Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1204260_0001.png
1204260_0002.png
1204260_0003.png
1204260_0004.png
1204260_0005.png
TALEPUNKTER TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Møde i Folketingets Europaudvalg den 7. december 2012vedrørende rådsmøde (transport, telekommunikation ogenergi) den 20. december 2012.
I forhold til rådsmødet om telekommunikation vil jeg forelæggefire sager til orientering, der alle er på dagsordenen forrådsmødet den 20. december 2012.[Retningslinjer for transeuropæiske telekommunikationsnet]
Den første sag, jeg vil nævne til orientering er retningslinjer fortranseuropæiske telekommunikationsnet.
Sagen har tidligere været forelagt udvalget til forhandlingsoplægden 25. maj 2012.
Retningslinjerne for transeuropæiske telekommunikationsnet,som er en del af den såkaldte Connecting Europe Facility er satpå dagsordenen for rådsmødet til delvis generel indstilling.
Regeringen er fortsat positiv over for forslaget.
Forslaget lægger op til, at der bruges knap 54 milliarder kroner iperioden2014-2020informations-og
kommunikationsområdet, også kaldet IKT. Det endelige beløbafhænger af EU’s endelige budget for perioden, der som bekendt
2/5
ikke er vedtaget endnu. Midlerne skal understøtte behovet forvæsentlige og langsigtede investeringer i IKT-infrastruktur tilgavn for vækst og konkurrenceevne.
Forslaget retter sig særligt mod bredbåndsinvesteringer, hvormarkedet ikke kan levere infrastrukturen selv, det vil sige, hvorder er flaskehalse eller markedsfejl.
Regeringen vil arbejde for, at ordningen ikke skævvrider kon-kurrencen på de nationale markeder, ikke hæmmer incitamen-terne til markedsdrevne investeringer i bredbånd, samt tildelespå et teknologineutralt grundlag, og skaber merværdi for EU.
Regeringen vil også arbejde for, at EU-midler til bredbåndsin-frastruktur og offentlige, digitale tjenester sikrer en afbalance-ret fordeling af støtte til forskellige typer af projekter fordeltover hele EU.
Regeringen kan på den baggrund støtte retningslinjerne fortranseuropæiske telekommunikationsnet.
[E-signatur forslaget og elektronisk identifikation]
Den næste sag, jeg vil nævne til orientering, er forordning omtillid og troværdighed i elektroniske transaktioner.
Sagen er på rådsmødet den 20. december til fremskridtsrap-port.
3/5
Siden vedtagelsen af e-signaturdirektivet i 1999 er der sket enmarkant teknologisk udvikling på området for elektroniskidentifikation.
Erfaringerne har vist, at det gamle e-signaturdirektiv ikke harhaft den fornødne effekt i forhold til at fremme anvendelsen afelektroniske transaktioner i EU.
Forslagets formål er at skabe de nødvendige juridiske, tekniskeog organisatoriske rammer for problemfrie elektroniske trans-aktioner på tværs af grænserne i EU.
Dette skal medvirke til at øge effektiviteten af offentlige ogprivate onlinetjenester, og styrke e-handlen i EU.
Forslaget fastlægger bestemmelser for gensidig anerkendelseog accept af elektroniske identiteter, og skaber en juridiskramme for elektroniske signaturer og elektroniske tillidstjene-ster.
Regeringen støtter overordnet forslagets intention om at frem-me anvendeligheden af elektroniske identiteter og elektroniskesignaturer på i EU.
Større tillid til elektroniske identiteter og elektroniske signatu-rer vil øge muligheden for e-handel og digital kommunikationmellem virksomheder, borgere og myndigheder i EU.
4/5
Herved skulle det gerne blive nemmere for virksomheder ogborgere at udnytte de digitale muligheder i det indre marked.
[Revision af adgangen til at genanvende offentlige data PSI-direktivet]
Den næste sag, jeg vil forelægge til orientering, er ændringenaf det såkaldte PSI-direktiv om videreanvendelse af denoffentlige sektors informationer.
Sagen har tidligere været forelagt udvalget til forhandlingsoplægden 25. maj 2012.
Revisionen af PSI-direktivet er sat på dagsordenen forrådsmødet til fremskridtsrapport.
Regeringen er fortsat positiv over for forslaget på samme linjesom i maj måned.
Kommissionen ønsker at forbedre betingelserne for genbrug afdata. Derudover foreslås direktivets anvendelsesområde udvidettil også at omfatte nogle kulturelle institutioner.
Formålet med forslaget er at fremme virksomheders mulighederfor at genbruge offentlige data på åbne, effektive og ikke-diskriminerende vilkår. Herved gives bedre rammevilkår forudviklingen af nye digitale tjenester.
5/5
Regeringen støtter generelt, at der gennemføres initiativer, derkan styrke videreanvendelsen af den offentlige sektors infor-mationer.
Regeringen har i forhandlingerne lagt afgørende vægt på, atforslaget ikke har væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Detsikrer det forelæggende kompromis.
På den baggrund kan regeringen støtte forslaget.[Europa 2020-strategien]
Den sidste sag på dagsordenen har det cypriotiske formand-skab sat på dagsordenen i onsdags.
Jeg forventer, at vi på rådsmødet vil drøfte, hvordan IKT kanhjælpe til at skabe vækst. Drøftelsen vil ske med udgangspunkti Kommissionens netop offentliggjorte vækstundersøgelse ogEuropas Digitale Dagsorden.