Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
22. februar 2013
Besvarelse af spørgsmål 176 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 25. januar 2013 efter ønske fra ikke-medlem af
udvalget Gitte Lillelund Bech (V).
Spørgsmål:
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Ministeren bedes oversende en liste over initiativer, som regeringen hartaget med relation til Det Blå Danmark i IMO og EU og andreinternationale samarbejdsorganisationen for at sikre international - ogikke kun regional eller national - regulering, f.eks. inden formiljøområdet.Svar:
Regeringen arbejder i internationale fora for at sikre høje internationalestandarder for sikkerhed, sundhed og sociale forhold for de søfarende ogansvarlighed i forhold til beskyttelse og forbedring af miljø og klima.Af væsentlige initiativer, som regeringen har taget i internationale fora ide seneste år enten alene, i samarbejde med erhvervets repræsentantereller sammen med andre lande og EU kan fremhæves følgende initiativer,der skal bidrage til at sikre international regulering af sikkerhed, sundhed,sociale forhold, miljø og klimavenlig søfart:Udvikling af internationale regler vedrørende skibes udstyr, bygning tilog beredskab ved sejlads i Arktis i form af Polarkoden. Polarkodenforventes færdiggjort i 2014.Internationalisering af danske regler, som stiller krav om, at skibeudstyres med luftkompressorer eller ekstra luftflasker tilrøgdykkerudstyr samt begrænsning af støj fra maskineri mv. Beggeforslag er vedtaget i 2012. Regeringen har herudover taget initiativ tilinternationalisering af et dansk krav om alternative og sikreevakueringsveje fra lukkede rum i maskinområdet, som forventesvedtaget i IMO i 2014.Indførelsen af et obligatorisk audit regime, som alle flag- og kyststaterskal gennemgå med henblik på at sikre, at de opfylder deresinternationale forpligtelser. Regimet forventes vedtaget i 2013.Udvikling af nye regler for forsyningsskibes transport af kemikalier til ogfra offshore-platforme.
FaxCVR-nr
2/3
Fremsættelse af forslag i 2012 som skal sikre, at alle containere vejes førde tages om bord på et skib for at forebygge, at containerstakkenekollapser eller falder over bord.Arbejde for enighed i IMO om at rederier, der uddelegerer opgaver tilunderleverandører, skal sikre, at disse agerer i henhold til rederietssikkerhedsstyringssystem.Fremsættelse af forslag i 2012 om fastlæggelse af fælles standarder forlysarmaturer i skibe med henblik på forebyggelse af skibsbrande.Fremsættelse af forslag primo 2013, som skal forbedre passagerskibesstabilitet efter en skade, hvor der eksempelvis er kommet vand påvogndækket.Input til revision af EU statsstøtteretningslinjer for søtransportsektoren.Forslag i IMO om øget indsats for reduktion af administrative byrder.Indgåelse af maritime samarbejdsaftaler med Korea og Singapore ogindledende drøftelser med Brasilien om en maritim samarbejdsaftale.Etablering af et designindeks for nye skibe. Det skal sikre, at disse efteren indfasningsperiode bliver 30 % mere CO2-effektive end de skibe, derbygges i dag.Forslag om at skibe i international fart skal betale et brændstofbidrag tilen international fond med henblik på begrænsning af deres CO2-udledning.Afdækning af muligheder for klimaregulering af eksisterende skibe.Fastsættelse af reduktionsmål for sektoren i FN’s Klimakonvention, udendog at hindre at IMO måtte fastsætte et sådan mål.Fastsættelse af fælles regler for de skibe, der servicerer den voksendehavvindmølleindustri ved i IMO at udvikle ensartede koncepter forintegration og anvendelse af fælles brugerflader for brovagtsudstyr iform af e-navigationskonceptet.Fremme ikrafttrædelse af ballastvandskonventionen, som skal forebyggepåvirkning fra invasive arter fra skibes ballastvand.Udpegning af Østersøen og Nordsøen udpeget som NECA-område, dvs.et område, hvor skibe skal have særlig lav udledning af kvælstofoxider(NOx).Vedtagelsen af skærpede regler for svovlindholdet i skibes brændstoffer.
3/3
Reglerne gælder for alle skibe, der sejler i EU-farvande, uansetnationalitet.Udarbejdelsen af fælles internationale retningslinjer for sejlads ipiratfyldte farvande.Afholdelse af en konference om bekæmpelse af pirateri under dansk EU-formandskab.Udarbejdelsen af en fælles industristandard for vagtselskaber i deninternationale standardiseringsorganisation ISO. ISO offentliggjorde idecember 2012 en tekniske specifikation for vagtselskaber, der skal sessom første trin mod en egentlig ISO-standard.