Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1280541_0001.png
1280541_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
16. september 2013

Besvarelse af spørgsmål 411 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 20. august 2013 efter ønske fra Michael Astrup

Jensen (V).

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for, hvor stor en andel af markedet for IT-systemer til beskæftigelsesindsatsen for jobcentre og andre aktører, KMDkommer til at besidde efter overtagelsen af Medialogic og samtidig oply-se, i hvilket omfang de danske konkurrencemyndigheder har vurderethandlens betydning for konkurrencen på området samt redegøre for,hvorvidt ministeren vurderer, at reglerne for, hvornår konkurrencemyn-dighederne skal godkende handler, hvor virksomheder overtager konkur-rerende virksomheder, er tilstrækkeligt gode?

Svar:

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,der er sekretariat for Konkurrence-rådet, har oplyst følgende:”Der har hidtil, ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens oplysninger,alene være 2 udbydere af IT til kommunale jobcentre, nemlig KMD ogMedialogic. Fusionen betyder derfor, at KMD herefter vil være den ene-ste aktive aktør inden for IT til kommunale jobcentre.Dette er dog ikkeensbetydende med, at der ikke kan være andre potentielle leverandører,som vil begynde at udvikle IT til kommunale jobcentre – eventuelt netopsom følge af KMD’s opkøb af Medialogic.Konkurrencerådet, eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på vegne afKonkurrencerådet, skal ifølge konkurrencelovens regler om fusionskon-trol vurdere, om en fusion skal godkendes eller forbydes. Konkurrencelo-ven indeholder specifikke tærskelværdier vedrørende de fusionerendevirksomheders omsætning, der bestemmer om fusionen er anmeldelses-pligtig. Virksomhederne er i disse tilfælde forpligtede til at anmelde fusi-onen til myndighederne.Konkurrenceloven indeholder ikke hjemmel til, at konkurrencemyndig-hederne af egen drift kanforetage fusionskontrol i de tilfælde, hvor fusio-nens parter ikke er forpligtede til at anmelde fusionen. Den konkrete sagvedrørende KMD’s overtagelse af Medialogicer ikke omfattet af deovennævnte tærskelværdier og er derfor ikke blevet anmeldt til Konkur-rence- og Forbrugerstyrelsen.Omsætningsgrænserne for de fusioner, der skal anmeldes og behandles af
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
konkurrencemyndigheden er senest blevet nedsat ved lov i 2010. Nedsæt-telsenskete netop for at styrke fusionskontrollen og har også ført til enstigning i antallet af fusionsanmeldelser. Inden lovændringen modtogKonkurrence- og Forbrugerstyrelsen ca. 10 anmeldelser årligt. I 2011modtog styrelsen 32 anmeldelser og 35 anmeldelser i 2012.Det skal herudover bemærkes, at uafhængigt af, om der foreligger en fu-sion, kan Konkurrencerådetefter konkurrencelovens § 11 gribe ind overfor en virksomheds misbrug af en dominerende stilling, hvis myndighe-derne finder anledning hertil.”Det er på den baggrund min vurdering, at nedsættelsen af omsætnings-grænserne for fusionskontrol har haft den ønskede effekt, og jeg har tillidtil, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil holde et vågent øje medmarkederne for kommunal IT.