By- og Boligudvalget 2012-13
BYB Alm.del
Offentligt
1283368_0001.png
1283368_0002.png
Dato: 25. september 2013
Folketingets By- og Boligudvalg
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 137 BYB, alm.del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Dohn (EL)Spørgsmål nr.137:Finder ministeren det i overensstemmelse med gældende ret, at ejeren af en udlejningsejendom kanfå en kommune til at give tilladelse til midlertidig og åbenlyst fiktiv ændring af boliglejlighedernes stastatustil erhverv, hvorved udlejer i den midlertidige periode kan få anerkendt opdeling afudlejningsejendommen i ejerlejligheder? Der henvises til bestemmelserne i boligreguleringsloven –kapitel VII om benyttelse af boliger, øvrig gældende ret vedrørende stop for ejerlejlighedsudstykning afældre ejendomme samt sag nr. 235909 fra Roskilde Kommune, hvor netop en sådan ansøgning erindgivet fra en udlejer.Svar:I boligreguleringslovens kapitel VII er regler, som indebærer, at man i de kommuner, hvor reglerne ergældende,som udgangspunkt ikke uden kommunalbestyrelsens samtykke må nedlæggesombeboelseslejligheder. Reglerne har til formål at sikre, at den forhåndenværende boligmasse udnyttespå en effektiv måde og ikke formindskes.Det kan endvidere oplyses, at reglerne historisk set udspringer af de pligter, kommunalbestyrelsernehar efter den sociale lovgivning til at skaffe husly til husvilde, der uden egen skyld står uden tag overhovedet.Kommunalbestyrelsens afgørelse om eventuelt samtykke til nedlæggelse af en boliggørelseboligskal på denbaggrund træffes efter en samlet overvejelse af på den ene side de grunde, der taler for atræffesimødekomme ansøgerens ønske, på den anden side hensynet til boligudnyttelsen i kommunen.I medfør af ejerlejlighedsloven gælder et generelt forbud mod at opdele ældre udlejningsejendomme iejerlejligheder. Det fremgår således af ejerlejlighedslovens § 10, at bygninger, hvis opførelse ertpåbegyndt før den 1. juli 1966, og som indeholder mere end 2 beboelseslejligheder, ikke kan opdeles iendejerlejligheder.Samtidig fremgår afbestemmelsen, at bygninger, der udelukkende anvendes til andet end beboelse,bestemmelsen,kan opdeles i ejerlejligheder.
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
Som ovenfor nævnt er formålet med reglerne i boligreguleringslovens kapitel VII at sikre, atboligmassen ikke mindskes. Kommunalbestyrelsen må imidlertid i den enkelte sag vurdere, om der erlovlige og saglige hensyn, som tilsiger, at samtykke bør gives. Dette er efter min opfattelse dog ikketilfældet, når kommunalbestyrelsens samtykke til nedlæggelse af boliger søges indhentet alene for atmuliggøre en opdeling af en bygning i ejerlejligheder og dermed omgå ejerlejlighedslovens forbudmod at opdele ældre beboelsesejendomme i ejerlejligheder.Det vil være op til domstolene at vurdere gyldigheden af kommunalbestyrelsens tilladelse i den sag,spørgsmålet udspringer af.Endelig bemærkes, at det må lægges til grund, at en eventuel tinglysning af en opdeling afejendommen i ejerlejligheder vil kunne anfægtes ud fra et omgåelsessynspunkt.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen

2

af

2

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk