Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
5. september 2013
Besvarelse af spørgsmål 403alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 15. august 2013 efter ønske fra Martin Geertsen
(V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes give en konkret vurdering af fremgangsmåden, hvor det-tilsyneladende ifølge Dagbladet Børsens artikler den 6. og 7. og 12. august2013har været muligt for Infomedias ejere at tilsidesætte det tilsagn, somblev givet i2002. I den forbindelse bedes ministeren oplyse, om ministe-renpå den baggrundagter at iværksætte tiltag og i givet fald hvilke.Svar:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er sekretariat for Konkurrencerådet.Konkurrencerådet har ansvaret for den overordnede administration af kon-kurrenceloven og regler udstedt i medfør heraf. Konkurrencerådet er vedadministrationen af konkurrenceloven uafhængigt af erhvervs- og vækst-ministeren. Det gælder således også i den konkrete sag vedr. Infomediasejere. Jeg har på den baggrund bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsenredegøre for sagen, og de har oplyst følgende:”De oprindelige tilsagn blev afgivet i forbindelse med Konkurrencerådetsgodkendelse af oprettelsen af Infomedia i september 2002. På det tidspunktså markedet for medieovervågning meget anderledes ud end det gør i dag.Presseovervågning foregik ved, at presseovervågningsvirksomheder havdemedarbejdere ansat til at læse dagens aviser igennem og klippe de artiklerud, der havde kundernes interesse. Originalartiklerne blev leveret til kun-derne med post eller bud. I lyset heraf blev tilsagnene udformet.Fra afgørelsen i 2002 og frem til i dag er der sket en meget betydelig ud-vikling på markedet, ikke mindst i kraft af udbredelsen af elektroniskepresseklip. I dag leveres relevante artikler elektronisk til kunderne sompdf-filer. Desuden er der sket en betydelig produktudvikling. De nye pro-dukter udarbejdes på baggrund af elektroniske presseklip.Den teknologiske udvikling har betydet, at det oprindelige tilsagn ikkelængere er så entydigt, som da tilsagnet blev afgivet i 2002. Udviklingenhar betydet, at der i dag er forhold, hvor der kan være tvivl om fortolknin-gen i forhold til tilsagnet. Et eksempel herpå er produktet analyse, hvor fxen virksomheds eksponering i medierne analyseres. Muligheden for at søgei elektroniske artikler har gjort det betydeligt lettere at udarbejde analyserog produktet er som følge heraf vokset i omfang. De tidligeretilsagn varuklare i forhold til, hvordan aviserne skulle aflønnes for de artikler, der
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
indgik i medieanalyser. Som følge heraf kan det ikke konkluderes, at Info-medias ejere har tilsidesat de oprindelige tilsagn.”Jeg agter på den baggrund ikke at iværksætte yderligere tiltag.