By- og Boligudvalget 2012-13
BYB Alm.del
Offentligt
Dato: 25. juni 2013
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 101BYB, alm.del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).Spørgsmål nr. 101:Ministeren bedes kommentere BYB alm. del – bilag 71 og 80, samt redegøre for, hvad enadministrators opgave og hvad kommunens tilsynsopgave er i sådanne sagersager.Svar:Først vil jeg gerne understrege, at jeg ikke har mulighed for at gå ind den konkrete sag.sag.De omtaltehenvendelser giver mig dog anledning til følgende generelle bemærkninger:Efter lov om almene boliger m.v. fører kommunalbestyrelsen tilsyn med de almene bkommunalbestyrelsenboligorganisationerog disses afdelinger.Kommunalbestyrelsen kan herunder meddele de påbud, som skønnes nødvendige for at sikre enforsvarlig drift af den almene boligorganisation og dens afdelinger i overensstemmelse med de regler,der er fastsat herfor, herunder bl.a. reglerne om henlæggelser til vedligeholdelse m.v.Kommunalbestyrelsen har dog normalt ikke beføjelse til at afgøre konkrete tvister memellemboligorganisationen og de enkelte lejere De pågældende parter må derfor søge tvisten afgjort entenationenlejere.eved beboerklagenævnet eller i sidste instans ved domstolene. Som eksempel herpå kan nævneseboerklagenævnetuenighed om forbrugsregnskaber.Kommunen kan –f.eks. hvis afgivelse af påbud til boligorganisationen ikke har vist sig tilstrækkelig tilf.eks.at løse konstaterede problemer - udpege en forretningsfører (administrator), der midlertidigt overtager,boligorganisationens administration. I særlige tilfælde kan boligorganisationen endvidere anmode denpågældende forretningsfører om tillige at varetage de funktioner i boligorganisationen eller i en afboligorganisationens afdelinger, som ellers er tillagt boligorganisationens og afdelingens ledelse.boligorganisationensI sidstnævnte tilfældeindebærer indsættelsen af den midlertidige administrator, at beboerdemokratiethelt eller delvis sættes ud af kraft i en periode. Den indsatte administrator bør dog bestræbe sig på ividest mulige omfang at inddrage beboer i den periode administrationsforholdet består.beboerne
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
Reglerne forudsætter, at der udarbejdes et klart kommissorium for administrators opgaver og atadministrationsforholdet ikke fortsætter udover den tid, der er nødvendig for at løse disse opgaver.En vigtig del af kommunalbestyrelsens tilsyn er tilsynet med boligorganisationens og afdelingernesregnskaber.Boligorganisationerne skal hvert år indsende årsregnskaber for boligorganisationen og dennesafdelinger til kommunalbestyrelsen. Der er krav om, at regnskaberne skal være revideret af engodkendt revisor. Regnskabsmaterialet forelægges kommunalbestyrelsen til kritisk gennemgang.Kommunalbestyrelsen påser herunder, om boligorganisationen og dens afdelingers drift og økonomier forsvarlig og opfylder gældende regler.Hvis regnskabsmaterialet giver kommunalbestyrelsen anledning til kritik, kan den pålæggeboligorganisationen at foretage de foranstaltninger, som skønnes nødvendige, herunder at forhøjeeller nedsætte lejen.Hvis det skønnes nødvendigt, kan kommunalbestyrelsen endvidere udpege enrevisor, der gennemgår boligorganisationens regnskaber og økonomi og afgiver beretning herom tilkommunalbestyrelsen.En sådan revisionsundersøgelse kan eventuelt kombineres med indsættelse afen midlertidig administrator som nævnt ovenfor.Indsættelse af en midlertidig administrator fritager ikke kommunalbestyrelsen for at føre tilsyn medboligorganisationen, herunder med administrators virksomhed. Hvis en administrator ikke løser deopgaver, som kommunalbestyrelsen har aftalt med denne eller i øvrigt varetager sine opgaver på enmåde, der ikke er forsvarlig, skal kommunen således reagere herpå - i sidste instans gennemopsigelse af administrationsforholdet og indsættelse af en anden administrator. Den midlertidigeadministrator vil endvidere kunne pådrage sig et erstatningsansvar efter dansk rets almindeligeerstatningsregler, hvis boligorganisationen eller dens afdelinger har lidt tab som følge af kritisabledispositioner eller udvist forsømmelighed fra administrators side. Kommunalbestyrelsen vil i givet faldkunne forlange, at boligorganisationen rejser krav om erstatning over for den pågældendeforretningsfører.Endelig skal jeg tilføje, at reglerne om kommunalt tilsyn senest er blevet ændret som led i densåkaldte styringsreform i 2009.Reformen indebærer, at boligorganisationerne - udover årsregnskaberne - skal indsende enstyringsrapport til kommunalbestyrelsen. Rapporten skal bl.a. indeholde en række oplysninger omøkonomien og driften i boligorganisationen og afdelingerne, herunder bl.a. en række nærmere angivneøkonomiske nøgletal, oplysninger om udlejningsforhold, beboerdemokrati m.v.Årsregnskabsmaterialet og styringsrapporten danner tilsammen grundlag for en årlig styringsdialogmellem boligorganisationen og den enkelte boligorganisation, hvor de udfordringer, somboligorganisationen og afdelingerne står over for, nærmere kan drøftes.Det er min opfattelse, at kommunerne med disse - forholdsvis nye - regler har fået nogle goderedskaber og rammer, som ruster dem til rettidigt at opfange problemer, herunder såvel problemer aføkonomisk som af anden karakter.
2
af3
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Jeg finder på denne baggrund ikke, at der p.t. er behov for yderligere ændringer i regelsættet omkommunernes tilsyn med de almene boligorganisationer, herunder reglerne om indsættelse af enmidlertidig administrator i særlige situationer.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
3
af3
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk