Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET4. juni 2013Besvarelse af spørgsmål fra Erhvervs-Vækst- og Eksportudvalget til handels- oginvesteringsministeren af 7. maj 2013.ERU alm. del – spm. 326 stillet af MadsRørvig (V).ERU alm. del spørgsmål s. nr. 326”Ministeren bedes oplyse, i hvilket omfang OECD-landene anvender offentlige midler til eksport- oginvesteringsfremme til indkøb af eksterne ydelser eller aflønning af egne medarbejdere til at udføre indsatsen.”Svar:Organiseringen af den statslige investerings- og eksportfremmeindsats varierer væsentligtmellem OECD-landene, hvilket gør en opgørelse af de forskelige landes fordeling mellemindkøb af eksterne ydelser og aflønning af egne medarbejdere til at udføre eksport- oginvesteringsfremmeindsatsen meget usikker. Det er dog vurderingen, at de nationale eksport-oginvesteringsfremmeorganisationer i OECD-landene generelt altovervejende anvender egnemedarbejdere til at udføre indsatsen, som typisk for hovedpartens vedkommende består ikonkret eksportrådgivning af virksomheder via landenes repræsentationer påeksportmarkederne.Der er på baggrund heraf i besvarelsen foretaget en afgræsning til 1) de nationaleinvesteringsfremmeindsatser og 2) de særlige eksportfremmetilskud, dvs. i forhold til særligindsats for små og mellemstore virksomheder henholdsvis fælles eksportfremstød, og for såvidt angår OECD-landene en afgrænsning til Irland, Nederlandene, Storbritannien og Sverige.De nationale investeringsfremmeindsatserInvesteringsfremmeindsatsen i Danmark varetages i offentligt regi af egne medarbejdere. Somled i dette arbejde købes i begrænset omfang eksterne konsulentydelser mv., typisk til opgaver iforbindelse med evalueringer/målinger, særlige undersøgelser/analyser.Også i Irland og i Nederlandene gennemføres investeringsfremmeindsatsen ved egnemedarbejdere.I Storbritannien varetages investeringsfremmeindsatsen primært af UK Trade & Investment oglangt overvejende i offentligt regi af egne medarbejdere. UKTI har dog indgået en 3 årigkontrakt på årligt ca. 13,5 mio. pund (svarende til ca. 116 mio. kr.) med PA Consultingvedrørende varetagelse af investeringsfremmeopgaver, som tidligere blev varetaget af UKTIs
regionale udviklingscentre. Herudover anvendes midler til køb af eksterne konsulentydelser mv.til bl.a. markedsresearch og evalueringer.I Sverige varetoges investeringsfremmeindsatsen frem til 2012 af den statslige myndighedInvest Sweden, som nu er en integreret del af ”Sveriges Export och Investeringsråd.Investeringsfremmeindsatsen i Sverige varetages hovedsageligt i offentligt regi af egnemedarbejdere. Der tilkøbtes i 2012 eksterne konsulentydelser mv. for ca. 14 mio. kr. ud af etbudget på ca. 74 mio. kr.Særlige eksportfremmetilskud til indsats for små og mellemstore virksomheder og kollektive eksportfremstødOrganiseringen af indsatsen for den særlige eksportfremme for små og mellemstorevirksomheder (eksportfremmetilskud) og for de kollektive eksportfremmestød er væsentligforskellig mellem nedenstående OECD-lande. Det har derfor kun i begrænset omfang væretmuligt - primært i lyset af den forskelligartede organisering af eksportfremmeindsatsen forSMV’er og eksportfremstød at opgøre omfanget af indkøb af eksterne ydelser eller aflønning afegne medarbejdere til at udføre indsatserne.De særlige eksportfremmetilskud til de danske SMV’er og til eksportfremstød udmøntesprimært direkte til danske virksomheder eller erhvervsorganisationer. En meget begrænset delaf bevillingerne anvendes til dækning af særlige driftsudgifter. Hovedparten af SMV-bevillingenydes som direkte tilskud til virksomhederne til køb på markederne af rådgivningsydelser ved dedanske repræsentationer.I Irland gennemføres eksportfremmeindsatsen i forhold til SMV’er ved egne medarbejdere.Også i Nederlandene gennemføres eksportfremmeindsatsen i forhold til SMV’ernehovedsagelig af egne medarbejder bl.a. fra Netherlands Business Support Offices (NBSO).Hertil kommer i nogen grad tilskud til virksomheder i forbindelse med konkreteeksportfremmeaktiviteter.I Storbritannien varetages eksportfremmeindsatsen, herunder eksportfremstød, primært ioffentligt regi under UKTI samt Erhvervs-, Innovations- og Kompetenceministeriet (BIS) ogUdenrigsministeriet (FCO). Hertil kommer i nogen grad tilskud til virksomheder i forbindelsemed konkrete eksportfremmeaktiviteter.I Sverige er eksportfremmeindsatsen for SMV’er spredt mellem flere forskellige statsligeaktører. Eksportfremmeindsatsen, herunder eksportfremstød, varetages hovedsagligt i offentligtregi, men der gives også direkte tilskud til de svenske virksomheder.