Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1230200_0001.png
1230200_0002.png
1230200_0003.png
1230200_0004.png
1230200_0005.png
1230200_0006.png
TALE
Beskæftigelsesministerens tale ved samråd om indu-striarbejdspladser, samrådsspørgsmål X (ERU alm.del), den 12. marts 2013Det talte ord gælder
Sagsnr. 2013 - 2735

Samrådsspørgsmål X

”Hvilke konkrete initiativer vil regeringen gennemføre for at fastholde indu-striarbejdspladser i Danmark, og vil disse blive gennemført inden for ram-merne af en langsigtet industripolitik, som foreslået af beskæftigelsesmini-steren på konferencen i Folketinget om industriarbejdspladser den 7. januar2013”

Svar:

Indledning

Tak for invitationen til dette samråd.Regeringen er stærkt optaget af at sikre, at vi fastholder pro-duktionsarbejdspladser i Danmark – og at nye kommer til.Det er vigtigt for at sikre velfærden.

Danmark som produktionsland

Det er utopi at tro, at Danmark fremover skal leve udeluk-kende af viden og innovation. Det synspunkt må vi gøre opmed.Danmark har i høj grad brug for at fastholde regulære indu-stri- og produktionsjob herhjemme.Uden produktionsperspektivet mister vi den praktiske viden,der gør det muligt at omsætte innovative tanker og ideer tilreelle produkter.
Flytter vi først produktionsjobbene ud af landet, så risikerervi, at de videnstunge job flytter med. Det viser erfaringerne.Der er derfor ikke tale om et enten eller, men et både og. Viskal leve af både viden og produktion.I løbet af de seneste to årtier har vi mistet 200.000 arbejds-pladser i industrien. Samtidig står vi i en svær økonomisk si-tuation med for mange arbejdsløse og for få arbejdspladser.Det ser regeringen med stor alvor på.

Regeringen sikrer gode rammevilkår

I regeringen er vi stærkt optaget af at bringe dansk økonomitilbage på sporet og sikre rammerne for et levedygtigt er-hvervsliv.Derfor har vi bl.a. lavet en skattereform, der reducerer be-skatningen af arbejdskraft, lavet et investeringsvindue medekstraordinære afskrivningsmuligheder for at fremme virk-somhedernes investeringsniveau i den aktuelle situation,fjernet fedtafgiften, afviklet iværksætterskatten osv.Senest har regeringen fremlagt en meget ambitiøs vækstplan,hvor vi bl.a. reducerer omkostningsbyrden for de privatevirksomheder med i alt 10 mia. kr. frem mod 2020.Med planen foretager vi også et permanent løft i de offentli-ge investeringer – stigende til 4 mia. kr. i 2020 i forhold tildet tidligere planlagte niveau. Og så viderefører vi BoligJo-bordningen i 2013 og 2014.Derudover lancerer vi et historisk løft af den danske jernbanetil i alt 27,5 mia. kr.

Uddannelse er centralt for danske virksomheder

2
Konkurrenceevne handler ikke ene og alene om produkti-onsomkostninger i kroner og ører. [Men vi må nok indstilleos på en periode, hvor lønudviklingen bliver lavere, endhvad vi har set det seneste årti. Dvs. fortsat fremgang i løn-ningerne, men lidt langsommere end tidligere. Lønniveauetskal ikke reduceres.] Hvis produktiviteten er høj, kan om-kostningerne også være det, uden at det behøver at kostemarkedsandele for danske virksomheder.Regeringen arbejder for at sikre gode rammevilkår for dan-ske virksomheder. Gode rammevilkår betyder bl.a., at virk-somhederne kan få de medarbejdere med de kompetencer, dehar brug for.I Danmark skal vi i høj grad satse på videnintensiv og tilpas-ningsdygtig produktion, som forudsætter uddannede og kva-lificerede medarbejdere. Det er her, vi har vores styrke. Deter det, vi skal konkurrere på.Og vi kan se, at udviklingen går den vej. To ud af tre medar-bejdere i industrien har i dag en erhvervskompetencegivendeuddannelse. For 15 år siden var det kun omkring halvdelen.Uddannelse, efteruddannelse og opkvalificering er derforvigtige forudsætninger for at fastholde og udvikle danskeproduktionsjob.En veluddannet befolkning er mere produktiv, og et løbendefokus på uddannelse og kompetencer sikrer en omstillingspa-rat og konkurrencedygtig arbejdsstyrke – til gavn for danskeproduktionsvirksomheder. Og til gavn for dansk vækst ogvelfærd.Regeringen investerer massivt i at løfte danskernes uddan-nelsesniveau. Vi har allerede søsat en total-reform af uddan-nelsessystemet, der skal give et løft hele vejen rundt. Fra fol-keskolen til universiteterne.3
Senest har vi i Vækstplan DK afsat 1 mia. kr. til et markantkompetenceløft af arbejdsstyrken via voksen- og efteruddan-nelse. Og vi inddrager arbejdsmarkedets parter i arbejdet.For det er nødvendigt, at vi målretter indsatsen mod ar-bejdsmarkedets behov, så vi sikrer, at arbejdspladser og pro-duktion bliver i Danmark.Og vi skal have alle med. Derfor er det vigtigt, at også deunge kontanthjælpsmodtagere kommer i uddannelse frem forat gå passivt på offentlig forsørgelse. Det er et af hovedele-menterne i regeringens kontanthjælpsreform.

Bedre beskæftigelsesindsats

Som beskæftigelsesminister er jeg også optaget af, hvordanvi bedre kan målrette beskæftigelsesindsatsen erhvervslivet.Beskæftigelsesindsatsen, som vi kender den i dag, er i for højgrad blevet afkoblet fra erhvervspolitikken.Det, vi har brug for, er en beskæftigelsesindsats, der går påto ben. Den skal ruste lønmodtagere og ledige til morgenda-gens job, og den skal samtidig have størst mulig værdi forvirksomhederne.Virksomhederne skal have en kvalificeret arbejdsstyrke atrekruttere fra, så de fortsat kan operere i Danmark. Og såskal jobformidlere og sagsbehandlere have fingeren på pul-sen, så de ved, hvilken arbejdskraft virksomhederne har be-hov for.Og arbejdet er allerede sat i gang.Regeringen har nedsat et udvalg, der med Carsten Koch ispidsen skal kulegrave beskæftigelsesindsatsen.Udvalgsarbejdet skal bl.a. give svar på, hvordan vi kan styr-ke samarbejdet mellem virksomheder og jobcentre, så vi kan4
sikre, at virksomhederne får den mest kvalificerede arbejds-kraft, og ledige kommer i varig beskæftigelse.Desuden har vi nedsat et ekspertudvalg om fremtidens ar-bejdskraftbehov. Her skal eksperter med administrerende di-rektør for Sund og Bælt, Leo Larsen, i spidsen kortlægge be-hovet for arbejdskraft i lyset af de kommende års store an-lægsinvesteringer som eksempelvis Femern Belt, supersyge-huse og jernbaner.Der er opgaver for op over 200 mia. kr., så der er virkeligstore muligheder for danske virksomheder og lønmodtagere.Ekspertudvalgets anbefalinger skal hjælpe os til at være påforkant med efterspørgslen på arbejdskraft og sætte retningpå uddannelsen af ledige.

Afrunding

Det skal kunne betale sig for virksomheder at producere iDanmark. Det er en absolut nødvendighed, hvis vi fremoverskal bevare vores velfærdssamfund.Men det er en kompleks problemstilling. Rigtig mange fak-torer har betydning for, hvor godt virksomheder klarer sig iden globale konkurrence - og hvorhenne virksomhedernevælger at placere deres produktion.Jeg vil tillade mig at påstå, at uden et stærkt velfærdssam-fund med gode daginstitutioner og skoler, en god infrastruk-tur og ikke mindst offentlige investeringer i forskning ogsundhed, så ville virkeligheden for danske virksomheder væ-re langt sværere.Et fleksibelt arbejdsmarked som det danske og en veluddan-net arbejdsstyrke er med til at gøre danske virksomhederomstillingsparate og hurtige til at reagere på forandringer.
5
Regeringen fører en politik, der både på kort og længere sigtstyrker virksomhedernes rammevilkår og gør det mere at-traktivt at investere og drive virksomhed i Danmark. Samti-dig har vi via beskæftigelsespolitikken både fokus på athjælpe den enkelte i retning af uddannelse og job og samti-dig sikre, at virksomhederne kan få den arbejdskraft og despecifikke kompetencer, de efterspørger.
6