Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1217723_0001.png
1217723_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN

Besvarelse af spørgsmål 189 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 4. februar 2013 efter ønske fra Hans Christian

Schmidt (V).

Spørgsmål:

Hvad er proceduren for Finanstilsynets bødefastsættelser over for penge-institutter? Hvem har kompetencen til at fastsætte en bødes størrelse?

Svar:

Det er Finanstilsynet, der har kompetence til i en række nærmere opreg-nede sager om overtrædelse af bestemmelser i eller udstedt i medfør aflov om finansiel virksomhed eller lov om værdipapirhandel at udstedeadministrative bødeforelæg efter principperne i retsplejeloven om politi-ets bødeforelæg.Dette blev indført ved lov nr. 1556 af 21. december 2010, der blev vedta-get af et bredt flertal i Folketinget. Baggrunden for indførelsen af admini-strative bødeforelæg som sanktionsform på det finansielle område var, atdet er vigtigt for den tilsynsmæssige effektivitet, at Finanstilsynet hurtigtog effektivt kan håndhæve lovovertrædelser, der er ukomplicerede oguden bevismæssige tvivlsspørgsmål. Anvendelse af administrative bøde-forelæg, som udstedes af Finanstilsynet, kan indebære væsentlige fordele.En virksomhed eller en person, der modtager et administrativt bødefore-læg, får hurtigere en indikation af sin retsstilling samtidig med, at ankla-gemyndigheden og domstolene – hvis den pågældende vælger at vedtagebødeforelægget – ikke bliver belastet af en ellers ukompliceret sag. Haren sag ikke den fornødne ukomplicerede karakter til at blive afgjort medet administrativt bødeforelæg, skal Finanstilsynet i stedet foretage politi-anmeldelse.For at kunne udstede administrative bødeforelæg skal overtrædelsernegenerelt være klare og umiddelbart konstaterbare, og sagens afgørelse,herunder fastsættelsen af bødens størrelse, skal være uden skønsmæssigeelementer af betydning.For de overtrædelser, hvor Finanstilsynet har hjemmel til at udstede ad-ministrative bødeforelæg, skal der være et fast sanktionsniveau. I lovbe-mærkningerne angives retningslinjer for sanktionsniveauet for de pågæl-dende bestemmelser, som Rigsadvokaten og Statsadvokaten for SærligØkonomisk Kriminalitet umiddelbart har vurderet som egnede til admini-strative bødeforelæg. Retningslinjerne tager udgangspunkt i domme samtde bødeforelæg, som Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitettidligere har udstedt for lignende overtrædelser. For andre overtrædelservil Finanstilsynet kun kunne udstede administrative bødeforelæg efterforhandling med Justitsministeriet.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
Retningslinjerne for det bødeniveau, der er udgangspunktet i forbindelsemed overtrædelse af bestemmelserne, fremgår således direkte af forarbej-derne til lov om finansiel virksomhed og lov om værdipapirhandel m.v.Her er der angivet et bødeniveau for de enkelte typer af overtrædelser.Ved selve strafudmålingen skal der lægges vægt på grovheden af over-trædelsen, og hvor længe en overtrædelse har fundet sted. Det forudsættesendvidere, at bøderne ved andengangstilfælde som udgangspunkt bereg-nes på grundlag af en forhøjelse på 50 procent, med 100 procent i tredje-gangstilfælde, 200 procent i fjerdegangstilfælde og så videre ved seneregentagelsestilfælde. Der kan ikke ske en forhøjelse på baggrund af enovertrædelse, som ligger mere end 10 år tilbage.I relation til finansielle virksomheder skal der i bødeudmålingen desudentages hensyn til, at bødens størrelse aldrig må føre til, at virksomhedenbliver nødlidende eller kommer til at forværre økonomien hos en i forve-jen nødlidende finansiel virksomhed. Begrundelsen for dette er, at definansielle virksomheder har en særlig samfundsmæssig betydning.Finanstilsynet udsteder administrative bødeforelæg og udmåler bødernesstørrelse ud fra ovenstående retningslinjer. Såfremt der er tale om en sag,der er af principiel karakter eller har videregående betydelige følger, vilsagen desuden skulle forelægges Det Finansielle Råd, inden der udstedeset administrativt bødeforelæg. I den forbindelse vil rådet skulle tage stil-ling til både bødens udstedelse og bødens størrelse.Det skal endelig bemærkes, at det står den finansielle virksomhed frit forat acceptere bødeforelægget eller ej. Hvis virksomheden ikke ønsker attiltræde bødeforelægget, vil sagen skulle overdrages til politiet og ankla-gemyndigheden.