Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1233036_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
3. april 2013

Besvarelse af spørgsmål 247 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 3. marts 2013 efter ønske fra Brian Mikkelsen

(KF).

Spørgsmål:

Mener ministeren, at det er rimeligt, at virksomhederne skal betale for etforbrugerklagesystem, de i forvejen betaler for via eksisterende skatter?Er ministeren opmærksom på, at højere omkostninger ved at drive virk-somhed i sidste ende vil medføre højere priser til ulempe for forbrugerne?

Svar:

Der er i dag allerede en række erhverv, der selv betaler for behandlingenaf forbrugerklager i de godkendte, private ankenævn. De godkendte, pri-vate nævn behandler cirka 6000 sager om året.For mig er det vigtigt, at vi behandler virksomhederne ens, jævnfør mitsvar på spørgsmål 245.Det er vigtigt, at have et godt forbrugerklagesystem. Det er med til atsikre forbrugerne et højt beskyttelsesniveau og værner samtidig seriøsevirksomheder mod unfair konkurrence fra mindre seriøse konkurrenter.At have gode klagemuligheder er der en omkostning ved, men det er enpris, der er nødvendig at betale for at sikre trygge og stabile forbrugervil-kår, som er til gavn for alle parter.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk