Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
J.nr. 13-0598594Den 30. august 2013
TilFolketinget –Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 397 af 5. august 2013 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Andersen(V).
Holger K. Nielsen/Lise Bo Nielsen
1/3
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere artiklen ”Arveregler bringer danske industrijobi fare” fra Børsen 30/5 2013.
Svar
Indledningsvis skal jeg bemærke, at artiklen i Børsen kommer vidt omkring iskattereglerne for generationsskifte af en virksomhed.Det vil derfor være foromfattende at kommentere alle artiklens nedslag i et komplekst regelsæt.I artiklen fremføres det hovedsynspunkt, at arvereglerne kan forhindre, at fa-milieejede virksomheder kan gennemføre et generationsskifte, fordi virksom-heden ikke kan stille med den fornødne likviditet.Ved generationsskifte skal der betales enboafgift (arveafgift) på 15 pct. I detomfang, boafgiften finansieres ved at trække værdier ud af selskabet, skal derendvidere betales udbytte/avanceskat af dette beløb. I denne situation kan deneffektive beskatning blive på over 20 pct.1Overordnet set finder jeg, at de danske arveregler er både rimelige og afbalan-cerede. Vi skal alle bidrage til finansieringen af vores velfærdssamfund.Nåralmindelige mennesker arver efter deres forældre eller bedsteforældre, skal deogså betale boafgift.Jeg finder det derfor rimeligt, at der også skal betales bo-afgift, når en virksomhedsejer overdrager sin virksomhed til f.eks. sin søn ellerdatter.I artiklen fremføres det synspunkt, at boafgiften koster danske industriar-bejdspladser, fordi nogle virksomheder sælges til udenlandske ejere, idet fami-lien ikke kan rejse den nødvendige likviditet.Jeg tror ikke, at ejerformen er det afgørende for, om en virksomhed vælger atlæggearbejdspladser i Danmark eller ej. Det afhænger i langt højere grad afadgangen til kvalificeret arbejdskraft, nærhed til kunderne bl.a. gennem eneffektiv infrastruktur, niveauet for produktionsomkostningerne mv.I denne sammenhæng skal det i øvrigt bemærkes, at familien jo ikke altid erden ideelle til at drive virksomheden videre. Det fremgår af publikationen”Ejerskifte – din virksomhedsfremtid”, der blev udgivet af Erhvervs- og Byg-gestyrelsen i 2008.Detkan således også være hæmmende for væksten og beskæftigelsen, hvisskattereglerne i for høj grad favoriserer generationsskifter inden for familien. Imange situationer vil en ekstern køber eller f.eks. en erhvervsdrivende fondDen effektive beskatning vil afhænge af de konkredte forhold ifm. generationsskiftet, herun-der om der anvendes skattemæssig succession. Der kan supplerende henvises til den daværen-de skatteministers svar på spørgsmål nr. 3 af 28. november 2011 stillet ifm. folketingsbehand-lingen af L 30 – Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, selskabsskattelo-ven og forskellige andre love (Nedsættelse af grænsen for finansielle aktiver i forbindelse medsuccession ved overdragelse af aktier og justeringer af rentefradragsbegrænsningsreglerne).1
2/3
være bedre for virksomhedens langsigtede vækst og overlevelse – både i ogudenfor Danmark.Dette er en af årsagerne til, at der med Vækstplan DK af-sættes 300 mio. kr. årligt fra 2016 til en udvidelse af successionsadgangen, såden også omfatter erhvervsdrivende fonde.I artiklen kritiseres også den såkaldtepengetankregel.En virksomhed kan nor-malt overdrages til nære familiemedlemmer, medarbejdere mv. med skatte-mæssig succession. Herved udskydes en eventuel avancebeskatning, indtil akti-erne overdrages til en ikke-successionsberettiget tredjepart. Det er dog et kravfor adgangen til skattemæssig succession, at virksomheden ikke er en såkaldt”pengetank”. Det vil sige, at virksomhedens indtægter fra passiv pengeanbrin-gelse i finansielle aktiver eller udlejning af fast ejendom ikke må overstige 50pct. af de samlede indtægter.Formålet med pengetanksreglen er at begrænse successionsadgangen til reelleerhvervsvirksomheder. Muligheden for skattemæssig succession er en særligbegunstigende regel for overdragelse til nær familie mv., der i princippet kanmedføre en uendelig skatteudskydelse. Derfor finder jeg det helt rimeligt, atdenne begunstigelse er betinget af, at disse virksomheder anvender en væsent-lig del af deres midler erhvervsmæssigt og herved fremmer væksten i samfun-det.
3/3