Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Erhvervs-, Vækst- og EksportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
26. juni 20132013 – 1329
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget har i brev af 11. april 2013 stillet migfølgende spørgsmål (ERU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Kim Andersen (V).Spørgsmål nr. 297:
Mener ministeren, at der er lige konkurrence mellem Øresundsbroen og deandre aktører, der fragter passagerer over Øresund på markedsvilkår?Svar:
Formålet med at bygge en fast forbindelse er at forbedre infrastrukturen. Vedde fleste brobyggerier i Danmark er broen gratis at befærde, og det ses vistsjældent, at den hidtidige færgedrift fortsætter uændret efter etableringen af enfast forbindelse. Det forhold, at Øresundsbron er en betalingsbro, ændrer ikkeved, at formålet med den faste forbindelse især var at skabe en forbedret inte-gration i Øresundsregionen.Som det fremgår af regeringsaftalen mellem Danmark og Sverige af 23. marts1991 var ønsket ”atskabe forbedrede trafikforbindelser mellem de to lande ogdermed tilvejebringe forudsætningerne for et forstærket og udbygget kultu-relt og økonomisk samarbejde samt for udviklingen af et fælles arbejds- ogboligmarked i Øresundsregionen til gavn for begge parter…”.Ifølge Øresundsbro Konsortiet kørte der i 2012 18.500 køretøjer og 30.000togpassagerer – et rekordstort antal – dagligt over Øresundsbron. Over 40 pct.af køretøjerne havde pendling som formål, mens dette gjaldt for hele 60 pct. aftogpassagererne.Den faste forbindelse har været en kæmpe succes, ikke mindst integrations-mæssigt, og at den er én af de væsentligste årsager til, at vi i dag som noget heltnaturligt taler om en samlet Øresundsregion.Den forbedring af trafikforbindelserne, som den faste forbindelse har givet,viser sig også ved, at der ikke har været grundlag for at opretholde en eneste afde tidligere færgeforbindelser i den sydlige del af Øresundsregionen.At der samtidig er et forretningsmæssigt grundlag for færgedrift mellem Hel-singør og Helsingborg til gavn for danske og svenske borgere i den nordligeØresundsregion samt for godstransporten gennem Skandinavien, finder jeg
særdeles positivt. Men det har aldrig været en forudsætning, at der skulle sikres”lige konkurrence” mellem forbindelserne, idet formålet som sagt var at skabeforbedrede trafikforbindelser i forhold til den daværende færgedrift.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen