014. Fonden er et led i regeringens strategi tilfremme af miljøteknologier og grøn vækst med ambitionen om at placereSverige i en global førerposition på området. Fonden vil tilbyde risikovil-lig kapital til SMV’er, som befinder sig i etablerings- og vækstfasen, ogarbejder med miljøteknologier og grøn innovation. Der er i det endnuikke vedtagne finanslovsforslag afsat et beløb på 700 mio. SEK for peri-oden 2014-2020.Skattemæssige vilkårDe skattemæssige vilkår varierer afhængig af virksomhedsform. Der fin-des ingen særlige skattefordele for iværksættere udover nedenståendeinvesteringsfradrag.Med finanslovsforslaget for 2014 ventes også indført en rabat på detegetbidrag, som virksomhedsejere betaler i social afgift for eget arbejde(rabat på 7,5 pct. op til maks. 15.000 SEK årligt pr. virksomhed).Investeraravdrag (Investeringsfradrag)skal øge incitamentet for sel-skabsinvestorer til at investere i virksomheder, som befinder sig i etable-rings- og vækstfasen. Forslaget er vedtaget og trådte i kraft 1. december2013. Investeringsfradraget gælder fysiske personer, som har erhvervetandele eller aktiver i en virksomhed ved grundlæggelsen. Der ydes etmaksimalt fradrag på 650.000 SEK svarende til halvdelen af investe-ringsbeløbet (1.300.000 SEK). Fradraget svarer således til en skattereduk-tion på op til 195.000 SEK (30pct. af 650.000 SEK).Det er et krav, at
15/22
virksomheden ikke er børsnoteret. Derudover er det et krav, at der ikke erinvesteret mere end 20 mio. SEK i virksomheden totalt. Virksomhedenmå ikke have mere end 50 ansatte inkl. delejere. Nettoomsætningen måhøjst udgøre 80 mio. SEK og virksomheden skal have et løngrundlag påminimum 300.000 SEK. Fradraget gælder investeringer, som er foretagetefter den 30. november d.å.Ejere af enkeltmandsvirksomhederbetaler personskat af virksomhe-dens bruttofortjeneste. Enkeltmandsvirksomhedens ejer har ret til et fastrammefradrag på op til 25 pct. af bruttofortjenesten som kompensationfor det egetbidrag, som pågældende virksomhedsejer betaler i social af-gift for eget arbejde. For helt nystartede virksomheder er der i etable-ringsfasen også mulighed for at udskyde visse skattebetalinger for ikke atbelaste likviditeten i virksomheden.
Norge:Offentlige initiativer og formidlingsportalerInnovation Norgeassisterer norske virksomheder inden for finansiering,rådgivning og forretningsudvikling. Organisationen bidrager til nytænk-ning i erhvervslivet, udvikling i distrikterne og udvikling af konkurrence-dygtige norske virksomheder. Organisationen hører under Nærings- ogHandelsministeriet.Altinner den norske kommunikationsportal mellem det offentlige ogprivate. Altinn bliver benyttet hyppigt af det norske erhvervsliv og agererinformationsportal særligt i forbindelse med opstart af virksomhed. Påhjemmesiden guides iværksætteren gennem diverse procedurer i forbin-delse med opstart af virksomhed, og der er ligeledes henvisninger til til-skudsordninger.CONNECT Norgesammenkobler iværksættere og erhvervslivet. Måleter at udvikle iværksættervirksomheder gennem udvidelse af netværk.CONNECT er bl.a. engageret i mentorordningen, der er beskrevet neden-for6.Støtteordninger målrettet iværksættereTilskud til udviklingskontrakter (OFU/IFU-ordningen):Ordningen eret strategisk tilskud rettet mod virksomheder og det offentlige. Målet er atbidrage til udviklingen af nye produkter og løsninger. I 2011 investeredeInnovation Norge næsten NOK 300 mio. i nye industrielle og offentligeforsknings- og udviklingskontrakter (OFU/IFU). Kontrakterne skal stimu-lere et tæt udviklingssamarbejde mellem en eller flere norske leverandø-rer og en krævende kunde i den private sektor (IFU), eller mellem leve-randører og offentlige virksomheder (OFU). OFU har til formål at mo-dernisere den offentlige sektor. Disse kontrakter skaber et bindende og6
Kilde: Connectnorge.org
16/22
målrettet samarbejde mellem de norske innovative leverandører og nor-ske offentlige organer såsom kommuner, amter, statslige agenturer, hos-pitaler og forsvar mm. Den norske regering bruger årligt NOK 300 mia.på køb af varer og tjenesteydelser.Etableringstilskuder et tilbud til virksomheder, som har en unik forret-ningsidé, enten på regionalt, nationalt eller internationalt niveau. Det be-tyder, at hjælpen tilfalder virksomheder, som eksempelvis satser på envare, tjenesteydelse eller produktionsproces, som ikke allerede eksistereri markedet. Etableringstilskuddet administreres af Innovation Norge og erprimært for virksomheder, der er under tre år gamle. Virksomheden kansøge om tilskud til hhv. etableringsfasen og markeds-introduktionsfasen.Førstnævnte omhandler udvikling af forretningsmodel, netværksbygningmm., mens sidstnævnte eksempelvis dækker markedsanalyser, samarbej-de med pilotkunder, design og test af produkt. Grænsen for etableringstil-skuddet er NOK 300.000 for hver af de to faser.Innovationslån– også kaldet Risikolån – administreres af InnovationNorge og bruges til topfinansiering af virksomheder med lønsomme pro-jekter, der er vanskelige at finansiere i det private kredit-marked. Målet erat bidrage til succes i projekter, der ellers er urealiserbare. Innovationslåner primært et tilbud til SMV’er i alle erhverv og brancher, men tilbuddetgælder også store virksomheder. Innovationslån er i udgangspunktet ikkebegrænset til bestemte formål. Renterne for Innovationslån ligger nogethøjere end for Lavrisikolån (jf. nedenstående). Innovationslån udgørnormalt op til 50 pct. af kapitalbehovet i et projekt, og afdragstiden til-passes projekttype. Lånet kan ikke benyttes til at finansiere løbendedriftsudgifter i virksomheden. Afdragstiden er normalt op til 10 år, og derkan aftales afdragsfrie perioder.Lavrisikolånudbydes af Innovation Norge og tilbydes i forbindelse medfinansiering til større investeringer. Lånet kan være langsigtet med tilba-gebetaling over maksimalt 25 år. Sikrede lån er et tilbud til virksomhederi alle brancher, men typisk prioriteres landdistrikter og typiske erhverv ilanddistrikterne med mindre udviklet erhvervsstruktur.GIEKer en pendant til det danske EKF og stiller således garantier påvegne af den norske stat og gør det derved nemmere at opnå finansieringog eksportkontrakter. GIEK er en forvaltningsvirksomhed under Næ-rings- og Handelsdepartementet, og ordningen er til for alle virksomhe-der, som vil ud på nye markeder. GIEK fungerer både som finansiel part-ner og rådgiver for eksportvirksomheder. Der forvaltes garantier for om-kring NOK 100 mia., og garantirammen er i dag på ca. NOK 160 mia.Mentortjenestener et tilbud til virksomhedsejere i iværksættervirksom-heder. Der stilles krav om, at virksomheden har ambitioner om langsigtetvækst, samt at der er tale om en unik virksomhed. Iværksætteren blivertilbudt en-til-en sparring gennem samtaler med en mentor fra erhvervsli-
17/22
vet over en periode på 6-12 måneder. Tjenesten leveres gennemCONNECT Norge, som skaffer en mentor fra sit netværk. Det offentligetilskud dækker op til 50.000 NOK af omkostningerne, hvilket svarer til40 timers vejledning.Norwegian Centres of Expertise (NCE):I Norge er der stort fokus påudnyttelse af netværk i forbindelse med iværksættervisioner. NCE givertilgang til andres erfaringer og netværk. Virksomhederne får et bedregrundlag for at iværksætte og gennemføre krævende innovationsproces-ser. Der tilbydes faglig og finansiel støtte til udviklingsprocesser i op til tiår. I dag er 12 erhvervsklynger støttet af NCE-programmet. NCE er etnationalt program ejet af Innovation Norge, SIVA og Norges Forsknings-råd.Skattemæssige vilkårSkattefunn er en skattefradragsordning, hvorigennem virksomheder kanopnå skattefradrag på op til 20 pct. af de omkostninger, der er forbundetmed gennemførelsen af godkendte OFU–projekter (se ovenfor). Det mak-simale fradragsbeløb er NOK 2,2 mio. pr. år. Projekterne skal sigte modat skabe ny viden eller nye færdigheder, eller at bruge eksisterende videneller færdigheder på nye måder. Store virksomheder - defineret efter EU’sdefinition - får 18 pct. skattefradrag, mens SMV’er får 20 pct.
Nederlandene:Offentlige initiativer og formidlingsportalerI Nederlandene findes der mange forskellige finansieringsmuligheder ogskattemæssige fordele rettet mod større grupper såsom SMV’er eller mål-rettet mod en specifik gruppe, som iværksættere eller innovative er-hvervsdrivende. Desuden tilbydes forskellige ordninger for arbejdsløse,der ønsker at starte virksomhed. Disse tiltag er dog forskellige fra kom-mune til kommune. Nedenfor beskrives de mest relevante initiativer pånationalt niveau.Den oplagte indgang for iværksættere er hjemmesiden af Kamer vanKoophandel (KvK, det nederlandske handelskontor). Hjemmesiden fun-gerer som en portal, hvor der bl.a. findes rådgivning om, hvordan manstarter virksomhed, registrering hos KvK samt en oversigt over eksiste-rende finansieringsmuligheder. KvK organiserer ligeledes gratis iværk-sætter-informationsdage i de store byer. Der tilbydes personlig rådgivningog mulighed for at møde andre iværksættere.Derudover tilbyder Økonomiministeriet en hjemmeside, som giver oplys-ninger om den relevante lovgivning, bevillinger og tilskud, der gælder forvirksomheder.Støtteordninger målrettet iværksættereBorgstelling MKB-kredieten (BMKB):BMKB er en garantifond mål-
18/22
rettet SMV’er, herunder iværksættere. Fonden administreres af Økono-miministeriet, og der stilles en garanti fra 100.000 til 1 mio. EUR. Puljener på i alt 705 mio. EUR for 2013. BMKB stiller i øjeblikket en garanti på45 pct. af det samlede beløb. Regeringen har som led i stimulerings-pakken besluttet at øge den maksimale garanti til 1,5 mio. EUR og øgegarantiprocentdelen til 67,5 pct. Begge ændringer er midlertidige og gæl-der frem til december 2014. Desuden har man tilført 5 mio. EUR ekstrafra Økonomiministeriet til puljen i 2013.Qredits Microfinanciering Nederland:Qredits blev oprettet i 2008 afBank Nederlandse Gemeenten (en bank af og for lokale myndighedersamt offentlige instanser). Banken tjener som en uafhængig og offentliglångiver. Gennem ordningen kan iværksættere og små virksomheder7tilbud om en mikrokredit på op til 50.000 EUR, når de ikke kan få lån pådet private finansieringsmarked. Renten på lånet vil følge markedsrenten(den aktuelle rente er 9,75 procent). Hvis der er tale om en forhøjet risiko,vil Qredits lægge 1 procentpoint oveni den aktuelle rente. Lånet skal til-bagebetales inden for maksimalt 10 år. Siden 2008 har Qredits udbudt ca.4.000 lån. Qredits tilbyder også vejledning, coaching og rådgivning tilf.eks. udviklingen af en forretningsplan.Den 1. november 2013 introducerede Qredits et nyt finansieringsprodukt(del af statens stimuleringspakke). Der er her tale om en særlig SMV-kredit, der vil give iværksættere såvel som nuværende virksomheder mu-lighed for at få et erhvervsmæssigt lån mellem 50.000 og 150.000 EUR.Forud havde Qredits en pulje på 45 mio. EUR, men denne er senest for-højet med 30 mio. EUR fra staten og forsikringsselskaber. Bank Neder-landse Gemeenten lægger yderligere 15 mio. EUR i.Innovatiefonds MKB+:Fonden er et samarbejde mellem Økonomi-ministeriet, virksomheder og brancheorganisationer og finansieres samtadministreres af Agentschap NL (afdeling under Økonomiministeriet).Fonden er målrettet innovative iværksættere og de SMV’er, der har sværtved at finde finansiering på det private kapitalmarked. Fonden er opdelt itre søjler, der hver især retter sig mod et særligt segment af denne innova-tive gruppe:1.Innovatiekredieter en revolverende fond på 80 mio. EUR, dertilbydes af Økonomiministeriet. Fonden giver lovende innovativeiværksættere og SMV’er mulighed for at få kredit til projektermed et omfang på mindst 150.000 EUR. Disse projekter skal in-den for nogle få år resultere i f.eks. nye produkter eller medicin.2.SEED Capital-regeling:Økonomiministeriet tilbyder en plat-form, hvor innovative, teknologiske iværksættere og etableredevirksomheder kobles sammen med private investorer. Investorenkan oprette en fond i samarbejde med Agentschap NL og derveddele risikoen i forbindelse med investeringen.7
Definition: færre end 5 ansatte.
19/22
3.Investeringsfonder en ny fond på 150 mio. EUR (100 mio. fraØkonomiministeriet og 50 mio. fra den europæiske investerings-bank). Fonden giver hurtigt voksende, innovative virksomheder,der kan have svært ved at tiltrække private investorer, adgang tilkapitalmarkedet. Investeringsfonden tilbyder at dække 20 pct.,mens de øvrige 80 pct. skal dækkes af private investorer.Nederlandse Investeringsinstelling:Platform under Økonomiministeri-et, hvor SMV’er, store virksomheder og investorer bringes sammen for atudveksle viden og erfaringer. Fokus er på at finde finansiering til længereperioder, dvs. mere end seks år.Exportkredietverzekering (EKV):Siden 1932 har Atradius Dutch StateBusiness, på vegne af staten (ansvaret ligger hos Finansministeriet ogØkonomiministeriet), administreret forsikringer til virksomheder og ban-ker mod risici, der er forbundet med international handel. Ordningen erisær rettet mod store eksportrisikoer, og der vil ofte være tale om størreprojekter, hvor kredittiden er længere end 12 måneder. EKV tilbydermange slags forsikringer, fra en type af forsikring, der dækker tab, hvisdebitoren ikke betaler, til forsikringer mod skade på materiale og maski-ner. Blandt de forskellige ordninger findes også en specielt målrettetSMV-ordning: MKB-Exportloket blev etableret i 2011 og giver SMV’ermulighed for (i samarbejde med virksomhedens egen bank) at få garantitil eksporttransaktioner, der er mindre end 5 mio. EUR. Ordningen kanerstatte op til 100 pct. af bankens eventuelle tab.Politiske tiltagDe aktuelle politiske tiltag i Nederlandene er især rettet mod at gøre deadministrative byrder for iværksættere og SMV’er mindre samt at gøredet mere attraktivt at starte en virksomhed. I 2012 vedtog man bl.a. en nyselskabsform,flex-anpartsselskab,der gjorde det muligt for iværksættereat oprette et selskab uden at skulle råde over en startkapital på 18.000EUR (som det normalt kræves ved et anpartsselskab). Til trods for, at deter blevet mere attraktivt og nemmere at starte et anpartsselskab, vælgerde fleste iværksættere dog ikke denne mulighed. Mange foretrækker der-imod at bliveselvstændig erhvervsdrivendepga. de skattemæssige forde-le, der eksisterer her, men som ikke er tilgængelige, hvis man driver etanpartsselskab.Udover at kigge på de administrative byrder gør regeringen en indsats forat øge mulighederne for finansiering. Siden krisens start i 2008 har detværet stadig sværere for iværksættere, men også bestående SMV’er, at fåadgang til finansiering. I budgettet for 2013 har man derfor stillet et en-gangsbeløb på 125 mio. EUR til rådighed for at øge finansieringsmulig-hederne. Pengene bliver fordelt til forskellige tiltag, bl.a. ovenståendeBMKB (5 mio. EUR), Qredits (30 mio. EUR) og business angels (75mio. EUR).
20/22
Skattemæssige vilkårDer findes en række skattemæssige fordele for selvstændige erhvervs-drivende, og der er tilsvarende gunstige forhold for iværksættere. Der-imod gælder der ingen skattemæssige særordninger for investorer og lån-givere.Som selvstændig erhvervsdrivende betales der skat af virksomhedensoverskud. Hvert år kan man dog fradrage et fast beløb på 7.280 EUR.Som selvstændig erhvervsdrivende betaler man samme skatteprocent somlønmodtagere. Procentsatsen afhænger af indtægtens størrelse:Årlig indtægt (EUR)≤ 19.64519.646 - 33.36333.364 - 55.991≥ 55.991Procentsats37 pct.42 pct.42 pct.52 pct.
1234
Desuden må man som selvstændig erhvervsdrivende fradrage 12.000EUR, hvis man har brugt mindst 500 timer i kalenderåret til at fortageforsknings- og udviklingsarbejde. Hvis virksomheden er nyetableret, måman fradrage yderligere 6.000 EUR. Derudover kan man som nyetable-ret virksomhed desuden fradrage et ekstra beløb på virksomhedens over-skud på godt 2.000 EUR. Dette kan gøres tre gange inden for de førstefem år efter virksomheden etablering.Derudover gælder der nogle særlige regler for personer, der ønsker atstarte en virksomhed, mens de modtager arbejdsløshedsunderstøttelseeller sygedagpenge.Hvis man modtager arbejdsløshedsunderstøttelser, kan man vælge mel-lem to ordninger:1. i en periode på 26 uger modtager man 29 pct. mindre i understøt-telse under oprettelsen af egen virksomhed. Man har ingen pligt tilat søge job.2. antallet af timer, der bruges på egen virksomhed, bliver trukket fraden understøttelse, man modtager. Man har stadig pligt til at søgejob den tid, man ikke bruger på sin egen virksomhed.Er man på sygedagpenge, må man trække et ekstra beløb fra virksomhe-dens overskud, udover det beløb man må trække fra som iværksætter:- 12.000 EUR, hvis man i de sidste fem årikkehar brugt sygedag-pengeordningen- 8.000, hvis man i de sidste fem årharbrugt ordningen én gang- 4.000, hvis man i de sidste fem årharbrugt ordningen to gange
Finland:Offentlige initiativer og formidlingsportalerEnterprise Finlandhører under Arbejds- og Erhvervsministeriet og til-
21/22
byder information, kontakter og støtte til iværksættere og virksomheder iden tidlige fase. Udover at tilbyde hjælp via hjemmeside og telefon er detmuligt at få hjælp via deres landsdækkende kontorer.Finnveraer et statsejet selskab og det officielle eksportkreditagentur iFinland. Finnvera specialiserer sig i at tilbyde lån, garantier, kapitalinve-steringer og eksportkreditgarantier. Via Finnveras hjemmeside kan manfinde information og vejledning til at starte en virksomhed med mulighedfor at få hjælp via deres telefon- og onlineservice. Det er desuden muligtat ansøge om lån og finansiering direkte via hjemmesiden. Finnvera ser-vicerer ca. 30.000 kunder og er en del af Enterprise Finland.Støtteordninger målrettet iværksættereMikrolåntilbydes af Finnvera til mindre virksomheder med færre end 5ansatte. En virksomhed kan låne mellem 5.000 og 35.000 EUR i alt. Det-te kan kombineres med opstartskapital fra Arbejdsministeriet. Lånerentener fastlagt til 6-måneders referencerenten fra Euro Inter-Bank OfferedRate + 1,75 pct. Låneperioden kan højest være 5 år.Iværksætterlåntilbydes ligeledes af Finnvera og er på 5.000-100.000EUR til iværksættere, der opfylder visse krav – herunder bl.a. at værefuldtidsbeskæftiget i virksomheden, have god personlig økonomi samt atder er tale om en virksomhed, der giver overskud. Låneperioden kan højstvære 10 år, hvoraf op til 3 år kan være afdragsfrie. Lånet forrentes som etmikrolån.Mikrogarantierstilles af Finnvera og kan dække op til 60 pct. af lånetmed et beløb på 85.000 EUR per virksomhed. Omkostningerne er 1,75pct. p.a. af garantisummen. Mikrogarantier er rettet mod opstart af virk-somhed eller virksomheder med færre end 50 ansatte. Fælles for disse er,at de ikke tilbydes til landbrugs-, skovbrugs- og bygningsudviklingsvirk-somheder. Der er ligeledes et administrativt gebyr for hver ydelse. Finan-sieringsrisici deles mellem Finnvera og andre finansieringspartnere. Iføl-ge Finnvera har man bistået med finansiering af 3.000-3.500 nye virk-somheder om året i perioden 2008-2012 samt skabt mellem 8.000 og12.000 nye jobs om året.Tekeser det finske bevillingsagentur for teknologi og innovation. Det erden vigtigste offentligt støttede ekspertorganisation til at finansiere forsk-ning, udvikling og innovation i Finland. Fonden finansierer en bred ræk-ke af innovationsaktiviteter i forskningsmiljøet, industrien og servicesek-toren. Tekes støtte sker i form af lån eller finansiel støtte og ansøgerenskal som regel selv dække mindst 50 pct. af de totale omkostninger. Deter en forudsætning, at Tekes vurderer, at forretningsidéen har et internati-onalt potentiale. I 2012 allokerede Tekes 570 mio. EUR i støtte til virk-somheder og forskningsorganisationer.
22/22
ELY-centre (Center for økonomisk udvikling, transport og miljø)eransvarlig for regeringens regionale implementerings- og udviklingsopga-ver, og ligeledes en del af Enterprise Finland. ELY-centrenes ansvarsom-råder er delt op i tre hovedområder: 1) Virksomheder og industri, arbejds-styrke, kompetencer og kulturelle aktiviteter; 2) Transport og infrastruk-tur; 3) Miljø og naturressourcer. 15 centre promoverer regional konkur-renceevne, velfærd og bæredygtig udvikling og håndtering af klimaæn-dringer. Centrene kan hjælpe med investeringer og rådgivning til SMV’erog iværksættere (f.eks. i forbindelse med serviceydelser fra Tekes), be-vilge penge til projekter eller hjælpe med effektivisering og træning afnye ansatte. Centrene står for at uddele midler, som kommer fra EU-strukturfonde.Politiske tiltagIfølge rammeaftalen for 2014-2017 agter Finland at afsætte 20 mio. EURårligt til en ny fond, der skal varetages af Tekes. Derudover vil man iperioden allokere 5 mio. EUR via Finnvera for at styrke væksten i nyevirksomheder gennem direkte investeringer. Der er ligeledes afsat 30mio. EUR i regeringens finanslovsforslag for 2014 til en ny vækstfond,der skal styrke finske vækstvirksomheder.Skattemæssige vilkårIværksættere betaler personlig indkomstskat af løn og dividender. Samletset beløber den samlede beskatning sig til mellem 20 og 30 pct. af densamlede indkomst (løn og dividender). Løn beskattes efter en progressivskala. Dividender beskattes med en trækprocent på 30 pct. af beløb op til50.000 EUR, og 32 pct. for beløb over 50.000 EUR. Det debatteres forindeværende, om denne grænse skal sænkes til 40.000 EUR.”