Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1209917_0001.png
1209917_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
UNI•C - Styrelsen for It ogLæringVester Voldgade 1231552 København VTlf. 3587 8889Fax 3587 8890E-mail [email protected]www.uni-c.dkCVR nr. 13223459
Svar på spørgsmål 96 (Alm. del):I brev af 8. januar 2013 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 96:”Kan ministeren bekræfte, at tildelingskriterierne for, hvilke digitale læ-remidler der kan opnå tilskud, tager højde for den brede anerkendelse af"blended learning" eller "blandet læring", altså læremidler der har både endigital del og en fysisk del, og dermed ikke betinger sig af kun digitalelæremidler, der er enkeltstående og ikke korresponderer med andet di-daktisk materiale?”Svar:I forbindelse med udmøntningen af puljen til digitale læremidler i 2012 erder opstillet en række kriterier for at kunne modtage tilskud. Der givesbl.a. tilskud til den digitale del af et læremiddel, der består af både endigital og af en fysisk del, så digitale læremidlers store potentiale i højeregrad udnyttes.Kriterierne for at opnå tilskud fra puljen til digitale læremidler anerken-der dermed, at læremidler både kan have en fysisk og digital del, og atsamspillet mellem forskellige typer læremidler og læringstilgange skabergode faglige og pædagogiske resultater. Desuden er det et krav, at lære-midlerne skal være produceret i læringsøjemed.De gode erfaringer med ”blended learning”, hvor der anvendes en kom-bination af digitale og analoge læremidler, ligger bl.a. til grund for rege-ringens ambition om, at digitale læremidler i højere grad skal supplereandre didaktiske læremidler og indgå som en naturlig del af den dagligeundervisning.Samtidig indgår det i regeringen og KL’s indsats for øget anvendelse af iti folkeskolen, at der gennem forsknings- og udviklingsprojekter med
30-01-2013
2demonstrationsskoler skal opnås generaliserbar viden om, hvordan bru-gen af it og digitale læremidler i undervisningen udvikles, så lærernes it-didaktiske kompetencer løftes. Det skal bidrage til mere alsidig undervis-ning, hvor lærerne inddrager og kombinerer forskellige typer læremidlerog udfordrer elevernes færdigheder.
Med venlig hilsen
Christine Antorini