Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1275733_0001.png
1275733_0002.png
1275733_0003.png
1275733_0004.png
1275733_0005.png
1275733_0006.png
1275733_0007.png
1275733_0008.png
1275733_0009.png
1275733_0010.png
1275733_0011.png
1275733_0012.png
1275733_0013.png
1275733_0014.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
29. august 2013

Endelig besvarelse af spørgsmål 344 alm. del stillet af Erhvervs-,

Vækst- og Eksportudvalget den 27. maj 2013 efter ønske fra Anni

Mathiesen(V).

Spørgsmål:

ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Ministeren bedes oversende en oversigt der viser samtlige kontroller ogtilsyn, der udføres under ministerens ressort, hvilken myndighed der ud-fører kontrollen, i hvilken lov kontrollen eller tilsynet er hjemlet, samthvorvidt lovgrundlaget er forligsbelagt.

Svar:

Erhvervs- og Vækstministeriet har ved besvarelsen af det stilledespørgsmål lagt til grund, at spørgsmålet vedrører, i hvilket omfang detinden for ministeriets ressortområde er overladt til forvaltningsmyndig-heder i henhold til lovgivningen at foretage administrativ kontrol og til-syn med borgere, virksomheder mv.Det er således lagt til grund, at der med spørgsmålet ikke sigtes til ind-greb mv., som sker i forbindelse med opklaring og forfølgning af muligestrafbare lovovertrædelser (indgreb inden for strafferetsplejen), og der-med bl.a. heller ikke (sær)myndigheders adgang efter lovgivningen til atudstede såkaldte bødeforelæg.Det er endvidere lagt til grund, at der med spørgsmålet ikke sigtes til dettilsyn, som en overordnet myndighed på ulovbestemt grundlag antages atkunne føre med myndigheder, der står i et almindeligt underordnelsesfor-hold til den pågældende myndighed, ligesom at det også er lagt til grund,at der heller ikke sigtes til det tilsyn, som et ministerium antages at kunneføre i form af et såkaldt almindeligt sektortilsyn inden for dets ressortom-råde.Endelig lægges det til grund, at der henvises til, om de relevante tilsyns-bestemmelser er forligsbelagte, hvorfor det ikke er undersøgt, om øvrigebestemmelser i lovgrundlaget er forligsbelagte.Erhvervs- og Vækstministeriet er ikke i besiddelse af en oversigt over delovbestemmelser inden for ministeriets ressortområde, som giver forvalt-ningsmyndigheder adgang til at foretage kontrol eller tilsyn i forhold til
FaxCVR-nr
[email protected]www.evm.dk
2/14
borgere, virksomheder mv.Til besvarelse af spørgsmålet harErhvervs- og Vækstministerietderforforetaget en gennemgang af lovgivningen inden for ministeriets områdeog har på denne baggrund udarbejdet nedenstående oversigt.I besvarelsenindgår også kontrol og tilsyn fra myndigheder, som ikke hører under mi-nisteriets område, men som udøver kontrol eller tilsyn med hjemmel iministeriets lovgivning.Erhvervs- og Vækstministeriet bemærker, at det ikke kan udelukkes, atoversigten ikke er udtømmende.1. Lov om næring:Det følger af § 6, stk. 1, i lov nr. 595 af 14. juni 2011om næring, at SKAT fører tilsyn med overholdelse af lovens § 3, stk.1, hvorefter tobaksvarer, drikkevarer med 2,8 pct. alkohol og derover,mineralvand mv. (f.eks. sodavand) samt chokolade- og sukkervarerkun må sælges fra udsalgssteder, hvorfra der foregår salg mindst engang om ugen i en sammenhængende periode på mindst 4 måneder.SKAT har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behøriglegitimation uden retskendelse adgang til at udøve tilsynet i de loka-ler, køretøjer m.v., hvorfra der foregår detailsalg af varer.Bestemmelsen er forligsbelagt, idet lov om næring var et led i ud-møntningen af aftalen om konkurrencepakken fra den 11. april 2011mellem den daværende regering.2. Lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder: Det følger af § 6a, stk. 1, i lovnr. 486 af 9. juni 2004 som senest ændret ved lov nr.1231 af 18. december 2012 om næringsbrev til visse fødevarevirk-somheder, at de myndigheder, der administrerer lovgivningen vedrø-rende skat og afgifter, pant på emballage, fødevarer, arbejdsmiljøfor-hold og drift af restaurationsvirksomhed omfattet af lov om restaura-tionsvirksomhed og alkoholbevilling m.v., skal, når de foretager kon-trol af den enkelte virksomhed, påse, at virksomheden har fødevare-næringsbrev. De relevante myndigheder er f.eks. SKAT, Fødevaresty-relsen og Arbejdstilsynet.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.3. Teleloven: Det følger af § 20 i lov nr. 169 af 3. marts 2011 om elek-troniske kommunikationsnet og –tjenester (teleloven) med senere æn-dringer, at Erhvervsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af reglernei lovens afsnit II om slutbrugerforhold og forsyningspligt på teleom-rådet. Dog fører Erhvervsstyrelsen ikke tilsyn med reglerne i § 10,stk. 3-5, § 12 og § 13 om politiets adgang til teleoplysninger og pligttil at registrere televirksomhed hos Rigspolitiets Telecenter.Det følger endvidere af § 32, stk. 1, i lov nr. 169 af 3. marts 2011 omelektroniske kommunikationsnet og -tjenester som senest ændret ved
3/14
lov nr. 897 af 4. juli 2013 (teleloven), at Erhvervsstyrelsen fører tilsynmed overholdelse af reglerne om nummerforhold i teleloven og reglerudstedt i medfør heraf, dvs. bekendtgørelse nr. 425 af 14. april 2011om den samlede danske nummerplan som ændret ved bekendtgørelsenr. 813 af 19. juli 2012 (nummerbekendtgørelsen). Erhvervsstyrelsenfører herunder bl.a. tilsyn med overholdelse af vilkår fastsat i forbin-delse med tildeling af nummerressourcer, herunder betaling af årligenummerafgifter, samt slutbrugeres ret til at medtage abonnentnumreved skift mellem udbydere (nummerportabilitet), jf. dog telelovens §32, stk. 3, hvorefter Erhvervsstyrelsen ikke fører tilsyn med størrelsenaf kompensationer til slutbrugere i tilfælde af forsinket portering elleri tilfælde af misbrug af portering.Efter § 52 i lov nr. 169 af 3. marts 2011 om elektroniske kommunika-tionsnet og– tjenester (teleloven) fører Erhvervsstyrelsen tilsyn medoverholdelse af reglerne i lovens afsnit fire og regler udstedt i forbin-delse hermed. Afsnit fire vedrører den sektorspecifikke konkurrence-regulering på telemarkedet.Det følger af § 64, stk. 1, i lov nr. 169 af 3. marts 2011 om elektroni-ske kommunikationsnet og –tjenester (teleloven) med senere ændrin-ger, at Erhvervsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af reglerne ilovens § 61 om krav til teleudbydere i forbindelse med alarmopkald(112).Tilsynsbestemmelsen er forligsbelagt, som en del af forliget bag tele-loven.4. Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte ogfinansiering af terrorisme: Det følger af § 32, stk. 1, i lovbekendtgø-relse nr. 353 af 20. april 2012 som senest ændret ved lov nr. 615 og634 af 12. juni 2013, at Erhvervsstyrelsen fører tilsyn med, at valuta-vekslere, statsautoriserede og registrerede revisorer, ejendomsmægle-re, virksomheder, der erhvervsmæssigt leverer samme ydelser somadvokater, revisorer og ejendomsmæglere, herunder skatterådgivereog eksterne bogholdere og udbydere af tjenesteydelser til virksomhe-der overholder hvidvaskloven. Ved tilsynet kontrolleres det, at virk-somheden har legitimeret og overvåget sine kunder, indberettet mis-tanke om kunders hvidvask og finansiering af terrorisme til hvidvask-sekretariatet, har opbevaret legitimationsoplysninger mv. samt, omvirksomheden har udarbejdet interne regler.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.5. Restaurationsloven: Det følger af restaurationslovens § 38, at politiet,hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid uden retskendelse har ad-gang til lokaler eller rum, som hører til virksomheder, der omfattes afdenne lov. Dette gælder dog ikke værelser, der er udlejet til overnat-
4/14
ning.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.6. Lov om erhvervsdrivende fonde (erhvervsfondsloven): Det følger af §57, stk. 1 i lov om erhvervsdrivende fonde, at Erhvervsstyrelsen somudgangspunkt er fondsmyndighed for de erhvervsdrivende fonde. Er-hvervsstyrelsen skal som fondsmyndighed føre tilsyn med, at de er-hvervsdrivende fonde overholder bestemmelserne i erhvervsfondslo-ven og i fondenes vedtægter.Erhvervsstyrelsen er endvidere registreringsmyndighed for de er-hvervsdrivende fonde, jf. erhvervsfondslovens § 53.Erhvervsstyrelsen modtager og offentliggør årsrapporter fra bl.a. alleerhvervsdrivende fonde. Styrelsen skal efter årsregnskabslovens §159 stikprøvevis udtage og undersøge modtagne årsrapporter for atkonstatere åbenbare overtrædelser af bestemmelserne i eller i henholdtil årsregnskabsloven samt en række andre opregnede love. Som led idenne kontrol udtages årsrapporter fra en række erhvervsdrivendefonde til kontrol med henblik på at vurdere, om den pågældende fondopfylder årsregnskabsloven. For de erhvervsdrivende fonde, der harErhvervsstyrelsen som fondsmyndighed, påser Erhvervsstyrelsensamtidigt, om erhvervsfondsloven samt fondens vedtægter er opfyldt.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.7. Lov om erhvervsfremme: § 18 i lovnr. 1715 af 16. december 2010omerhvervsfremme bemyndiger erhvervs- og vækstministeren til at ud-stede regler for industrisamarbejde mellem udenlandske leverandø-rer og danske virksomheder i forbindelse med forsvarets anskaffelseraf forsvarsmateriel. I bekendtgørelse nr. 992 af 04/10/2006 pålæg-ges danske virksomheder en forpligtelse til at afgive oplysninger, somer nødvendige for, at Erhvervsstyrelsen kan føre kontrol med de uden-landske leverandørers overholdelse af kontrakter med Erhvervsstyrel-sen om industrisamarbejde.Det følger endvidere af § 3, stk. 2, i lovbekendtgørelse nr. 1715 af 16.december 2010 - senest ændret ved § 18 i lov nr. 1231 af 18. decem-ber 2012 - at erhvervs- og vækstministeren for aktiviteter, der iværk-sættes efter erhvervsfremmeloven, kan fastsætte nærmere regler ombl.a. godkendelse, regnskabsaflæggelse, revision, kontrol og tilsynsamt regler om afgivelse af oplysninger og regnskaber. I bekendtgø-relse nr. 1283 af 12. december 2005 har erhvervs- og vækstministerenhenlagt sine beføjelser i henhold til erhvervsfremmelovens § 2, stk. 1,nr. 1-7, og stk. 2 og 3 samt § 3 til Erhvervsstyrelsen.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.
5/14
8. Lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfondog Den Europæiske Socialfond (administrationsloven): Det følger af§ 16, stk. 7, i lov nr. 1599 af 20. december 2006 (administrationslo-ven) - senest ændret ved § 19 i lov nr. 1231 af 18. december 2012 - aterhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nærmere regler om kon-trol, tilsyn, regnskaber, revision og evaluering samt om budgetter ogprojektrapporter. I bekendtgørelse nr. 1132 af 24. november 2008 harerhvervs- og vækstministeren henlagt sine beføjelser til Erhvervssty-relsen.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.9. Lov om administration af forordning om oprettelse af en europæiskgruppe for territorielt samarbejde (EGTS): Det følger af § 3, stk. 3 ilov nr. 309 af 30. april 2008 (EGTS-loven), at Erhvervsstyrelsen iforbindelse med godkendelsen af anmodningen om etablering af enEGTS med hjemsted i Danmark samtidig bestemmer, hvem der førerkontrol med en EGTS’ forvaltning af offentlige midler.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.10. Domæneloven: Det følger af § 23, stk. 1, i lov nr. 598 af 24. juni 2005om internetdomæner, der særligt tildeles Danmark, at Erhvervsstyrel-sen fører tilsyn med overholdelse af reglerne i domæneloven.Tilsynet retter sig mod administrator af internetdomænet .dk og vilkårfastsat i tilladelser til at administrere det eller de internetdomæner, dersærligt tildeles Danmark.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.11. Frekvensloven: Det følger af § 41 i lov nr. 475 af 12. juni 2009 omradiofrekvenser, som ændret ved § 23 i lov nr. 1231 af 19. december2012 om ændring af forskellige lovbestemmelser om obligatorisk di-gital kommunikation m.v. (frekvensloven), at Erhvervsstyrelsen førertilsyn med overholdelse af loven og af regler og vilkår, som er fastsati medfør af loven.Der føres f.eks. tilsyn med vilkår i frekvenstilladelser vedrørende ud-strålingseffekt, dækningskrav og vilkår om betaling.De nævnte regler i frekvensloven er forligsbelagte.12. R&TTE-loven: Det følger af § 17 i lov om radio- og teleterminalud-styr og elektromagnetiske forhold, jf. lovbekendtgørelse nr. 823 af 3.juli 2007, som ændret ved § 24 i lov nr. 1231 af 19. december 2012om ændring af forskellige lovbestemmelser om obligatorisk digitalkommunikation m.v. (R&TTE-loven), at Erhvervsstyrelsen fører til-syn med overholdelse af loven og af regler og vilkår, som er fastsat i
6/14
medfør af loven.Dette omfatter bl.a. overholdelse af væsentlige krav (§§ 5 og 6), kor-rekt overensstemmelsesvurdering og -erklæring (§ 13) og korrekt CE-mærkning (§ 6, stk. 2). Erhvervsstyrelsen har adgang til at foretagestikprøvekontrol i grossist- og detailleddet for at påse, at loven og de imedfør heraf fastsatte regler overholdes (§ 18).Tilsynsbestemmelsen er forligsbelagt.13. Roamingforordningen: Efter artikel 16 i Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning nr. 531/2012 af 13. juni 2013 om roaming på offentli-ge kommunikationsnets i Unionen fører Erhvervsstyrelsen tilsyn medoverholdelsen af forordningen i Danmark. Forordningen fastlæggerbl.a. regler om maksimale priser for roaming i EU samt forpligtermobiloperatører til at tilbyde engrosadgang til roamingtjenester.14. Bemyndigelsesloven: Det følger af § 1, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr.635 af 9. juni 2011, at økonomi- og vækstministeren kan fastsætte be-stemmelser, der er nødvendige for anvendelsen i Danmark af EU´sforordninger, der er vedtaget efter artikel 207 om ind- og udførsel iTEUF, og foranstaltninger, der er vedtaget efter artikel 75 og 215 iTEUF. Med hjemmel heri er udstedt bekendtgørelse nr. 475 af 14. ju-ni 2005. Det fremgår af bekendtgørelsens § 3, stk. 2, at Erhvervssty-relsen udøver de beføjelser samt varetager de opgaver, som efter dual-use forordningen (nugældende forordning nr. 428 af 5. maj 2009 medsenere ændringer) er henlagt til den enkelte medlemsstat. På baggrundaf artikel 21, litra b, i forordning nr. 428/2009, samt bekendtgørelsens§ 5 gennemfører styrelsen kontrolbesøg efter aftale med danske eks-portører med henblik på at efterse, at vilkår knyttet til udstedte udfør-selstilladelser er overholdt.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.15. C-våbenloven: Det følger af § 1 i lov nr. 443 af 14. juni 1995 om in-spektioner, erklæringsafgivelse og kontrol i medfør af De ForenedeNationers konvention om forbud mod kemiske våben (C-våbenkonventionen), med senere ændringer, at internationale inspek-tører har ret til at foretage inspektion i Danmark for at kontrollere, atDanmark opfylder forpligtelserne i konventionen. Med henblik på atudøve kontrollen har de internationale inspektører og Erhvervsstyrel-sen ret til at inspicere danske virksomheder, der er inspektionspligtigeefter C-våbenkonventionen, jf. lovens § 2. Endvidere har Erhvervssty-relsen efter lovens § 6 ret til at foretage uanmeldt kontrol i virksom-heder vedrørende oplysninger, der afgives i årlige erklæringer om ak-tiviteter med kemikalier, underlagt C-våbenkonventionens verifikati-onsbestemmelser.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.
7/14
16. Årsregnskabsloven: Det følger af § 159, stk. 1 i årsregnskabsloven,jf.lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011 med senere ændrin-ger,at Erhvervsstyrelsen stikprøvevis skal udtage og undersøge mod-tagne årsrapporter m.v. for at konstatere åbenbare overtrædelser afbestemmelser i eller i henhold til årsregnskabsloven, bogføringsloven,selskabsloven, lov om erhvervsdrivende, revisorloven m.fl.Er årsrapporten aflagt efter de internationale regnskabsstandarder, jf.årsregnskabslovens § 137, skal styrelsen endvidere undersøge, omårsrapporten er aflagt i overensstemmelse med standarderne. For virk-somheder, som har værdipapirer optaget til handel på et reguleretmarked i et EU/EØS-land, varetages kontrollen med overholdelse afstandarder og regler for finansiel information i årsrapporter og delårs-rapporter dog af Finanstilsynet, jf. årsregnskabslovens § 159 a. (Vedbehandling af sager, der vedrører virksomheder omfattet af årsregn-skabsloven, træder Erhvervsstyrelsen i Finanstilsynets sted).Erhvervsstyrelsen kan i henhold til årsregnskabslovens § 159, stk. 2.tillige anvende andre kriterier ved udvælgelsen af årsrapporter m.v. tilundersøgelse.Erhvervsstyrelsen kan af virksomheden, dens ledelse eller dens revi-sor forlange at få de oplysninger, som er nødvendige for, at der kantages stilling til, om der er sket overtrædelse af ovennævnte lovgiv-ning.Tilsynsbestemmelsen er ikke i sig selv forligsbelagt. I forbindelsemed indførelsen i 2006 af muligheden for fravalg af revision, jf. års-regnskabslovens § 135, blev det dog aftalt, at der inden for lovens al-lerede eksisterende rammer skulle foretages målrettede regnskabskon-troller som opfølgning på lovændringen.17. Revisorloven: Det følger af § 32 i lov nr. 468 af 17. juni 2013 omgodkendte revisorer og revisionsvirksomheder (revisorloven), at Er-hvervsstyrelsen er ansvarlig for tilsynet med revisorer og revisions-virksomheder, herunder for tilsynet med1)2)3)4)5)eksamen og efteruddannelse, jf. § 33,kvalitetskontrol, jf. §§ 34-36, (Revisortilsynet)undersøgelser, jf. §§ 37-42, (Undersøgelsesinstituttet)disciplinære sanktioner, jf. §§ 43-47, ogsamarbejde og udveksling af oplysninger med andre landes kom-petente myndigheder, jf. §§ 48 og 49.
Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.18. Stærkstrømsloven: Det følger af § 10 i lovbekendtgørelse nr. 990 af 8.december 2003 om elektriske stærkstrømsanlæg og elektrisk materiel,
8/14
som senest ændret ved lov nr. 1231 af 18. december2012(stærkstrømsloven), at Sikkerhedsstyrelsen varetager kontrol ogtilsyn med stærkstrømsanlæg, elinstallationer og elprodukter.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.19. Gasloven: Det følger af § 16 i lovbekendtgørelse nr. 988 af 8. decem-ber 2003 om gasinstallationer og installationer i forbindelse medvand- og afløbsledninger, som senest ændret ved lov nr. 1231 af 18.december 2012 (gasloven), at Sikkerhedsstyrelsen varetager kontrolog tilsyn med gasproducerende anlæg, gasinstallationer og gaspro-dukter. Det følger endvidere af § 9, stk. 6, i gasloven, at Sikkerheds-styrelsen godkender og efterprøver kontrolinstanser, som har til opga-ve at godkende de autoriserede virksomheders kvalitetsstyringssyste-mer.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.20. Produktsikkerhedsloven: Det følger af § 13, stk. 1, i lov nr. 1262 af16. december 2009 om produktsikkerhed, som senest ændret ved lovnr. 1231 af 18. december 2012 (produktsikkerhedsloven), at kontrol-myndigheden fører kontrol med, at produkter er sikre. Sikkerhedssty-relsen varetager kontrol og tilsyn og er en af flere myndigheder, derfører kontrol efter denne lov.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.21. Fyrværkeriloven: Det følger af § 3 a, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr.363 af 9. april 2013 om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler(fyrværkeriloven), at Sikkerhedsstyrelsen varetager kontrol og tilsynmed fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.22. Erhvervsfremmeloven: Det følger af § 14, stk. 1, jf. § 4, stk. 3, i lov-bekendtgørelse nr. 1715 af 16. december 2010 som senest ændret vedlov nr. 1231 af 18. december 2012 om erhvervsfremme (erhvervs-fremmeloven), at Sikkerhedsstyrelsen varetager kontrol og tilsynmed, at reglerne for målere, vægte og målesystemer overholdes.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.23. Elinstallatørloven: Det følger af § 5 a i lovbekendtgørelse nr. 989 af8. december 2003 om autorisation af elinstallatører mv., som senestændret ved lov nr. 1231 af 18. december 2012 (elinstallatørloven), atSikkerhedsstyrelsen godkender og efterprøver kontrolinstanser, somhar til opgave at godkende de autoriserede virksomheders kvalitets-styringssystemer.
9/14
Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.24. Lov om finansiel virksomhed: Det følger af § 344, stk. 1, i lovbe-kendtgørelse nr. 948 af 2. juli 2013 som senest ændret ved lov nr. 639af 12. juni 2013 (træder i kraft 1. januar 2014), at Finanstilsynet påseroverholdelse af loven og de regler, der er udstedt i medfør af loven.Finanstilsynet påser i medfør af § 344, stk. 1 in fine, endvidere over-holdelse af § 31, stk. 8, i lov om godkendte revisorer og revisions-virksomheder.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.25. Lov om betalingstjenester og elektroniske penge: Det følger af § 86 ilovbekendtgørelse nr. 365 af 26. april 2011 som senest ændret ved lovnr. 639 af 12. juni 2013(træder i kraft 1. januar 2014), at Finanstilsy-net påser overholdelse af denne lov og de regler, udstedt i medførheraf, jf. dog §§ 97 og 98. Tilsvarende gælder for artikel 3, 4 og 8 iEuropa-Parlamentets forordning nr. 924/2009 om grænseoverskriden-de betalinger i Unionen og om ophævelse af forordning (EF) nr.2560/2001.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.26. Lov om pantebrevsselskaber: Det følger af § 12 i lov nr. 697 af 25.juni 2010 som ændret ved lov nr. 639 af 12. juni 2013(træder i kraft 1.januar 2014), at Finanstilsynet påser overholdelse af denne lov ogregler udstedt i medfør af loven.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.27. Lov om finansielle rådgivere: Det følger af § 11 i lov nr. 599 af 12.juni 2013 om finansielle rådgivere, at Finanstilsynet påser overholdel-se af denne lov og regler udstedt i medfør heraf. Loven træder i kraftden 1. januar 2014, jf. § 27, stk. 1.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.28. Lov om investeringsforeninger m.v.: Det følger af § 161, stk. 1, i lovnr. 597 af 12. juni 2013, at Finanstilsynet påser overholdelsen af lo-ven og af de regler, der er udstedt i medfør af loven.Finanstilsynet påser endvidere overholdelse af danske UCITS’, speci-alforeningers, hedgeforeningers og fåmandsforeningers vedtægter el-ler fondsbestemmelser, når Finanstilsynet har godkendt vedtægterneeller fondsbestemmelserne.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.29. Lov om forvaltere af alternative investeringsfonde mv. (FAIF-loven):Det følger af § 155 i lov nr. 598 af 12. juni 2013, at Finanstilsynet på-
10/14
ser overholdelsen af FAIF-loven og de regler, der er udstedt i medføraf loven.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.30. Lov om tilsyn med firmapensionskasser: Det følger af § 65 i lovbe-kendtgørelse nr. 1561 af 19. december 2007 som senest ændret vedlov nr. 615 af 12. juni 2013, at Finanstilsynet fører tilsyn med lovenog af de bestemmelser, der er udstedt i medfør af loven.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.31. ATP-loven (Arbejdsmarkedets tillægspension): Det følger af § 27 ilovbekendtgørelse nr. 942 af 2. oktober 2009 som senest ændret vedlov nr. 894 af 4. juli 2013 (træder i kraft 1. januar 2014), at Finanstil-synetpåser overholdelsen af § 23, stk. 7-10, § 23 b, stk. 1, §§ 23 c og24 a, § 24 b, stk. 3-9, §§ 24 c og 24 d samt kapitlerne 6, 7 a og 8. Detfølger videre af § 27 a, at Finanstilsynet skal undersøge de af Ar-bejdsmarkedets Tillægspensions forhold, som Finanstilsynet fører til-syn med, jf. § 27, stk. 1, herunder ved gennemgang af løbende indbe-retninger og ved inspektioner.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.32. Lov om LD (Lønmodtagernes Dyrtidsfond): Det følger af § 10 i lov-bekendtgørelse nr. 1156 af 3. oktober 2007 som senest ændret ved lovnr. 639 af 12. juni 2013(træder i kraft 1. januar 2014), at Finanstilsy-netpåser overholdelsenaf §§ 4 b-4 d og 5, § 5 a, stk. 3-9, §§ 5 b og 5 csamt kapitlerne 4 og 5. Det følger videre af § 10 a, at Finanstilsynetskal undersøge de af Lønmodtagernes Dyrtidsfonds forhold, som Fi-nanstilsynet fører tilsyn med, jf. § 10, stk. 1, herunder ved gennem-gang af løbende indberetninger og ved inspektioner.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.33. Arbejdsskadesikringsloven: Det følger af§ 71, stk. 1, i lovbekendtgø-relse nr. 278 af 14. marts 2013 som senest ændret ved lov nr. 639 af12. juni 2013 (træder i kraft 1. januar 2014), at Finanstilsynet påseroverholdelsen af §§ 63-70 c. Det følger videre af § 71, at Finanstilsy-net skal undersøge de af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikringsforhold, som Finanstilsynet fører tilsyn med, jf. § 71, stk. 1, herunderved gennemgang af løbende indberetninger og ved inspektioner.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.34. Lov om ligebehandling af mænd og kvinder inden for de erhvervstil-knyttede sikringsordninger: Det følger af § 15 i lovbekendtgørelse nr.775 af 29. august 2001 som senest ændret ved lov nr. 1287 af 19. de-cember 2012, at Finanstilsynet fører tilsyn med overholdelse af denne
11/14
lov.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.35. Lov om garantifond for indskydere og investorer:Det følger af § 22 ilovbekendtgørelse nr. 133 af 22. februar 2011 som senest ændret vedlov nr. 598 af 12. juni 2013, at Finanstilsynet fører tilsyn med Fon-den.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.36. Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte ogfinansiering af terrorisme: Det følger af § 34 i lovbekendtgørelse nr.353 af 20. april 2012 som senest ændret ved lov nr. 634 af 12. juni2013, at Finanstilsynet påser, at virksomheder og personer omfattet afhvidvaskloven § 1, stk. 1, nr. 1-10 og 12 og stk. 4 overholder loven,de regler, der er udstedt i medfør heraf, Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning om oplysninger, der skal medsendes om betaler vedpengeoverførsler, og forordninger indeholdende regler om finansiellesanktioner mod lande, personer, grupper, juridiske enheder eller orga-ner.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.37. Lov om realkreditlån og realkreditobligationer: Det følger af § 34 ilovbekendtgørelse nr. 1261 af 15. november 2010 som senest ændretved lov nr. 1287 af 19. december 2012, at Finanstilsynet påser over-holdelse af denne lov og regler udstedt i medfør af loven.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.38. Lov om et skibsfinansieringsinstitut: Det følger af § 4 i lovbekendtgø-relse nr. 886 af 8. august 2011 som senest ændret ved lov nr. 1287 af19. december 2012, at Finanstilsynet påser overholdelse af denne lovog de regler, der er udstedt i medfør af loven.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.39. Værdipapirhandelsloven: Det følger af § 83, stk. 1, i lovbekendtgørel-se nr. 219 af 20. februar 2013 som senest ændret ved 639 af 12. juni2013(træder i kraft 1. januar 2014), at Finanstilsynet påser overhol-delse af denne lov og regler, der er udstedt i medfør af loven. Finans-tilsynet påser endvidere i medfør af § 83, stk. 1, overholdelsen af arti-kel 37-42 i Kommissionens forordning nr. 1031/2010 af 12. novem-ber 2010 (CO2-auktionerings-forordningen), Europa-Parlamentets ogRådets forordning nr. 236/2012 af 14. marts 2012 (shortsellingforord-ningen) samt Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2012/648af 4. juli 2012 (EMIR-forordningen) bortset fra afsnit 6 og 7.
12/14
I henhold til værdipapirhandelslovens § 83, stk. 2, kontrollerer Fi-nanstilsynet, at reglerne for finansiel information i årsrapporter ogdelårsrapporter for danske udstedere af værdipapirer, der er optaget tilhandel på et reguleret marked, er overholdt. Ved behandling af sager,der vedrører børsnoterede virksomheder omfattet af årsregnskabslo-ven, træder Erhvervsstyrelsen i Finanstilsynets sted, jf. årsregnskabs-lovens § 159 a, jf. værdipapirhandelslovens § 83, stk. 2. I henhold tilværdipapirhandelslovens § 83, stk. 3, omfatter kontrollen også vissetredjelandsudstedere, der har Danmark som hjemland, jf. værdipapir-handelslovens § 28, stk. 3, nr. 2.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.40. KonkurrencelovenLovbekendtgørelse nr. 700af 18. juni 2013 som ændret ved lovbe-kendtgørelse nr. 23 af 17. januar 2013, lov nr. 620 af 12. juni 2013 oglov nr. 639 af 12. juni 2013:Det følger af lovens § 1, at loven har til formål at fremme en effektivsamfundsmæssig ressourceanvendelse gennem virksom konkurrencetil gavn for virksomheder og forbrugere.Konkurrencerådet påseroverholdelse af loven med de forskrifter, der er udstedt i medfør afloven, jf. § 14, stk. 1. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er sekreta-riat for Konkurrencerådet i sager efter loven og varetager på rådetsvegne den daglige administration af loven, jf. § 14, stk. 2.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.41. MarkedsføringslovenLovbekendtgørelse nr. 58 af 20. januar 2012 58 om markedsføringsom ændret ved lov nr. 1231 af 18. december 2012, lov nr. 1387 af23. december 2012 og lov nr. 378 af 17. april 2013:Det følger af lovens § 22, stk. 1, at Forbrugerombudsmanden fører til-syn med, at loven og de i medfør af loven udstedte bekendtgørelseroverholdes, navnlig ud fra hensynet til forbrugerne.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.42. Lov om betalingstjenester og elektroniske pengeLovbekendtgørelse nr. 365 af 26. juni 2011om betalingstjenester ogelektroniske penge som ændret ved lov nr. 1369 af 28. december2011, lov nr. 1287 af 19. december 2012, lov nr. 1383 af 23. decem-ber 2012 og lov nr. 378 af 17. april 2013:Det følger af lovens § 86, stk. 1, at Finanstilsynet påser overholdelsenaf loven og regler, der er udstedt i medfør heraf. Det følger tilmed af§ 97, stk. 1, at Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med lovens reg-ler om betalingssurrogater, samt at udbydere af betalingsinstrumenter
13/14
og betalingstjenester, som gennemføres ved hjælp af it- og teleudstyr,overholder lovens adfærdsregler. Det følger endvidere af § 98, stk. 1,at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fører tilsyn med lovens reglerom gebyrer ved brug af betalingstjenester.Tilsynsbestemmelsen er ikke forligsbelagt.43. VandsektorlovenLov nr. 469 af 12. juni 2009 som ændret ved lov nr. 1518 af 27. de-cember 2009 og lov nr. 484 af 11. maj 2011:Det følger af lovens § 9, stk. 1, at Miljøministeren efter forhandlingmed økonomi- og erhvervsministeren opretter et forsyningssekretari-at.Det følger af § 19, stk. 2, at forsyningssekretariatet, som er foran-kret i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, gennemfører benchmar-king, fastsætter prisloft, orienterer offentligheden om benchmarkin-gens resultater efter reglerne i lovens kapitel 2 og 3 og varetager kon-trolfunktionen mv. vedrørende vandselskabern interne overvågnings-ordning efter § 19.Tilsynsbestemmelsen er forligsbelagt.44. Lov om sikkerhed til søs: Det følger af § 17, stk. 2, i lovbekendtgørel-se nr. 654 af 15. juni 2010, som senest ændret ved lov nr. 618 af 12.juni 2013, at Søfartsstyrelsen efter bemyndigelse, jf. § 17, stk. 5, ogbekendtgørelse nr. 744 af 24. juni 2013, påser, at loven og de i medførheraf fastsatte regler, påbud og forbud overholdes. Herunder vareta-ger Søfartsstyrelsen godkendelse af skibes anvendelse, herunder dettilladte fartsområde og passagerantal, og i forbindelse hermed udste-delse af de fornødne certifikater og anden dokumentation. Endelig fø-rer Søfartsstyrelsen med samme hjemmel kontrol med navigationssy-stemer og afmærkning.Det følger af § 17, stk. 3, at det dog er forsvarsministeren, som førertilsyn med de i medfør af loven udstedte regler for så vidt angår de ilovens § 1, stk. 1, 2. pkt., nævnte krigsskibe og troppetransportskibe.Det følger endvidere af § 20 a, at Søfartsstyrelsen som led i tilsyns-virksomheden efter denne lov tillige fører tilsyn med overholdelsen aflov om røgfri miljøer på danske skibe, lov om søfarendes ansættelses-forhold m.v. (§74 a), lov om skibes besætning (§25 a), lov om skibs-måling, §§ 153, 168, 169, stk. 4, 170, 186, 197, 198, 403 a-403 c, 440og 471 i søloven (§515 b) og regler udstedt i medfør heraf og EU-forordninger inden for lovenes anvendelsesområde.Tilsynsbestemmelsener ikke forligsbelagt.45. Lov om dykkerarbejde og dykkermateriel m.v.: Det følger af § 16 ilovbekendtgørelse nr. 936 af 20. juli 2010, som senest ændret ved lov
14/14
nr. 618 af 12. juni 2013, at Søfartsstyrelsen varetager tilsyn med dyk-kermateriel, herunder hjælpemateriel, der anvendes til dykkerarbejdeeller til udlejning. Det følger endvidere af § 18, at Søfartsstyrelsenkan påbyde, at forhold, der strider mod loven eller regler eller afgø-relser i medfør af loven, skal bringes i orden straks eller inden en frist.Tilsynsbestemmelsener ikke forligsbelagt.46. Lov om skibes besætning: I medfør af lovens § 24 d, jf. lovbekendt-gørelse nr. 168 af 27. februar 2012 om skibes besætning, som ændretved lov nr. 478 af 30. maj 2012 og senest lov nr. 1384 af 23. decem-ber 2012, fører Søfartsstyrelsen tilsyn med undervisningen hos udby-dere af maritime kurser vedrørende søsikkerhed, hvis indhold Søfarts-styrelsen har fastlagt. Tilsyn følger af en forpligtelse i den internatio-nale konvention om uddannelse og træning af søfarende (STCW kon-ventionen). Søfartsstyrelsen påser under samme hjemmel, at kursus-udbyderne opfylder de krav, som følger af loven og regler udstedt imedfør af denne.Tilsynsbestemmelsener ikke forligsbelagt.