Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET15. juli 2013Besvarelse af udvalgsspørgsmål nr. S 377alm. del af 24. juni 2013 til handels- og in-vesteringsministeren stillet af Mads Rørvig(V)
Spørgsmål nr. S 377”På danske repræsentationer sælges kommercielle ydelser for 925 kr./timen. Den samlede indtjening på repræ-sentationerne udgør godt 123 mio. kr. årligt. Ministeren bedes redegøre for definitionen på de ambassadeydelser,der er betalingsbelagte, og de ydelser, der betragtes som et offentligt gode i Eksportrådets regi.”SvarEksportrådets samlede indtægter fra virksomhedsbetalte ydelser via de danske repræsentationeri udlandet har i perioden 2008-2012 ligget på mellem ca. 97 mio. kr. og ca. 113 mio. kr. årligt,jfr. svar på ERU Spørgsmål nr. S 379.Eksportrådet opkræver på grundlag af ”Bekendtgørelse om betaling for tjenestehandlinger iudenrigstjenesten” betaling for rådgivningsydelser og anden bistand, der har til formål at støttedansk erhvervslivs eksportarbejde, internationalisering og øvrige kommercielle aktiviteter i ud-landet, og hvor der i øvrigt er en klar dansk kommerciel interesse til stede. Der erlægges herforsom udgangspunkt 925 kr. pr. påbegyndt time (2013-pris), dog udgør mindstefaktureringen2.775 kr. pr. individuelt løst opgave.En forretningsydelse betragtes derimod som en gratisydelse, når ministeriet af egen drift villehave udført ydelsen i forvejen eller, hvis sagen er af principiel erhvervspolitisk betydning.Eksportrådet har desuden af hensyn til sit overordnede formål, at fremme dansk eksport oginternationalisering, besluttet, ikke at tage betaling for yderligere en række ydelser.Således opkræves ikke betaling for almindelig individuel rådgivning om eksport og internationa-lisering med et samlet tidsforbrug på under 1 time og eksportteknisk rådgivning med informati-on og vejledning om toldsatser og særlige handelshindringer samt udfyldelse af tolddokumenterog lignende på under samlet 3 timer.Endvidere vil bistand til andre offentlige myndigheder normalt være gebyrfri. Opfylder en så-dan ydelse betingelserne i betalingsbekendtgørelsen, fx i tilfælde af bistand til en myndighedmed at finde lokale partnere til et dansk offentligt-privat samarbejdsprojekt med kommercieltsigte, kan repræsentationen dog pålægge myndigheden (eller de deltagende virksomheder, af-hængig af konkret aftale mellem myndighed og virksomhederne) betaling for denne ydelse.
Også støtte til danske virksomheder inden for Danidas programmer for udviklingsbistand er engratisydelse/normal repræsentationsopgave. Støtten er derfor gebyrfri for de virksomheder,som falder direkte ind under et sådant program. Det gælder dog ikke støtte fra repræsentatio-nen/ Eksportrådet til opgaver, som man normalt kunne forvente, at virksomheden selv villekunne løse.
2