Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1207815_0001.png
1207815_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
16. januar 2013

Besvarelse af spørgsmål 147 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 18. december 2012 efter ønske fra Mads Rørvig

(V).

Spørgsmål:

Ministeren bedes, jf. regeringens vækstudspil, ”Danmark i arbejdeVækstplan for Det Blå Danmark” s. 19, redegøre for, hvilke konkretemarkedsføringsmetoder, der er blevet gjort brug af, for at fremme detmaritime erhverv i Singapore, samt hvor stor en andel af stigningen ibeskæftigelsen der kan tilskrives brug af disse markedsføringsmetoder.

Svar:

Regeringen ønsker med vækstplanen, at Danmark skal være kernen i detmaritime Europa. Det kræver en række nye tiltag, herunder en aktivmarkedsføring. Vi og det nedsatte Vækstteam har i den forbindelse set påSingapore som en kilde til inspiration.Når Singapore er valgt, skyldes det, at Singapore er en storskibsfartsnation, der siden 1980’erne har arbejdet for at tiltrækkerederiaktivitet til landet. Singapores maritime myndighed, Maritime andPort Authority (MPA), arbejder målrettet med markedsføring afSingapore som maritim hub og med at tiltrække skibe til singaporeflag.MPA er således aktivt opsøgende i forhold til virksomheder, f.eks.gennem besøg på rederivirksomheder i forskellige lande.MPA fungerer også som indgang til det offentlige system for rederier ogrederimedarbejdere. Man vil som rederi altid kunne henvende sig tilMPA, også når henvendelsen ikke drejer sig om rederispecifikke emner.Denne ”one-stop-shopping” opfattes som service og en god velkomst formaritime virksomheder og medarbejdere.Når et rederi har etableret sig i Singapore, gennemfører MPA desudenløbende møder på højt niveau med rederiet, hvor rederiets oplevelse afpraktiske forhold og eventuelle problemstillinger drøftes. Den personligekontakt med MPA vurderes fra rederisiden som meget væsentlig og somet udtryk for den pro-business tankegang, der kendetegner detsingaporeanske offentlige system.Der er ikke opgørelser, som viser markedsføringens betydning forbeskæftigelsen, men Singapores indsats har ført til en væsentlig stigning ibruttotonnage (BT). Dette skal ses i sammenhæng med, at en rækkeudenlandske rederier har etableret sig i Singapore i samme periode. Fra2005 til 2011 har Singapore oplevet en stigning i BT i den registrerede
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
flåde fra 31 mio. BT til knap 54 mio. BT.Det Blå Danmark har allerede et godt renommé at bygge på, ogeksemplet med Singapore viser, hvordan selv et lille land gennem enmålrettet og vedvarende indsats kan lykkes med at skabe et globaltmaritimt vækstcenter.I Danmark har vi allerede gode rammebetingelser, som vi medudgangspunkt i vækstplanen vil søge at gøre mere attraktive blandt andetgennem en ændring af skibsregistreringsregler, afskaffelse afadministrative byrder med videre. Men det er dog også centralt, at vi skalblive bedre til at markedsføre os.Regeringen vil derfor satse på målrettet at markedsføre Det BlåDanmark. Den samlede indsats skal styrke afsætning af danske maritimeprodukter og services i udlandet samt tiltrækning af udenlandskemaritime virksomheder, som indsatsen blandt andet vil rette sig mod.Som en del heraf vil der hvert andet år blive afholdt en internationalmaritim konference om grøn skibsfart, som kan skabe opmærksomhedom Danmarks styrkeposition inden for maritime miljø- og klimavenligeløsninger.