Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1241696_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
25. april 2013

Besvarelse af spørgsmål 262 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 22. marts 2013.

Spørgsmål:

Ministeren bedes oplyse, hvor stor betydning tildelingen af Michelin-stjerner til danske restauranter vurderes at have for hhv. turismeerhvervetog Danmarks fødevareeksport i form af øget eksport og øget efterspørgselefter danske fødevarer.

Svar:

Der findes ingen statistiske undersøgelser, som viser betydningen af tilde-lingen af Michelin-stjerner til danske restauranter for dansk turisme. Derer imidlertid ingen tvivl om, at et godt omdømme vedrørende gastronomiog tildelingen af Michelin stjerner til danske restauranter har en positiveffekt på tiltrækning af turister til Danmark og efterspørgsel efter danskefødevarer.Især Rene Redzepi og Noma tiltrækker særdeles positiv opmærksomhedtil Danmark og danske restauranter. Noma har således været med til atøge kendskabet til og markedsføre det nordiske køkken med kåringensom verdens bedste restaurant nu for tredje år i træk. Denne anerkendelsesmitter af på andre danske restauranter og sætter Danmark på det gastro-nomiske verdenskort.Den danske fødevareklynge bygger på en lang tradition for fremstillingog eksport af bl.a. svinekød, ost og smør. De danske fødevarer har et godtnavn blandt forbrugere og indkøbere i hele verden, blandt andet på grundaf de danske kontrolsystemer for fødevaresikkerhed, veterinærovervåg-ning og dyrevelfærd. Den øgede opmærksomhed omkring og anerkendel-se af ny nordisk madkultur og dansk gastronomi er med til at styrkeDanmarks brand i udlandet. De 15 Michelin-stjerner uddelt til danskerestauranter i 2013 fremhæver Danmark på det gastronomiske verdens-kort.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk