Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
TALEPUNKTER TILFOLKETINGETS ERHVERVSUDVALG
7. februar 2013
Møde i Folketingets Europaudvalg den 8. februar 2013vedrørende rådsmøde (konkurrenceevne) den 19. februar2013.[Indledning]
Jeg vil i dag forelægge dagsordenen for det kommende råds-møde for konkurrenceevne den 19. februar 2013. Dagsordenenbestår af 3 sager, som jeg vil fremlægge til orientering.Derudover vil jeg den 8. februar 2013 i Folketingets Europa-udvalg forelægge én sag til tidligt forhandlingsoplæg.[Revision af anerkendelsesdirektivet]
Den første sag, jeg vil nævne, er revisionen af anerkendelsesdi-rektivet.
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet, men forventesvedtaget på et kommende rådsmøde, som a-punkt.
Det overordnede formål med revisionen af anerkendelsesdirek-tivet er at gøre det nemmere for fuldt kvalificerede EU-borgereat udøve et lovreguleret erhverv som selvstændig eller lønmod-tager i en anden medlemsstat.
2/9
Direktivet fastsætter ikke regler om sikkerhed på arbejdsplad-ser, beskæftiger sig ikke med arbejdsmiljøforhold og regulererikke ansættelsesforhold, herunder lønforhold i medlemsstater-ne og heller ikke udstationeringsforhold.
Revisionen af direktivet har således til formål at gøre det min-dre byrdefuldt for fuldt kvalificerede EU-borgere at udøve etlovreguleret erhverv som selvstændig eller lønmodtager i etandet medlemsland i EU.
Fuldt kvalificerede erhvervsudøvere kan være vigtige for atunderstøtte vækst og beskæftigelse i hele EU, men særligt hvisde let kan flytte derhen, hvor der er brug for kvalificeret ar-bejdskraft.
Det kræver, at deres kvalifikationer kan anerkendes i EU på enenkel og pålidelig måde i de enkelte lande.Interessenterne i Danmark har grundlæggende haft 3 bekym-ringer, som jeg gerne kort vil adressere her, og som jeg ogsåhar drøftet med dem.
Det første vedrører princippet om delvis anerkendelse.
Delvis anerkendelse betyder, at man som EU-borger under vis-se forudsætninger kan få adgang til at udføre en del af et er-hverv i en anden medlemsstat under visse forudsætninger.
3/9
Der kan fx være tale om en fuldt kvalificeret vej-ingeniør, somkommer til et EU-land, hvor man har bredt uddannede ingeniø-rer til både vej og jernbane. I dette tilfælde vil delvis anerken-delse betyde at ingeniøren kan få lov til at arbejde med veje,men ikke til at arbejde med jernbane.
Jeg vil gerne understrege, at anerkendelsesdirektivet ikke berø-rer medlemslandenes kompetence til at indrette deres eget ud-dannelsessystem eller arbejdsgivers ret til at ansætte den bedstkvalificerede ansøger.
I forhandlingerne lægger regeringen vægt på, at integration afprincippet ikke går længere end EU-Domstolens retspraksis,herunder, at der sikres mulighed for undtagelse fra princippet itilfælde, hvor undtagelsen er begrundet i tvingende almenehensyn.
Den anden bekymring drejer sig om sprogkrav.
Forslaget præciserer, at selve anerkendelsesprocessen ikke måblandes sammen med en kontrol af sprogkompetencer, idet dernetop er tale om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikati-oner.
Arbejdsgiveren har således, præcis som i dag, ret til at ansætteden ansøger, der er bedst egnet til det annoncerede stillingsop-slag og kan afvise jobansøgere med henvisning til manglendesprogkundskaber eller uegnet faglig profil.
4/9
Den sidste bekymring, som jeg gerne vil adressere, er spørgs-målet om forhåndskontrol af erhvervsmæssige kvalifikationer.
Direktivets regler gør, at der som hovedregel kan foretageskontrol af erhverv, hvor udøvelsen kan have konsekvenser forden offentlige sundhed og sikkerhed.
Der kan dog ikke foretages kontrol af de erhverv, der er omfat-tet af automatisk anerkendelse, herunder visse håndværkser-hverv, når betingelserne for automatisk anerkendelse er opfyld-te. Dette element præciseres med revisionen.
Jeg vil i den forbindelse gerne slå fast igen, at anerkendelsesdi-rektivet ikke fastsætter regler om sikkerhed på arbejdspladserog ikke beskæftiger sig med arbejdsmiljøforhold.
Regeringen finder det vigtigt, og vil fortsat arbejde for, at fåklarlagt, hvilke erhverv, der kan og ikke kan foretages for-håndskontrol af.
Der er i den forbindelse lagt op til, at Kommissionen opdatererog afklarer rækkevidden af aktiviteter, som i dag knyttes tilenkelte erhverv, der er omfattet af automatisk anerkendelse.Dette skulle gerne munde ud i en mere tidssvarende liste overerhverv, hvor automatisk anerkendelse finder anvendelse.
5/9
Grundlæggende er det regeringens opfattelse, at revisionen afanerkendelsesdirektivet kan effektivisere proceduren for aner-kendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer i EU.Desuden støtter regeringen indførelsen af et frivilligt europæ-isk erhvervspas. Samtidig arbejder regeringen for, at der fast-sættes realistiske tidsfrister, så sagsbehandlingstiden i forholdtil erhvervspasset ikke bliver for lang.Regeringen støtter også, at man med forslaget modernisererordningen om automatisk anerkendelse af erhvervsmæssigekvalifikationer på baggrund af fælles minimumskrav for bl.a.læger, sygeplejersker, farmaceuter, og arkitekter.
Den eksisterende anerkendelsesordning fungerer rigtig godt,men på grund af den videnskabelige og teknologiske udviklinger der dog behov for at opdatere dele af ordningen, så den af-spejler nutidens krav til kompetencer.
Regeringen lægger i den sammenhæng vægt på, at danske er-hvervsudøveres muligheder for mobilitet ikke forringes som enkonsekvens heraf. Ikke mindst er regeringen opmærksom påretstillingen for unge, nyuddannede arkitekter, der i øjeblikketer ramt af ledighed.Regeringen kan støtte de forslag, som retter sig mod styrkelseaf patientsikkerheden. Det gælder fx skærpet kontrol af sund-hedspersoners sproglige kompetencer og indførelse af et ad-varselssystem for visse sundhedsfaglige erhverv, så medlems-
6/9
landenes myndigheder kan udveksle informationer om perso-ner, som er blevet pålagt ikke at praktisere i et EU-land. Somjeg nævnte før, skal personer altså stadig besidde de sprog-kundskaber, som er nødvendige for at kunne udføre deres er-hverv, selv om deres kvalifikationer i øvrigt anerkendes.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at regeringen læggervægt på, at anerkendelsessystemet fungerer på en måde, dersikrer, at de opgaver, der varetages af erhvervsudøvere i EU, eraf høj kvalitet og har en høj faglig standard, og således ikkekompromitterer forsvarlig erhvervsudøvelse.
[Det europæiske semester]
Den næste sag, jeg vil nævne til orientering, er det europæiskesemester.
Sagen er sat på dagsordenen til udveksling af synspunkter. Sta-tus for initiativerne i henholdsvis Akten for Det Indre Marked Iog II vil også blive behandlet i forbindelse med dette punkt.
Regeringen støtter generelt initiativer, som styrker det indremarked, og som har til hensigt at skabe beskæftigelse, vækst ogstyrke EU’s konkurrenceevne.
Relanceringen af det indre marked står centralt i den nuværen-de krisesituation, da et stærkt og velfungerende indre markeder et af værktøjerne for at få vækst tilbage i Europa.
7/9
Regeringen er derfor enig med Kommissionen i, at der er be-hov for et fortsat fokus på det indre marked.
Regeringen hilser i den forbindelse statusrapporten for det in-dre marked velkommen.[Kommissionens 2020-handlingsplan for iværksætterkultur]
Den næste sag, jeg vil nævne til orientering er Kommissionenshandlingsplan for iværksætterkultur. Sagen er på dagsordenentil en orienterende debat.
Af handlingsplanen fremgår, at Kommissionen gerne vil frigø-re Europas iværksætterpotentiale, fjerne eksisterende hindrin-ger og styrke iværksætterkulturen i Europa.
Iværksættere er afgørende for innovation, vækst og jobskabelsei Europa og i Danmark. Regeringen har derfor også stort fokuspå iværksætteri.
Kommissionen fremhæver i handlingsplanen, at det er vigtigtat sikre iværksættere gode rammebetingelser, ved blandt andetat fremme iværksætteres adgang til finansiering, fremme bru-gen af IT-løsninger, styrke iværksætterkompetencerne ogfremme udviklingen af en stærk iværksætterkultur.
Regeringen hilser på den baggrund Kommissionens handlings-plan velkommen.
8/9
[REACH]
Den sidste sag, jeg vil nævne til orientering, er EU’s kemika-lielov, kaldet REACH. Sagen er sat på dagsordenen til udveks-ling af synspunkter.
Sagen består af tre punkter.
Det drejer sig for det første om Kommissionens gennemgangaf, hvordan EU’s generelle kemikalielovgivning fungerer ipraksis efter at have været implementeret i snart 5 år.
Jeg forventer, at Kommissionen ikke ser behov for gennemgri-bende ændringer af reglerne, men vil vurdere, at der kan værebehov for ændringer i bilagene til reglerne, ligesom jeg forven-ter en drøftelse af implementeringen af REACH i de forskelli-ge medlemslande.
Den anden del drejer sig om Kommissionens meddelelse omnanomaterialer.
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen oger enig i, at nanoteknologi har potentiale til at kunne skabe nyeprodukter og fremme innovation og konkurrenceevne i EU.
Nanomaterialer er også et vigtigt element i EU's ressourcestra-tegi. Teknologien kan potentielt medvirke til at reducere an-vendelsen af ressourcer og forbedre miljøet.
9/9
Regeringen er opmærksom på, at nogle forbrugere er utryggeved de nye materialer og teknologier, hvilket kan udgøre en ri-siko for teknologiske, miljømæssige og økonomiske gevinsterved nanoteknologi.
Regeringen ser derfor gerne en bedre dokumentation af sikker-heden ved produktion og anvendelse af nanomaterialer.
Regeringen kan på den baggrund støtte, at der på kort sigt fore-tages ændringer, så nanomaterialer dækkes bedre af EU’s ke-mikalielovgivning.
Regeringen kan på længere sigt støtte at nanomaterialer hånd-teres på tværs af EU-lovgivningen med registreringskrav ogdokumentation over produkter, der indeholder nanomaterialer.
Det tredje emne har fokus på køreplanen for at optage særligtproblematiske stoffer på den såkaldte kandidatliste, der skalsikre, at stofferne fremover kun kan markedsføres og anven-des, hvis de er godkendt af myndighederne.
Med problematiske stoffer menes for eksempel stoffer, der erkræftfremkaldende, giftige eller hormonforstyrrende.
Regeringen støtter initiativet.