Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
25. april 2013
Besvarelse af spørgsmål 263 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 22. marts 2013.
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, hvilken betydning dansk gastronomi har i for-hold til at tiltrække flere turister til Danmark, til at få turisterne til at ven-de tilbage, og til at få turisterne til at øge deres ressourceforbrug på dan-ske restauranter.Svar:
At Danmark er på det gastronomiske verdenskort er en fordel, når derskal tiltrækkes turister. Den positive udvikling, der sker med dansk ga-stronomi kan være med til at brande Danmark som turistmål med godegastronomiske oplevelser og internationalt anerkendte restauranter, somer værd at rejse for.VisitDenmark oplyser, at deres turistundersøgelse af overnattende turisterfor 2011 viser, at 10, 1 mio. gæster blandt andet havde gastronomi sommotiv, hvor 6, 8 mio. udgjorde udenlandske gæster. Det svarer til at ca.15% af danske turister og ca. 30% af udenlandske turister, har gastrono-miske oplevelser som et af motiverne, når de vælger Danmark som rej-semål. Spørgsmålene om motiv for valg af Danmark som rejsemål ude-lukker ikke hinanden og man kan således have gastronomi som motivsideløbende med andre motiver, som f.eks. golf og vandreture.Ifølge undersøgelsen er antallet af turister, som har gastronomi som motivhøjest i Region Midtjylland efterfulgt af Region Sjælland.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85