Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1176975_0001.png
1176975_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
12. november 2012

Besvarelse af spørgsmål 20 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 12. oktober 2012 efter ønske fra Mette Hjer-

mind Dencker (DF).

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser det vil få for pensi-onsopsparere, at pensionskasser oftere og oftere ophæver pensionsgaran-tierne som det f.eks. var tilfældet forrige år, da Sampension uden forud-gående varsel ophævede pensionsgarantierne for 287.000 offentligt ansat-te.

Svar:

Mange danskere har i dag en pensionsopsparing med en nominel rentega-ranti. De historisk lave renter har medvirket til, at en række selskaber desenere år har tilbudt deres kunder mulighed for frivilligt at træffe omvalgfra nominelle rentegarantier til markedsrenteprodukter med fokus på sik-ring af købekraften.Derved undgår selskaberne, som en konsekvens af den nominelle rente-garanti, at skulle anlægge en for kortsigtet investeringsstrategi og fastlåsekundernes afkast på det nuværende historisk lave renteniveau. Hvis ren-terne fx. måtte stige i løbet af de kommende år, ville en sådan fastlåsningpotentielt indebære et betydeligt tab af pension for kunderne.For så vidt angår den konkrete sag om Sampension, som der refereres til ispørgsmålet, har Finanstilsynet oplyst følgende, som jeg kan henholdemig til:”I maj 2010 udsendte Sampension et brev til samtlige pensionskunder,hvoraf fremgik, at Sampension i samarbejde med overenskomstparternebag pensionsordningerne havde besluttet at afskaffe ydelsesgarantiernemed virkning fra den 1. januar 2011, og at Sampension herved havdevaretaget opsparernes interesse i at opnå den bedst mulige pension.I Finanstilsynets afgørelse af 29. november 2010 vurderede tilsynet, atder ikke var tilstrækkeligt grundlag for at fastslå, at Sampension handledei strid med § 3 i god skik-bekendtgørelsen ved at afskaffe ydelsesgaranti-en på baggrund af en aftale med overenskomstparterne i stedet for at giveden enkelte kunde mulighed for - i forbindelse med et omvalg - at træf-fe dette valg.Finanstilsynet lagde i forbindelse med vurderingen til grund, at det i til-fælde, hvor der ikke er tilstrækkelige økonomiske midler til at dækkehensættelserne til selskabets forpligtelser, kan være nødvendigt at nedsæt-
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85[email protected]www.evm.dk
2/2
te forsikringsydelserne. Det var Finanstilsynets vurdering, at forsikrings-tagerne generelt ikke vil blive stillet økonomisk dårligere i forbindelsemed Sampensions afskaffelse af ydelsesgarantierne.For kunderne i Sampension betyder ændringen, at kunderne i stedet foren garanti har fået en hensigtserklæring fra selskabet om, at selskabet vilagere, som om garantien fortsat var til stede. Ændringen har derfor ikkehaft nogen betydning for selskabets investeringsstrategi, men har ført tilen lettelse af selskabets solvenskrav.Sagen med Sampension kan ikke sidestilles med andre sager, Finanstilsy-net har oplevet gennem de seneste år, hvor virksomheder har gennemførtændringer i pensionsordningerne. Disse ændringer har typisk bestået i, atde nominelle garantier erstattes med pensionsprodukter, hvor selskabetfår mere frihed i investeringsstrategien med henblik på at sikre kunderneen bedre købekraft, end det er tilfældet for de traditionelle produkter mednominelle garantier.”