Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetFolketinget
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 6 (Alm. del):I brev af 12. oktober 2012 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem afudvalget (MFU) Karina Adsbøl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 6:”Hvordan vil ministeren sikre, at skolerne får testet børn og unge i for-hold til ordblindhed, så de rette foranstaltninger kan blive iværksat?”Svar:Det er alvorligt at have svære læsevanskeligheder. Børn og unge medordblindhed, som ikke identificeres tilstrækkeligt tidligt i skoleforløbet,kan få unødigt svært ved at følge med i skolens undervisning. De risike-rer dermed at komme til at sakke bagud i resten af deres skoletid. Det erderfor vigtigt, at de børn, der har risiko for at udvikle læsevanskeligheder,identificeres tidligt, så de kan få støtte og forblive inkluderede i den al-mindelige undervisning.Kommunerne har ansvaret for at give alle børn, herunder børn med læ-sevanskeligheder, et fyldestgørende undervisningstilbud, der svarer tilderes behov.Der er skolelederens afgørelse – ud fra en samlet vurdering af den enkel-te elevs behov – om der skal iværksættes specialundervisning, suppleren-de undervisning eller anden faglig støtte. Som led i denne vurdering kanskolelederen enten selv iværksætte en ordblindetest eller inddrage pæda-gogisk-psykologisk rådgivning (PPR) med henblik på at få afklaret ele-vens behov. En pædagogisk-psykologisk vurdering kan suppleres medudtalelser fra andre sagkyndige.Ministeriet for Børn og Undervisning har indgået samarbejde med Cen-ter for Læseforskning om to udviklingsprojekter, som skal medvirke til,at børn og unge med ordblindhed får en sikker og ensartet dokumentati-
06-11-2012
2on for deres vanskeligheder tidligt – uanset hvor i landet de bor, og hvori uddannelsessystemet de befinder sig.I det ene projekt – Tidlig identifikation af børn med risiko for læsevan-skeligheder – skal der udvikles og afprøves såkaldte dynamiske test medhenblik på at forbedre mulighederne for en tidlig identifikation af børnmed forøget risiko for udvikling af alvorlige læsevanskeligheder. Projek-tet er igangsat af Center for Læseforskning på basis af en forskningsbe-villing fra Trygfonden og støttes økonomisk desuden af Socialstyrelsen,Videnscenter for Handicap, Hjælpemidler og Socialpsykiatri. Projektetgennemføres som en langtidsundersøgelse af børn fra begyndelsen afbørnehaveklassen til og med 2. klasse.Det andet projekt – Ordblindetest på tværs – skal kunne identificereordblindhed fra grundskolens mellemtrin over ungdomsuddannelserne tilde videregående uddannelser.De to nye test skal give et fælles fagligt og solidt grundlag for ordblindesdeltagelse i uddannelsessystemet på lige fod med andre.Testene forventes at kunne anvendes i 2015. De vil sammen med pæda-gogiske vejledninger blive stillet gratis til rådighed for skoler og uddan-nelsesinstitutioner.Dermed får skolelederen endnu bedre forudsætninger for at iværksætteen hurtig og effektiv indsats i forhold til børn med ordblindhed og sværelæsevanskeligheder.
Med venlig hilsen
Christine Antorini