Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1239582_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
22. april 2013

Besvarelse af spørgsmål 283 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 28. marts 2013 efter ønske fra Jan E. Jørgensen

(V).

Spørgsmål:

”Vil ministeren oplyse, om et forbud mod rabatkuponer vil føre til højereforbrugerpriser, jf. punkt 2 i forbrugeroplægget ”Trygge forbrugere. Ak-tive valg”?”

Svar:

Det er regeringens opfattelse, at rabatkuponer kan være med til at mind-ske prisgennemsigtigheden, da forbrugerne betaler forskellig pris foridentiske varer på baggrund af, om de mere eller mindre tilfældigt er ibesiddelse af en rabatkupon. En lavere prisgennemsigtighed kan væremed til at mindske konkurrencen. Det er på den baggrund ikke vurderin-gen, at et forbud mod rabatkuponer umiddelbart vil føre til højere priser.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk