By- og Boligudvalget 2012-13
BYB Alm.del
Offentligt
1234679_0001.png
1234679_0002.png
Folketingets By- og Boligudvalg
Dato:
9. april 2013
Sagsnr.:
2013-1324
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 53 BYBSpørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)Spørgsmål nr. 53:Hvad er reglerne for, hvornår en landbrugsejendom betragtes som nedlagt (i forhold til husdyr), og kanen kommune rette i ejendommens BBR meddelelse 13 år efter, man har købt ejendommen som ennedlagt landbrugsejendom?Svar:Som svar på spørgsmålets første del er indhentet et bidrag fra Ministeriet for Landbrug, Fødevarer ogFiskeri, der oplyser:Det fremgår af § 2 i lov om landbrugsejendomme (landbrugsloven), at der ved en llandbrugsejendomforstås en ejendom, der er noteret som en landbrugsejendom i Geodatastyrelsens matrikelregister.Det er således noteringen i matrikelregistret, der er afgørende for, om der er tale om enlandbrugsejendom eller ikke.Efter vurderingsreglerne kan en kommune vurdere en landbrugsejendom på mere end 2 ha som enebeboelsesejendom. Det gælder typisk for ejendomme op til ca. 5 ha. Men uanset vurderingen, vilejendommen fortsat være en landbrugsejendom, da det er noteringen i matrikelregistret, der eerafgørende.Det har ikke betydning i forhold til husdyr, om dyrene er tilknyttet en landbrugsejendom eller ej.For så vidt angår anden del af spørgsmålet, kan Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter oplyse, atbygninger på en tidligere landbrugsejendom, der ikke længere er noteret som en landbrugsejendom ilandbrugsejendom,matrikelregistret, skal konsekvensrettes i medfør af lov om bygnings og boligregistrering.bygnings-Konkret skal bygningernes registrerede anvendelse i BBR ændres, når der ikke længere er tale om enlandbrugsejendom. Stuehuset vil typisk skulle ændre status til et parcelhus, mens avls ogrugsejendom.avls-driftsbygningerne vil skulle ændre status til garager, udhuse og lignende.
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
Det påhviler ejeren at påse, at den pågældende ejendom er registreret korrekt i BBR ifølgebekendtgørelse om ajourføring af Bygnings- og Boligregistret. Den kommune, hvori ejendommen erbeliggende, har endvidere et ansvar for en generel kvalitetssikring af oplysningerne og vil derfor ofteaf egen drift foretage ændringen.Hvis en BBR-meddelelse har indeholdt fejl i 13 år kan det derfor skyldes to forhold. Enten atkommunen ikke har været opmærksom på at ændre BBR i forbindelse med, at ejendommen ændredestatus, eller at ejer ikke har været opmærksom på sin oplysningspligt til BBR i forbindelse medlandbrugsdriftens ophør.Uanset hvad der kan være årsagen til at hverken kommunen eller ejeren ikke har væretopmærksomme på fejl eller mangler i BBR-meddelelsen, skal kommunen ajourføre oplysningerne iBBR, når den bliver bekendt med, at oplysningerne i registret ikke er korrekte. Dette fremgår ligeledesaf bekendtgørelse om ajourføring af BBR.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen

2

af

2

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 Købehavn K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk