By- og Boligudvalget 2012-13
BYB Alm.del
Offentligt
Bilag til besvarelse af BYB alm. del spm. 136
Ministertale – FolketingAnledning:Møde i Folketingets by- og boligudvalgDato:5. september 2013Det talte ord gælder
Teknisk gennemgang af FFL 2014 i by- og boligudvalgetUdvalget har bedt om en teknisk gennemgang affinanslovsforslaget for 2014 på boligområdet. Jeg er glad for,sammen med mine embedsmænd, at få lejlighed til atgennemgå forslaget.Jeg vil kort indlede med at gennemgå de vigtigste forholdvedrørende boligområdet på forslag til finanslov for 2014.Derefter vil embedsmændene foretage en mere tekniskgennemgang af finanslovforslaget. Til sidst vil der væremulighed for at stille spørgsmål af teknisk karakter.
På finanslovforslaget for 2014 er der samlede udgiftsbevillingerpå boligområdet på 3,6 mia. kr. brutto i 2014.De 3,6 mia. kr. udgør den statslige andel af den aktivitetindenfor alment boligbyggeri, byfornyelse og eksempelvisboligsociale indsatser, som ministeriets midler er med til atigangsætte. De statslige midler trækker betydelige kommunaleog private investeringer med sig.Ministeriets netto-udgiftsbevilling– hvor indtægterne er trukketfra – er på 2,2 mia. kr. i 2014.
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Bevillingerne på boligområdet har ganske stor betydning forboligudbuddet og boligkvaliteten for mange personer. Udbuddetaf almene familie-, ældre- og ungdomsboliger – af startboligerog eksempelvis friplejeboliger – finansieres blandt andet viafinansloven, som herigennem sikrer specielt de svageregrupper et sted af bo. Det gælder ikke mindst de ældre ogpersoner med handicap, mendet gælderogså f.eks. familier medlave indkomster og unge under uddannelse og unge medsærlige udfordringer.
Finanslovforslaget indeholder udgifter til nybyggeri af 5.700 nyeboliger. Det er vigtigt i en periode, hvor det private boligbyggeriikke er så stort.
Den direkte statslige støtte til byfornyelsesformåler på 275 mio.kr. Herudover afsættes der en ekstra byfornyelsesramme på200 mio. kr. i såvel 2014 som 2015 til en særligbyfornyelsesindsats vedrørende landdistrikter. Den særligebyfornyelsesindsats i landdistrikterne kan blandt andet bruges tilnedrivning af faldefærdige huse. Jeg er meget glad for dettesupplement til den mere traditionelle byfornyelsesindsats, somfortsætter på et uændret niveau.Den statslige støtte til byfornyelse trækker både kommunale ogprivate investeringer med sig. Det samlede investeringsomfangtil byfornyelse skønnes at ligge i størrelsesordenen 1,5 mia. kr.Viaden samlede statslige støtte til nybyggeri og byfornyelse kander i 2014 igangsættessamlede bygningsinvesteringerfor mereend 11 mia. kr. Det siger sig selv, at boligpolitikken på dennemåde bidrager til rigtig mange arbejdspladser i byggesektoren.2af5Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
For fuldstændighedens skyld vil jeg nævne, at der ud overmidlerne på MBBL’s paragraffer gives9,7 mia. kr. til individuelboligstøtte til familier og unge mennesker og til pensionister.Disse bevillinger hører under Social-, Børne- ogIntegrationsministeriet og gives som sociale overførselsudgifter.
Ændringer i forhold til FL 2014I forhold tilfinanslovenfor 2013 er der tale om envæsentligstigning i nettobevillingerne til boligområdet. Udgifterne stigermed godt en kvart mia. kr.Jeg vil gerne fremhæve, at der afsættes en pulje tilenergirenoveringer på 28 mio. kr. i 2014 og en reserve til nyeinitiativer på ungdomsboligområdet på 10 mio. kr. Det er vigtigtmed en ekstra indsats på disse områder. Et stigende antal ungei de kommende årforventer vi f.eks. vil føre til en stigendeefterspørgsel efter ungdomsboliger – specielt iuddannelsesbyerne.På byfornyelsesområdet erder, som jeg nævnte før, en stigningpå 200 mio. kr. fra 2013 til 2014. Pengene går til at styrkeindsatsen for nedrivning og istandsættelse af dårligtvedligeholdte boliger på landet. Dette vil bidrage til at sikrebedre muligheder for at løse problemer med faldefærdige huseog bidrage til en helhedsorienteret og fremadrettet indsat ilanddistrikter.
Ser man på udgifterne i 2014 i forhold tilde senest realiserederegnskabstalfra 2012, er der tale om en meget væsentlig3af5Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
stigning i udgifterne. 2012 var kendetegnet ved et meget lavtantal tilsagn til nye almene boliger. Usikkerhed om niveauet fordet kommunale grundkapitalindskud var en del af forklaringen.Denne usikkerhed er nu væk på grund afden flerårige aftale omet kommunalt grundkapitalindskud på 10 pct. I 2012 blev derrealiseret samlede udgifter på i alt 1,2 mia. kr. I forhold hertilbudgetteres i 2014 med forøgede udgifter på godt 900 mio. kr.Denne stigning kan næsten alene henføres til et størrenybyggeri – dvs. til flere boliger.
Jeg vil afslutningsvis fremhæve to andre initiativer, der har storbetydning for kvaliteten af vores eksisterende boliger. For detførste vil jeg nævne, at Folketinget i juni vedtog at forhøjeLandsbyggefondens investeringsramme til renovering med 4mia. kr. i 2013. Det giver mulighed for at gennemførenødvendige renoveringer i den almene sektor, og dermed atskabes bedre levevilkår for beboerne. Det betyder samtidig, atder bliver etableret flere arbejdspladser i byggebranchen, somgennem nogle år har haft det svært. Renoveringerne betales afLandsbyggefonden, men optræder på finansloven, fordi det harbetydning for størrelsen af det lån, som staten frem til 2027 yderLandsbyggefonden.Det andet initiativ er bolig-job-ordningen. Forlængelsen afdenne ordning så den gælder i 2013 og 2014 betyder, at dergennemføres rigtigt mange forbedringer af boligmassen,specielt i ejerboligerne.Også denne ordning bidrager til at øge efterspørgslen efterarbejdskraft i især små og mellemstore håndværks- og
4af5Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
servicevirksomheder. Ordningen bidrager til at understøttevækst og beskæftigelse lige nu, hvor der er behov for det.o0o
Nu vil jeg give ordet til mine embedsmænd, som har forberedten lidt mere detaljeret gennemgang af finanslovforslaget.Herefter vil der være lejlighed til at stille spørgsmål af tekniskkarakter.
5af5Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk