Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETSpørgsmål fra Erhvervs-,Vækst-og Eksportudvalget af24.september 2012ERU alm. del
Spørgsmål nr. 38Hvor stor en andel af de ansatte hos Eksportrådet har tidligere beskæftiget sigmed eksport i private virksomheder?Svar:Eksportrådet har med henblik på besvarelse af spørgsmålet foretaget en undersøgelse blandtUdenrigsministeriets ansatte i ude- og hjemmetjenesten med ugeværk direkte relateret tileksportfremme. Undersøgelsen er besvaret af 127 i udetjenesten og 58 i hjemmetjenesten,svarende til en samlet besvarelsesprocent på ca. 60 pct. Besvarelserne vurderes at værerepræsentative.Eksportrådets betalingsbelagte rådgivningsydelser:Ca. 70 pct. af Eksportrådets betalingsbelagteeksportrådgivning ydes inden for markedsopstart og markedsekspansion, mens ca. 5 pct.omhandler innovation og ca. 20 pct.global public affairs,inkl. CSR og politisk risikoanalyse. Deter derfor vigtigt for Eksportrådet at have en kompetencesammensætning blandteksportrådgiverne ude, der afspejler denne variation i opgaveindholdet. Uansetforretningsområdet er lokale kompetencer, herunder ikke mindst sprog og forståelse for denlokale forretningskultur, vigtige i udetjenesten.Eksporterfaring i udetjenesten:Undersøgelsenviser,at 66 pct. af eksportrådgiverne i udetjenesten hararbejdet med eksport i en privat virksomhed, før de blev ansat i Eksportrådet, heraf har 58 pct.mere end 5 års eksporterfaring fra private virksomheder. 79 pct. af eksportrådgiverne harlokalsproget som modersmål eller behersker det på højt niveau. Blandt de 34 pct., der ikke hareksporterfaring fra private virksomheder, er ca. halvdelen lokaltansatte eksportrådgivere medlokalsproget som modersmål, og en tredjedel har arbejdet med salg og marketing, før detiltrådte deres stillinger i Eksportrådet.Ca. 40 pct. af alle eksportrådgivere ude har foruden en mastergrad taget yderligereoverbygning/overbygningsfag, herunder bl.a. MBA og tilsvarende uddannelser.Eksporterfaring i hjemmetjenesten:Forudenkonkret eksportfremmerådgivning beskæftigerEksportrådet i hjemmetjenesten sig med en lang række andre opgaver, bl.a. handelspolitik,investeringsfremme, strategi- og analysearbejde, (system)support af udetjenesten på tværs afforretningsområderne samt administration. Kompetencebehovet er således væsentligtanderledes end i udetjenesten, hvor den konkrete virksomhedsrådgivning udgør størstedelen afaktiviteterne.Samlet set har ca. 40 pct. af Eksportrådets ansatte hjemmetjeneste arbejdet med eksport i enprivat virksomhed. Blandt dem, der i hjemmetjenesten primært beskæftiger sig medvirksomhedsrådgivning inden for eksportfremme, har ca.90 pct. arbejdet med eksport i enprivat virksomhed.