Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1193987_0001.png
1193987_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 50 (Alm. del):I brev af 14. november 2012 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager(LA) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 50:”Vil ministeren som led i it-strategien for folkeskolen fastlægge en vejle-dende kompetenceprofil for lærernes anvendelse af digital pædagogik?”Svar:Der skal i de kommende år fokuseres kraftigt på at øge lærernes anven-delse af it i undervisningen. For at det kan ske, sætter regeringen ind påen række områder.Regeringen foreslår i sit udspil ’Gør en god skole bedre – et fagligt løft affolkeskolen’, at efteruddannelse af lærere og pædagoger i folkeskolenstyrkes. Regeringen foreslår, at der afsættes 1 mia. kr. til efteruddannelse i2014-2020. Midlerne skal medfinansiere udgifterne til opkvalificering aflærere og pædagoger, der varetager opgaver i folkeskolen.Som grundlag for dette kompetenceløft vil regeringen sammen med KLkortlægge og analysere den nuværende efteruddannelsesindsats i kom-munerne og udarbejde en status for kompetencedækningen. Analysenskal danne grundlaget for effektiv udmøntning af midlerne, samt for atkompetenceudviklingen fremadrettet i højere grad målrettes de områder,hvor der er størst behov og effekt på folkeskolens mål. Det kunne være iforhold til behovet for it-understøttelse af indlæringen i folkeskolen ognye læringsformer i folkeskolen.Med aftalen om læreruddannelsen fra juni 2012 får digitale kompetenceren tydelig placering i læreruddannelsen, hvor it som pædagogisk redskabskal indarbejdes i kompetencemålene for de enkelte undervisningsfag,sådan at lærerne bliver velfunderede i fagspecifik anvendelse af it i un-dervisningen.
12-12-2012
2Ministeriet for Børn og Undervisning, KL og Skolelederne har netopigangsat et netværk for 100-150 skoleledere om digital forandringsledel-se. Netværket skal bl.a. samle gode lokale eksempler på initiativer målret-tet lærernes kompetencebehov og formidle disse til andre kommuner.Jeg vil afvente udarbejdelsen af analysen af efteruddannelsesindsatsen ogdrøftelserne i skoleledernetværket, før jeg tager stilling til de konkreteelementer i den fremadrettede indsats, herunder hvorvidt en vejledendekompetenceprofil for lærernes anvendelse af digital pædagogik skal væreen del af indsatsen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini