By- og Boligudvalget 2012-13
BYB Alm.del
Offentligt
1199347_0001.png
1199347_0002.png
1199347_0003.png
1199347_0004.png
1199347_0005.png
1199347_0006.png
1199347_0007.png
1199347_0008.png
1199347_0009.png
Talepapir, samråd om boligforeningen Egedalsvænge i Kokkedal, tors-dag den 13. december, BYB alm. del – samrådsspørgsmål A-F
DET TALTE ORD GÆLDER
Jeg er blevet bedt om at forholde mig til en rækkespørgsmål vedrørende ”juletræssagen” i Kokkedal ogbegrebet ”parallelsamfund”.Jeg vil gerne besvare spørgsmål A til F samlet. Dogoverlader jeg det til ministeren for by, bolig og landdi-strikter at besvare spørgsmål E.Indledningsvis vil jeg gerne sige, at jeg er glad for, atkonfliktens åbenlyse kerne - juletræet - nu er kommetop i Egedalsvænge. Men sagen handler om mere endbare et juletræ. Den handler også om demokrati ogfællesskab - og om rettigheder og pligter. Og denhandler om respekt for hinanden og lyst til at væremed i fællesskaberne. Til gengæld skal fællesskaber-ne være rummelige og inkluderende.Det må ikke være et problem, at folk har forskelligereligioner og kulturbaggrunde eller dyrker forskelligetraditioner. Demokratiet er netop inkluderende i sinnatur og giver rum for forskellighed.Langt de fleste borgere, både med og uden indvan-dringsbaggrund, viser da også hver dag med deresindsats, at de ønsker at være en del af fællesskabet.Men vi må også erkende, at der er en lille gruppe, derikke ønsker at være med i fællesskabet. Uanset, om
2
vi kalder det parallelsamfund eller noget andet, så erdet et problem:Det er et problem, hvis der er mennesker, somisolerer sig, som ikke gør en indsats for at læredansk, som ikke gør en indsats for at uddannesig, komme i arbejde, være med i forældrebesty-relser, deltage i demokratiet og så videre.Det er et problem, hvis nogle føler sig så adskiltfra samfundets fællesskaber, at de ikke harskrupler over at begå kriminalitet.Det er et problem, hvis børn og unge udsættesfor social kontrol eller genopdragelsesrejser, derhæmmer deres trivsel og udvikling.Det er et problem, hvis unge mennesker tvingestil at gifte sig mod deres vilje, eller hvis deres ret-tigheder krænkes i forbindelse med en religiøsvielse.Og endelig er det et problem, hvis ekstremismeog antidemokratiske holdninger får fodfæste ibestemte miljøer.Alle disse problemer arbejder regeringen med at løse– med sin integrationspolitik og med de særlige ind-satser over for æresrelateret vold, religiøse tvangsvi-elser, kriminalitet og ekstremisme – ja, med hele vo-res fokus på den mentale integration.
3
I denne sag er det så spørgsmålet om et juletræ, derer blevet gjort til symbol på en mulig kulturkamp, ogsom har skabt ny debat om parallelsamfund.Personligt synes jeg, at juletræet, der lyser op i denmørke tid er en god og hyggelig tradition, og det glæ-der mig, at langt de fleste – både muslimer og ikke-muslimer – der har udtalt sig om dette, synes at menenogenlunde det samme.Når jeg taler om inkluderende fællesskaber, taler jegjo ikke om fællesskaber, hvor man dropper traditionerog symboler for ikke at støde hinanden.Tværtimod. Vi skal da holde fast i juletræer og jule-hjerter. Ligesom vi giver plads til andre symboler ogandre traditioner.[Spørgsmål A - Mener ministrene, at det er et pro-blem med parallelsamfund i en boligforening?]Der spørges til, om det er et problem med parallel-samfund i en boligforening.Mit udgangspunkt er, at det er et tegn på demokratiskmedborgerskab, hvis man vælger at engagere sig ibeboerdemokrati.Men der foreligger da den mulighed, at nogle perso-ner med et ringe demokratisk sindelag kan blive akti-ve i beboerdemokrati.
4
Jeg kender ikke de konkrete boligforeninger rundt omi landet – og heller ikke Egedalsvænge.Hvis de problemer, jeg talte om før – tvangsægteska-ber, social kontrol, manglende deltagelse og så videre– optræder i konkrete boligforeninger, så er det dabestemt problematisk.Men det er problemer, som regeringen allerede harigangsat mange tiltag for at løse, nemlig dem jeg kortnævnte lige før.Jeg kan konstatere, at mange beboere – også beboe-re med muslimsk baggrund – i Egedalsvænget varuenige i beslutningen om at aflyse en juletraditionmed et juletræ, som bestyrelsen for Egedalsvænget iKokkedal har truffet.I den konkrete sag så bestyrelsesflertallet bort fra etgodt demokratisk princip, nemlig at flertallet så vidtmuligt skal vise hensyn til mindretallet..Og når det er sagt, må jeg sige, at denne sag udvik-lede sig på en måde, der overskrider al rimelighed.Vi har set, at journalister, som forsøgte at udførederes arbejde ved at indhente oplysninger omsagen, blev overfaldet.Vi har set, at muslimske borgere, som intet somhelst havde med sagen at gøre, modtog hadskeopkald fra folk, som var uenige i bestyrelsensbeslutning.
5
Vi har set, at en beboerforeningsformand, derhar boet 29 år i Egedalsvænge, følte sig så truet,at hun ville flytte til den anden ende af landet.Vi har set, at den tidligere kulturminister, UffeElbæk, blev udsat for mordtrusler.Alt dette er uacceptabelt. Alt dette vil jeg skarpt tageafstand fra.Fra alles sider bør der vises respekt om demokratiskebeslutningsprocesser og respekt for mennesker.Vold, trusler og chikane kan på inden måde forsvares.Omvendt skal vold, trusler og chikane ikke få lov atsætte dagsordenen. For eksempel, hvis man havdebøjet sig og undladt at opsætte et juletræ alene for atundgå mere ballade.Vi så da også direktøren for boligselskabet 3B advaremod, at der blev opsat et juletræ – med nogenlundedenne begrundelse. Den bemærkning synes jeg erhelt forkert. Den tager jeg klart afstand fra.Borgmesteren i Fredensborg Kommune udsendtemens sagen kørte en pressemeddelelse og et brev tilbestyrelsen, hvor han opfordrede parterne til at gen-overveje beslutningen og henviste til, at demokrati,dialog og tolerance går hånd i hånd, og at de værdierikke kan gradbøjes. Det budskab vil jeg gerne bakkeop om.
6
[Spørgsmål B - Mener ministrene, at der er øgetrisiko for parallelsamfund, hvis der er en stor an-del af beboere med anden etnisk baggrund enddansk i en boligforening?]Der spørges også om, hvorvidt der er øget risiko forparallelsamfund, hvis der er en stor andel af beboeremed anden etnisk baggrund end dansk i en boligfor-ening.Jeg er ikke bekendt med forskning, der viser, om derer sådan en sammenhæng mellem beboersammen-sætning og adfærd. Det, jeg kan konstatere, er, atlangt de fleste borgere med tokulturel baggrund erdeltagende og aktive borgere.Allerede den tidligere regering konkluderede i sinrapport ”Medborgerskab i Danmark” fra august 2011,at:”Borgere med indvandringsbaggrund mener helt pålinje med resten af resten af befolkningen, at en godsamfundsborger bør holde sig orienteret om sam-fundsforhold, stemme til offentlige valg, melde ulov-ligheder til politiet og forsørge sig selv ved at arbejde.Tilslutningen til disse medborgerdyder er faktisk stær-kere blandt unge med indvandrerbaggrund end blandtetnisk danske unge.”Jeg siger ikke dette for at negligere, at der er proble-mer. Som jeg tidligere har sagt, er der masser af pro-blemer at tage hånd om.
7
Problemer med social kontrol. Problemer medtvangsægteskaber. Problemer med genopdragelses-rejser. Problemer med ekstremisme. Og ikke mindstproblemer med en manglende mental integration,som gør, at nogle isolerer sig fra fællesskabet og ikkeer med i demokratiet, på arbejdsmarkedet eller i ud-dannelserne.Her gør regeringen som sagt en indsats på mangeforskellige fronter. Ingen skal være i tvivl om, at dehar mulighed for at tage del i samfundet, og heller ik-ke om, at det har konsekvenser, hvis man lader håntom fællesskabet og dets spilleregler.Men lad os huske på, at de fleste af de problemer, jegher taler om, findes blandt et mindretal af borgeremed tokulturel baggrund, ikke blandt flertallet af dem.[Spørgsmål C - Hvordan kan det statistisk opgø-res, om der er parallelsamfund eller tendens tilparallelsamfund i en boligforening?]Så spørges der til, hvordan det statistisk kan opgøres,om der er parallelsamfund eller tendens til parallel-samfund i en boligforening.Til det vil jeg sige, at det må bero på en præcis afkla-ring af, hvad det er for forhold, man har i tankerne,når man bruger ordet ”parallelsamfund”, og på et sta-tistisk udviklingsarbejde om, hvordan man måler pådisse forhold.
8
Jeg har peget på en række forhold, jeg finder proble-matiske, og som vi skal sikre os viden om: Social kon-trol, tvangsægteskaber, genopdragelsesrejser, eks-tremisme og så videre.Regeringens integrationsbarometer, som vi netop harlanceret, vil i en senere fase skulle måle på socialkontrol, og der vil blive igangsat ny forskning omæresrelaterede konflikter. Vi er også i gang med enlandsdækkende kortlægning af ekstremistiske miljøer,uanset baggrund.Men en del ved vi allerede. For eksempel registreredeLandsorganisationen for Kvindekrisecentre, LOKK,ca. 1.000 sager om æresrelaterede konflikter i 2011.Og en undersøgelse af social kontrol fra 2011 visteblandt andet, at ca. 25 pct. er bange for, at familienvælger en ægtefælle mod deres vilje.Den slags problematiske forhold er noget, vi vil skabemeget mere viden om i de kommende år.[Spørgsmål D - Mener ministrene, at der er paral-lelsamfund i Egedalsvænge i Fredensborg kom-mune, hvor et muslimsk flertal i afdelingsbesty-relsen har besluttet, at der ikke skal opsættes etjuletræ i boligforeningen?]Der spørges også til, om vi mener, at der er parallel-samfund i Egedalsvænge i Fredensborg Kommune,hvor et muslimsk flertal i afdelingsbestyrelsen har be-
9
sluttet, at der ikke skal opsættes et juletræ i boligfor-eningen.Det mener jeg, at jeg allerede har svaret på. Hvis deproblemer, jeg talte om før – tvangsægteskaber, so-cial kontrol, manglende deltagelse og så videre – op-træder i konkrete boligforeninger, så er det da be-stemt problematisk.Jeg har ikke nok konkret kendskab til Egedalsvænge,men jeg kan konstatere, at bestyrelsen har handletuklogt, og at mange beboere – også med muslimskbaggrund – har taget afstand fra det.[Spørgsmål F - Mener ministrene, at det muslim-ske flertal fra afdelingsbestyrelsen i Egedalsvæn-ge, som har fravalgt juletræ, viser interesse i atlade sig integrere i det danske samfund?]Til sidst bliver vi spurgt om vi mener, at det muslim-ske flertal fra afdelingsbestyrelsen i Egedalsvænge,som har fravalgt juletræ, viser interesse i at lade sigintegrere i det danske samfund.Til det vil jeg sige, at når vi ved, at en gruppe beboereefterlyste et juletræ, så virker det unægtelig ikke sær-lig integrationsvenligt, at bestyrelsesflertallet valgte atholde fast i sin beslutning.