Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
25. juli 2013
Besvarelse af spørgsmål 385 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 3. juli 2013 efter ønske fra Kim Andersen (V)
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. juni 2013 fra JesperMidtgaard, Værløse vedrørende rammeudbud for universiteter, jf. ERUalm. del – bilag 311.Svar:
Udbudsreglerne har til formål at sikre, at alle virksomheder har lige ad-gang til offentlige kontrakter, og at det offentlige kan foretage de bedstmulige indkøb.Reglerne har alene karakter af procesregler. Det betyder, at den enkeltemyndighed har stor frihed til selv at tilrettelægge sine indkøb, som denønsker. En myndighed er fri til – inden for lovgivningens almindeligerammer – at bestemme egne behov og dermed også fastlægge krav ogønsker til den udbudte anskaffelse.Der gælder samtidig et ligebehandlingsprincip, der betyder, at myndighe-den ikke må bestemme sine behov og fastlægge kravene til den udbudteanskaffelse med det formål at favorisere visse leverandører. Myndighe-den har dog ikke pligt til at ændre eller tilpasse kravene til en ydelse, blotfordi kun én eller få leverandører vil kunne levere det ønskede, hvis kra-vene i øvrigt er saglige. Omvendt må en myndighed ikke stille krav, derisoleret set kan betragtes som saglige, hvis de er stillet med det formål atsikre, at udbuddet vindes af en bestemt leverandør.En myndighed overtræder således ikke udbudsreglerne ved at opstillekrav til ydelsen, som kan føre til en dyrereløsning eller en løsning, derkan oplevessom mere eller mindre hensigtsmæssig i forhold til, hvadmarkedet ellers ville kunne tilbyde, hvis disse krav ikke var stillet.Jeg skal hertil bemærke, at enhver, der har en retlig interesse i at klageover et udbud, har mulighed for at klage til Klagenævnet for Udbud, derer den uafhængige administrative klageinstans på området.I forhold til det konkreteudbud af laboratorier og stinkskabe med rumau-tomatik, som Jesper Midtgaard henviser til i sin henvendelse, har jeg bedtom en udtalelse fra klima-, energi- og bygningsministeren, som Byg-ningsstyrelsen sorterer under. Klima-, energi- og bygningsministeren harafgivet følgende udtalelse, som jeg henholder mig til;
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/3
”Der henvises i spørgsmålet til en henvendelse af 21. juni 2013 fra JesperMidtgaard, som vedrører et rammeudbud på universiteternes område, derer gennemført af Bygningsstyrelsen. Jeg har derfor bedt Bygningsstyrel-sen om at kommentere på henvendelsen fra Jesper Midtgaard.Bygningsstyrelsen har oplyst følgende omkring udbuddet, som jeg kanhenholde mig til:Bygningsstyrelsen gennemførte i 2012 et udbud af rammeaftaler om leve-ring og udførelse af nye stinkskabe med tilhørende "rumautomatik" (her-under ventilationsarbejder) som et led i regeringens indsats med henblikpå modernisering af universiteternes laboratorielokaler. Midlerne til labo-ratorieinvesteringerne blev tilvejebragt gennem en ekstrabevilling på 6mia. kr. i 2010.De udbudte stinkskabe med tilhørende "rumautomatik" har en centralplacering i laboratorieinvesteringerne.Beslutningen om at tilvejebringe fremtidens stinkskabe gennem en tvær-faglig entreprise, der samler både stinkskabet og den tilhørende "rumau-tomatik" i en entreprise, er begrundet af saglige hensyn med henblik på atfremtidssikre laboratorierne.Efter en grundig analyse blev der opstillet krav om, at stinkskabene skullekunne typegodkendes efter de gældende europæiske standarder. Stink-skabene skulle i den forbindelse testes af et autoriseret test-institut i Tysk-land. Kravet blev stillet for at fremtidssikre den store investering.Gennem udbudsprocessen blev der stillet krav om innovation og udvik-ling af en helt ny stinkskabsløsning ved at udbyde en tværfaglig entrepri-se, der indeholdt såvel stinkskabet som den tilhørende "rumautomatik".Et af de væsentligste elementer i kravene til stinkskabene var energieffek-tivitet. Kravene fokuserer derudover på fleksibilitet, tilgængelighed ogsikkerhed.Af de fem prækvalificerede konsortier var der kun to, der afgav et kondi-tionsmæssigt tilbud. Der blev indgået rammeaftale med dem begge. At deto vindende konsortier har samme ventilationsleverandør er altså et resul-tat af det konkrete udbudsforløb og sammensætningen af konsortierne.Det er ikke en konsekvens af, at Bygningsstyrelsen har valgt at udbydestinkskabe med tilhørende "rumautomatik" som en samlet leverance.Bygningsstyrelsen forventer, at blot 20 pct. af samtlige ventilationsarbej-der i laboratoriesager vil blive gennemført af entreprenører, der har enrammeaftale. De resterende 80 pct. vil blive konkurrenceudsat på andenvis.
3/3
Det bemærkes for en god ordens skyld, at Bygningsstyrelsen ved brev af4. juli 2013 har besvaret henvendelsen fra Dansk Ventilation omkring enuddybning af det konkrete udbudsforløb. ”