Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1264823_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og EksportudvalgetFolketinget
MINISTEREN2013 – 1329DatoJ. nr.26. juni 2013
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget har i brev af 10. april 2013 stillet mig følgendespørgsmål (ERU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Andersen (V).

Spørgsmål nr. 299:

”Da Øresundsbroen åbnede i år 2000 blev brotaksterne fastsat ud fra de daværendefærgetakster i henhold til regeringsaftalen fra 1991, hvor der i aftalens tillægsproto-kol står, at: ”Sverige og Danmarks regeringer er enige om, at niveauet for færgetak-sterne ved Helsingør-Helsingborg er udgangspunktet ved fastsættelsen af taksternefor vejtrafikken.” Følger Øresundsbroens takster stadig færgetaksterne på Helsin-gør-Helsingborg? Hvad er ifølge ministeren formålet med - og hensynet bag – dennebestemmelse vedtaget af den danske og svenske stat, og er dette et hensyn, der fort-sat har betydning for Øresundsbroens prissætning?”

Svar:

Idet jeg henviser til min foreløbige besvarelse af 13. maj 2013, kan jeg oplyse, at detfremgår af bemærkningerne til forslag til lov om anlæg af fast forbindelse over Øre-sund, at for taksterne for vejtrafikken på Øresundsforbindelsen er udgangspunktetfor Øresundsbro Konsortiets prisfastsættelse færgetaksterne ved Helsingør-Helsingborg, hvorved den kollektive trafik begunstiges. Da Øresundsforbindelsenåbnede i 2000, blev brotaksterne derfor fastsat ud fra de daværende færgetakster.Det er ikke hermed bestemt, at disse (dagældende) takster eller de priser, som aktu-elt opkræves som betaling for benyttelse af færgerne Helsingør-Helsingborg, skalvære bestemmende for Øresundsbro Konsortiets takstfastsættelse nu.Som det det fremgår af artikel 14 og 15 i den dansk-svenske regeringsaftale fra 1991,skal omkostningerne ved Øresundsforbindelsen i sin helhed dækkes af Konsortietgennem trafikantafgifter, som fastsættes af Konsortiet. Derfor fastsætter Konsortietsbestyrelse taksterne med fokus på, at gælden i såvel Konsortiet som moderselska-berne (SVEDAB AB og A/S Øresund) skal kunne tilbagebetales med indtægter frabrugerne af den faste forbindelse. Dette er også fastsat i Konsortialaftalen af 27.januar 1992 mellem SVEDAB AB og A/S Øresund. Konsortialaftalen er godkendt afden danske og den svenske regering.Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af 11. oktober 2012 af spørgsmål 1020 og minbesvarelse af 23. november 2012 af spørgsmål 84 fra Folketingets Transportudvalg.
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen