Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og EksportudvalgChristiansborg
Finansministeren
5. november 2013
Endeligt svar på Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget spørgsmål nr.386 af 3. juli 2013 (alm. del)Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 3. juni 2013 fra Rold Trælasthandelvedrørende SKI (Statens og kommunernes Indkøbs Service A/S), jf. ERU alm.del - bilag 312.Svar:
Spørgsmålet vedrører trælastvirksomheders mulighed for inden for konkurrence-reglerne at indgå i konsortium som forudsat i SKI’s udbud. Til brug for besvarel-sen af spørgsmålet er der derfor indhentet en udtalelse fra SKI vedrørende detkonkrete udbud. Der er endvidere indhentet en udtalelse fra Konkurrence- ogForbrugerstyrelsen i Erhvervs- og Vækstministeriet. Jeg kan henholde mig til disseudtalelser.SKI har oplyst:”SKI’s udbud af ”Værktøj og materialer til bygningsvedligehold og drift (12.01)” omfatter seksdelaftaler inden for følgende varegrupper: 1. Bygningsmaterialer, 2. VVS og VA, 3. El-teknik, 4. Overfladebehandling, 5. Værktøj, befæstigelse og forbrugsmaterialer samt 6. Lyskil-der.Tildelingskriteriet er det økonomisk mest fordelagtige tilbud, hvor prisen vægter 70 pct. og sorti-mentsbredde 30 pct. Der vil til hver delaftale blive tildelt én leverandør.Som tilbudsgiver kan man enten afgive tilbud som enkeltstående virksomhed (fx et medlem af enfrivillig kæde), eller som et konsortium, der er en sammenslutning af virksomheder (fx flere med-lemmer af en frivillig kæde, der går sammen i et konsortium). SKI har lavet en vejledning tilkonsortiedannelse, som er tilgængelig på SKI’s hjemmeside www.ski.dk.Konsortiet afgiver i givet fald tilbud på de varer, der fremgår af udbudsmaterialet, og såfremtkonsortiet får tildelt en eller flere af delaftalerne, er deltagerne i konsortiet forpligtiget til at leverede tilbudte varer til de tilbudte priser til SKI’s brugere.Der er med andre ord tale om, at konsortiet afgiver et tilbud på et specifikt udbud, som med-lemmerne af konsortiet efterfølgende er forpligtiget til at efterleve overfor SKI’s brugere, såfremtkonsortiet vinder udbuddet.”
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst følgende:”Det er i udgangspunktet korrekt, at indbyrdes konkurrerende aktører på det samme markedikke må aftale fælles salgspriser. Dette følger af konkurrencelovens forbud mod konkurrencebe-grænsende priskoordinering, jf. lovens § 6, stk. 2, nr. 1.Imidlertid er det lovligt for flere virksomheder at indgå i et konsortium, for derved i fællesskab atkunne byde på en offentlig kontrakt, som virksomhederne ikke ville kunne have budt på enkelt-vist.Flere virksomheder, i dette tilfælde de frivillige trælasthandler, kan således afgive et fælles bud iet konsortium, når følgende betingelser er opfyldt:(i)(ii)ingen af virksomhederne vil kunne klare opgaven alene, ogkonsortiet må ikke omfatte flere virksomheder end nødvendigt for at løfte den ud-budte opgave.
Såfremt disse betingelser er opfyldt, vil konsortiedeltagerne ikke være aktuelle eller potentiellekonkurrenter i forbindelse med opgaven, og samarbejdet vil ikke være konkurrencebegrænsende.Der er tale om en konkret vurdering i hvert tilfælde.Ved oprettelsen af konsortier vil samarbejdet styrke konkurrencen, fordi flere virksomheder fårmulighed for at byde.Afhængigt af om ovennævnte betingelser er opfyldt, kan de frivillige trælasthandler gå sammen iet konsortium og byde på SKI’s udbud.”
Med venlig hilsenBjarne Corydon