Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1212983_0001.png
1212983_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
7. februar 2013

Besvarelse af spørgsmål 163 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 17. januar 2013 efter ønske fra Henning Hylle-

sted (EL).

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for forløbet omkring Bahrains nationale fly-selskab Gulf Air’s ansøgning til fonden Global Connected om støtte tilmarkedsføring af flyruten Bahrain-København, og hvorfor ruten - trods etbetydeligt offentligt tilskud - alligevel har været nødsaget til at lukke.

Svar:

Jeg vil gerne understrege, at de statslige midler i Global Connected ergivet til generel destinationsmarkedsføring af Danmark til gavn for danskerhvervsliv og således ikke som støtte til luftfartsselskabet Gulf Air.Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fraWonderful Copenhagen, der varetager den daglige drift af det offentlig-private markedsføringskonsortium Global Connected, som jeg skal hen-holde mig til:”Gulf Air påbegyndte flyvning mellem Bahrain og København den 1. juli2011. Ruten startede med 4 afgange/uge hele året med en Boeing 737med en kapacitet på 94 passagerer. Målgruppen var primært forretnings-rejsende og ”high-end” leisure turister.Global Connected har – jfr. sit site alene investeret midler i markedsfø-ring af København/Danmark i forbindelse med ruten. Til denne destinati-onsmarkedsføring investerede Copenhagen Connected 150.000 USD ogGulf Air ligeledes 150.000 USD. Midlerne blev anvendt til markedsfø-ring i Mellemøsten på markederne Bahrain, Damman, Riyadh, Qatar,Forende Arabiske Emirater, Oman, Kuwait samt pressebesøg i Køben-havn. Kampagnen kørte over 4 uger med start ultimo oktober 2011.Ruten blev lukket ned med den 1. februar 2013, og var således åben i 18måneder.Årsagen til at ruten blev lukket ned skyldes primært den uro, der opstod iMellemøsten som følge af ”det arabiske forår”. Den indebar bl.a. at enrække af de ruter, der skulle feede trafik ind og ud af Bahrain og fyldeflyene op, ophørte. Herved forsvandt også forretningsgrundlaget for rutentil København.Gulf Air har således lukket alle sine ruter fra Europa undtaget de helt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
store lufthavns hubs i London, Paris og Frankfurt. København holdtsammen med Rom længst af de Europæiske destinationer, men blev ogsåtil sidst lukket ned.Det er er vurderingen i at især Global Connected samarbejdet med GulfAir var medvirkende til at ruten holdt sig flyvende så lang tid som dengjorde i forhold til andre europæiske ruter til og fra Bahrain.Københavns Lufthavne A/S fremkom i forbindelse med rutens lukningmed en redegørelse for forløbet og årsagen. Nedenstående er et uddrag afdenne redegørelse:“Gulf Air has unfortunately decided to withdraw from CPH from primo-February. We have been aware for some time that this would be a likelyscenario. Originally, it was Gulf Air’s plan to ferry passengers from CPHto the markets of Iran, Iraq, Afghanistan and Pakistan. However, with theArab Spring Bahrain experienced uprisings (majority shia-muslim popu-lation fighting a minority sunni-muslim leadership), which ended withmassive suppression by the sunni rulers aided by the sunni Saudi Arabianarmy. This made the shia-muslim countries (Iran, Iraq, and Afghanistan)expel Gulf Air, closing all their destinations in these countries. Thus, thebusiness case was destroyed. Gulf Air has been closing down Europeandestinations during all 2012 and CPH will together with Rome be the lastto close apart from LHR, CDG and FRA. Even though it was a short ad-venture with Gulf Air in CPH (appr. 18 months) we managed to keepthem flying here longer than most other European destinations”.Tal fra Københavns lufthavn A/S viser, at der fra rutens åbning den 1. julitil og med de sidst opgjorte tal til og med november 2012, har fløjet21.232 passagerer ind til København. Ruten har flittigt været benyttet afdanskere, der har rejst til og fra destinationer i Mellemøsten. Men der harogså været en trafik fra Mellemøsten til København. Der er købt 9185flybilletter på Mellemøstlige destinationer og som er stået af i Køben-havn. Hvis vi forudsætter, at det er udlændinge, der hver har to overnat-ninger i København og et gennemsnitligt forbrug for en forretningsrej-sende fra Mellemøsten minimum er kr. 2500 pr. døgn, så har ruten alenebidraget med min. 45,9 mio. kr. i turismeøkonomi. Der er en del usikker-hed forbundet med dette regnestykke, da det er baseret på en række anta-gelser, der ikke kan dokumenteres.Det er indtrykket fra såvel vores side som fra Københavns LufthavnesA/S, at ruten forløb tilfredsstillende inden der opstod uro i området.”