Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1218669_0001.png
1218669_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
22. februar 2013

Besvarelse af spørgsmål 192 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 4. februar 2013 efter ønske fra Kim Andersen

(V).

Spørgsmål:

Finder ministeren, at der er proportionalitet imellem de bøder, Finanstil-synet har pålagt pengeinstitutter, og de fejl, der er begået - f.eks. fejl påhjemmesiderne?

Svar:

Med vedtagelsen af lov nr. 1556 af 21. december 2010 har Finanstilsynetfået hjemmel til i en række nærmere opregnede sager om overtrædelse aflov om finansiel virksomhed og lov om værdipapirhandel m.v. at udstedeadministrative bødeforelæg efter principperne i retsplejeloven om politi-ets bødeforelæg.Retningslinjerne for sanktionsniveauet ved brug af administrative bødefo-relæg fremgår af lovbemærkningerne til lov nr. 1556 af 21. december2010. Retningslinjerne tager udgangspunkt i domme samt de bødefore-læg, som Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet tidligere harudstedt for lignende overtrædelser af bestemmelser i eller udstedt i med-før af lov om finansiel virksomhed eller lov om værdipapirhandel.Retningslinjerne for det bødeniveau, der er udgangspunktet i forbindelsemed overtrædelse af bestemmelserne, fremgår således direkte af forarbej-derne til lov om finansiel virksomhed og lov om værdipapirhandel m.v.Her er der angivet et bødeniveau for de enkelte typer af overtrædelser.Ved strafudmålingen skal der lægges vægt på grovheden af overtrædel-sen, og hvor længe en overtrædelse har fundet sted. Det forudsættes end-videre, at bøderne ved andengangstilfælde som udgangspunkt beregnespå grundlag af en forhøjelse på 50 procent, i tredjegangstilfælde pågrundlag af en forhøjelse på 100 procent, i fjerdegangstilfælde på grund-lag af en forhøjelse på 200 procent, og så videre ved senere gentagelses-tilfælde. Der kan ikke ske en forhøjelse på baggrund af en overtrædelse,som ligger mere end 10 år tilbage.I relation til finansielle virksomheder skal der i udmålingen tillige tageshensyn til, at bødens størrelse aldrig må føre til, at virksomheden blivernødlidende eller kommer til at forværre økonomien hos en i forvejen nød-lidende finansiel virksomhed. Begrundelsen for dette er, at de finansiellevirksomheder har en særlig samfundsmæssig betydning.For at kunne udstede administrative bødeforelæg skal overtrædelsernegenerelt være klare og umiddelbart konstaterbare, og sagens afgørelse,herunder fastsættelsen af bødens størrelse, skal være uden skønsmæssige
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
elementer af betydning. Hvis en virksomhed mener, at et bødeforelægikke er proportionalt i forhold til overtrædelsen, kan virksomheden nægteat tiltræde bødeforelægget, hvorefter Finanstilsynet eventuelt må overgi-ve sagen til politiet og anklagemyndigheden med henblik på videre be-handling.For at sikre, at der er proportionalitet imellem de bøder, Finanstilsynethar pålagt pengeinstitutter, og de fejl, der er begået, sker Finanstilsynetsbødeudstedelser og udmåling af bødestørrelser således med udgangspunkti ovenstående retningslinjer, som blandt andet er baseret på de bødefore-læg, som Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet tidligere harudstedt på lignende overtrædelser, hvor der er foretaget en proportionali-tetsvurdering. Endvidere står det som nævnt den enkelte finansielle virk-somhed frit for at acceptere bødeforelægget eller ej.