Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1198534_0001.png
1198534_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 66 (Alm. del):I brev af 29. november 2012 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 66:”Ministrenes kommentarer udbedes til henvendelse af 24/10-11 fra Le-vende Musik i Skolen, Dansehallerne og Teatercentrum vedr. brug afkunst og kultur i skolen, jf. BUU alm. del – bilag 36”Svar:Regeringen har netop offentliggjort udspillet ”Gør en god skole bedre –et fagligt løft af folkeskolen”. Af udspillet fremgår det, at de prakti-ske/musiske fag skal styrkes. Det skal blandt andet ske ved i højere gradat integrere de praktiske/musiske fag i en sammenhængende skoledag oglade dem indgå i tværfaglige sammenhænge, herunder i forhold til foreksempel dansk og matematik. Det vejledende timetal for de prakti-ske/musiske fag foreslås øget med 1 lektion i 3. og 6. klasse.Regeringens udspil tager udgangspunkt i, at vi skal skabe en sammen-hængende og aktiv skoledag med aktivitetstimer, der giver skolerne mu-lighed for at bringe omverdenen som for eksempel kulturinstitutioner,idrætsorganisationer og foreningsliv, aktivt ind i skolen. Her kan et tilbudsom Kulturpakker, der tilbyder en bred vifte af kulturelle tilbud, komme ispil. Et eksempel kan være en 8. klasse, der har læst og analyseret en no-velle i faget dansk. De får efterfølgende til opgave at omskrive novellentil et teaterstykke, og i aktivitetstimerne ser de et teaterstykke. De fårprofessionel sparring til deres eget teaterstykke og diskuterer kunstensbetydning i et moderne samfund.Folkeskolen skal udvikles med udgangspunkt i eksisterende viden påområdet. For at bidrage til at hæve kvaliteten i både de prakti-ske/musiske fag og de øvrige fag foreslår regeringen derfor at sætte for-søg i gang, der skal afdække effekterne af praktiskorienterede lærings-former.
19-12-2012
2Det er glædeligt, at kompetencecentre som Dansens Hus, Levende Mu-sik i Skolen og Teatercentrum stiller deres erfaringer og viden til rådig-hed i forbindelse med udviklingen af folkeskolen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini