By- og Boligudvalget 2012-13
BYB Alm.del
Offentligt
1231176_0001.png
1231176_0002.png
1231176_0003.png
Dato:
26. marts 2013
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 47 BYB, alm.del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl
Spørgsmål nr. 47:Vil ministeren, på baggrund af resultaterne fra analysen Fremtidens Vollsmose, redegøre for, hvilkeinitiativer der forventes foretaget, herunder hvordan ministeren fremadrettet vil sikre kvalitet i indsatsenog om andre tiltag skal benyttes?
Svar:De to analyser af Fremtidens Vollsmose Odense, som Odense Kommune har fået lavet vidner om, atlavet,Odense Kommune tager forholdene i Vollsmose meget alvorligt og selvfølgelig også er meget optagetaf, at der sikres en positiv udvikling i Vollsmose.Jeg har rettet henvendelse til Odense Kommune Kommunen skriver følgende om deresKommune.undersøgelser og initiativer:”Den ene rapport(Spor 1) forholder sig til den brede indsats overfor beskæftigelse, børn og(Sporungeområdet, civilsamfundets involvering og de fysiske forandringer af området m.v.. Denlsamfundetsanden rapport (Spor 2) forholder sig alene til arbejdet med unge på kanten af loven eller somallerede er involveret i kriminalitet.De to rapporter har dannet baggrund for en lang række af anbefalinger, som blev forelagtOdense Byråd den 12. december 2012. Samlet dreje det sig om 18 anbefalingerdrejeranbefalinger.Anbefalingerne spænder fra indsatser her og nu overfor muligt socialt snyd samt fysiske tiltag,der umiddelbart kan forbedre trygheden til langsigtede initiativer som en kvarterplan, genstartaf kommunale indsatser og kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere.For at sikre gennemførelse og opfølgning på de mange anbefalinger har Odense Kommunevalgt at sammensætte et midlertidigt implementeringssekretariat på tværs af kommunens femforvaltninger. Sekretariatet er netop nu ved at udarbejde en målrettet plan for implementeringaf anbefalingerne. Sideløbende er der taget hul på at gennemføre den del af anbefalingerne,ideløbende
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
som enten kan iværksættes umiddelbart, eller som er en forudsætning for det videre arbejde.De anbefalinger, der umiddelbart har kunnet igangsættes, er eksempelvis:At kommunens kontrolsystem gennemfører et koordineret tjek af udvalgte borgere,der mistænkes for at modtage uberettigede ydelser.At der er undersøgt og udarbejdet forslag til gennemførelse af midlertidigeforanstaltninger for at øge trygheden på veje og stier.Fortsat dialog med ministerierne om at udvide de juridiske muligheder for udvekslingaf oplysninger mellem aktørerne i Vollsmose.
En af de centrale anbefalinger er etableringen af en tværgående enhed til håndtering afindsatsen overfor familier med meget komplekse og udfordrende livssituationer ogmålgruppen, der er beskrevet i den anden rapport(Spor 2). Odense kommune har alleredefundet den rette chef for denne nye enhed, og der er sket ansættelse med arbejdsstart 1. april.Vi forventer af enheden er endeligt defineret og etableret omkring 1. juni 2013.”Odense Kommunes redegørelse giver mig ikke grund til andet end at forvente, at kommunen påbaggrund af analyserne og anbefalingerne er deres ansvar bevidst. Jeg kan også se, at kommunentager hånd om de problemer og anbefalinger, der peges på i analysen.Jeg må understrege, at Vollsmose er et ansvar for Odense Kommune. Staten tilbyder kommunerne enrække værktøjer i form af økonomisk støtte fra Landsbyggefonden til fysiske og sociale forbedringer,udlejningsregler som kan styrke beboersammensætningen og satspuljemidler til bl.a.kriminalitetsforbedringer. Og det er kommunernes ansvar at benytte sig af disse værktøjer ogkoordinere mellem de forskellige indsatser.For at understøtte kommunerne i at varetage det ansvar bedst muligt er jegendvidere i dialog medborgmestrene fra de fire store byer – heriblandt Odense kommunes borgmester – om at indlede etpartnerskab mellem ministeriet og de fire store kommuner. Målet med partnerskabet er bl.a. at sikre,at kommunerne iværksætter en koordineret helhedsorienteret indsats, som effektivt kan løseproblemerne i de udsatte boligområder i de store byer. Kommunerne har den konkrete viden om lokaleudfordringer, og jeg vil arbejde for at sikre de bedst mulige rammebetingelser for at vende udviklingen.Senest har jeg sammen med justitsministeren besluttet at udvide værktøjskassen med endnu toredskaber til at sikre bedre tryghed i de udsatte boligområder.I sammenhængende boligområder, hvor der er flere boligorganisationer repræsenteret, fårorganisationerne nu mulighed for at udveksle oplysninger om, at en lejer er sat ud af sin bolig pågrund af husordensager. Samtidig får boligorganisationerne i området nu mulighed for at afvise densamme lejer fra at flytte ind i en ledig bolig med henvisning til husordensagen i en af de andreboligorganisationer.Derudover får politiet nu mulighed for at videregive oplysninger om strafferetlige afgørelser, somvedrører forhold, som er begået på boligorganisationens område af personer, der bor iboligorganisationens ejendom. Formålet er, at boligorganisationerne får adgang til beviser, som kandanne grundlag for at føre og vinde en udsættelsessag mod en lejer, der chikanerer naboer og skaberutryghed i området.

2

af

3

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Med venlig hilsen
Carsten Hansen

3

af

3

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk