Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1214427_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
12. februar 2013

Besvarelse af spørgsmål 165 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 17. januar 2013 efter ønske fra Esben Lunde

Larsen (V).

Spørgsmål:

I forlængelse af Dansk Erhvervs publikation ”Perspektiv” 2012 nr. 21side 4 figur 5 om udenlandske overnatninger fordelt på type i 2011 bedesministeren redegøre for, hvordan VisitDenmarks markedsføringsmidlerfordeler sig på brancher?

Svar:

VisitDenmark har i bidrag til besvarelsen af spørgsmålet meddelt, at manikke opgør anvendelsen af organisationens midler fordelt på brancher,men efter de målgrupper og markeder, hvor VisitDenmark i samarbejdemed turismevirksomhederne er aktive inden for markedsføring. Visit-Denmark har således oplyst, at man i 2013 disponerer sit totale markeds-føringsbudget inkl. ekstern medfinansiering som følger:Tværnationale kampagner: 83,3 mio. kr.Tyskland:30,2 mio. kr.Sverige:22,5 mio. kr.Norge:17,2 mio. kr.USA:10,5 mio. kr.Holland:8,0 mio. kr.England:7,0 mio. kr.Italien og Frankrig5,6 mio. kr.Nye Vækstmarkeder11,5 mio. kr.I alt207,2 mio. kr.De ovennævnte tal kan tjene som indikatorer for, hvilke brancher, derisær er engageret i og drager nytte af VisitDenmarks koordinerede mar-kedsføring. De nære markeder er de absolutte hovedmarkeder for bl.a.feriehusbranchen og campingbranchen.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk