Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1205060_0001.png
UDENRIGSMINISTERIETjanuar 2013Spørgsmål fra Mads Rørvig (V) til handels-og investeringsministeren af 19. december2012 – spørgsmål 155. Til skriftligbesvarelse.
Spørgsmål 155»”Ministeren bedes redegøre for, hvor langt regeringen er nået med at styrke GoGlobal-samarbejdet, herunder atforbedre virksomhedernes kendskab til GoGlobal-organisationernes tilbud, og navnlig målrette markedsføringenaf GoGlobal over for smv-segmentet, jf. regeringens vækstmarkedsstrategi fra maj 2012.”«Svar:GoGlobal er et samarbejde mellem 4 selvstændige statslige organisationer: Eksportrådet,Danida, Eksportkreditfonden (EKF) og Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU).Formålet med GoGlobal er at øge samarbejdet og koordineringen mellem de fireorganisationer, der tilbyder rådgivning og finansieringsmuligheder til danske virksomheder, somønsker at eksporterer eller etablere sig i udlandet. 6 – 8 gang om året mødes fasterepræsentanter fra de 4 organisationer med henblik på gensidig informationsudveksling samtfastlæggelse og koordinering af fælles aktiviteter og deltagelse i hinandens arrangementer.Siden lanceringen af regeringens vækststrategi har GoGlobal organisationerne bl.a. gennemførtet stort og velbesøgt Afrika seminar samt et vindseminar med International FinanceCorporation (IFC). GoGlobal organisationerne deltager i hinandens arrangementer medinformationsstande, hvoraf kan nævnes Dansk Eksportdag, Global Networking, Global Match,Danida Business Days og en konference for SMV virksomheder om Kina. Flere af disseaktiviteter er specielt målrettet SMV segmentet. I opfølgning på vækstmarkedsstrategien er deretableret et udvidet og styrket samarbejdet mellem Eksportrådet og EKF omfinansieringsrådgivning rettet bl.a. mod de små- og mellemstore virksomheder.GoGlobal samarbejdet har sin egen nye hjemmeside som markedsførings- oginformationsplatform. GoGlobal organisationernes forskellige markedsføringsaktiviteter rettersig i vid udstrækning mod SMV segmentet, eksempelvis EKF’s annoncekampagne i 2012 ogplaceringen af en IFU medarbejder i væksthus Midtjylland med henblik på at betjene ikkemindst dette segment.