By- og Boligudvalget 2012-13
BYB Alm.del
Offentligt
1243280_0001.png
1243280_0002.png
Dato:Sagsnr.:
30. april 20132013-1287
Folketingets By- og Boligudvalg
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 57, BYB, alm.del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).Spørgsmål nr. 57, BYB, alm. deldel:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. marts 2013 fra Gert Lund Christensen vedrørendeHuseftersynsordningen, jf. BYB alm. del – bilag 58.Svar:I sin henvendelse har Gert Lund Christensen rejst spørgsmål vedrørende etablering af en fælles portalfor bestilling af tilstandsapporter samt antal af påtaler og advarsler tildelt af Disciplinær ogporterDisciplinær-Klagenævnet for Beskikkede Bygningssagkyndige.Angående spørgsmålet om etablering af en fælles portal for bestilling af tilstandsapporter skal jeggåendehenvise til pkt. 4.8.3.8.Tilstandsrapportens fremskaffelsei Betænkning nr. 1520 afgivet i 2010 afJustitsministeriets udvalg for huseftersynsordningen, hvoraf det bl.a. fremgår, at udvalget harhvorafovervejet, om de bygningssagkyndiges uvildighed i tilstrækkeligt grad er sikret af de dagældenderegler, som er nærmere affattet i bekendtgørelse om formidling, udbud og rådgivning ved omsætningærmereaf fast ejendom (formidlingsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse om huseftersynsordningen, herunderom der kan være alternative måder, hvordan man kan sikre, at den bygningssagkyndige er uvildig.Udvalget har i den forbindelse overvejet et forslag om etablering af en ordning, hvorefterordning,bygningssagkyndige udvælges tilfældigt, f.eks. gennem en ”meldecentral”, som denbygningssagkyndige tilmelder sig, hvis denne ønsker at udføre et eftersyn inden for et nærmereangivet tidsrum.Udvalget har imidlertid fundet, at en sådan ordn ing vil være særdeles uhensigtsmæssig, idet den reeltordningvil indebære, at de bygningssagkyndige ikke længere vil virke på markedsvilkår. Debygningssagkyndige vil således ikke kunne konkurrere på hverken pris eller kvalitet, hvilket efterudvalgets opfattelse vil være til skade både for prisniveauet og rapporternes kvalitet.Endvidere kan jeg henvise til Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 1 stillet af FolketingetsBoligudvalg i forbindelse med Folketingets behandling af forslag til lov om ændrin g af lov omændringforbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v., lov om omsætning af fast ejendom og lov
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
om autorisation af elinstallatører m.v. (Revision af huseftersynsordningen m.v.) (L 89), vedrørendehenvendelse af 14. december 2010 fra Sven Heiner, som bl.a. har foreslået, at der etableres encentral meldeordning, hvorefter den bygningssagkyndige udvælges efter et tilfældighedsprincip i hverenkelt sag.Det fremgår bl.a. af besvarelsen, at en ordning, hvorefter de bygningssagkyndige udvælges efter ettilfældighedsprincip, vil medføre, at de bygningssagkyndige fremover hverken vil konkurrere på priseller kvalitet, hvilket vil være til skade både for prisniveauet og tilstandsrapportens kvalitet. Det fremgårendvidere, at såvel sælger som køber har en stor interesse i, at de bygningssagkyndige konkurrererpå tilstandsrapportens kvalitet, ligesom såvel sælger som køber har en stor interesse i, attilstandsrapporten ikke er dyrere end nødvendigt.For så vidt angår antal af påtaler og advarsler tildelt af Disciplinær- og Klagenævnet for BeskikkedeBygningssagkyndige, skal det oplyses, at der den 18. april 2013 var 533 beskikkedebygningssagkyndige.Ifølge § 3, stk. 2, 1. pkt., i lov om beskikkede bygningssagkyndige m.v. kan en beskikketbygningssagkyndig, der tilsidesætter de pligter, der følger af lov om forbrugerbeskyttelse vederhvervelse af fast ejendom m.v. og regler fastsat i medfør heraf samt regler fastsat i medfør af lov ombeskikkede bygningssagkyndige m.v., af disciplinærnævnet bl.a. tildeles enpåtale eller en advarsel.Det fremgår af lovbemærkningerne, at den mildeste sanktion er tildeling af påtale. Igentagelses-tilfælde eller ved meget alvorlige fejl i tilstandsrapporterne kan tildeles en strengere sanktion.En manuel gennemgang af nævnets beslutningsprotokoller viser, at nævnet fra sin etablering den 1.januar 2011 til og med den 15. april 2013 har tildelt 65 påtaler omfattende 64 beskikkedebygningssagkyndige og 15 advarsler omfattende 14 bygningssagkyndige. Samlet set omfatter 80påtaler og advarsler 76 beskikkede bygningssagkyndige.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen

2

af

2

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 Købehavn K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk