Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Børne- og UndervisningsudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
Svar på spørgsmål 44 (alm. del):I brev af 7. juni 2012 har Børne- og Undervisningsudvalget stillet mig følgendespørgsmål:
29. november 2012
Ministeriet for Forskning,
Spørgsmål 44:Ministeren bedes, jf. henvendelsen fra Den Jyske Sangskole, jf. BUU alm. del– bilag 42, redegøre for udviklingen i linjefagsundervisningen i musik på lærer-uddannelserne og antallet af linjefagsuddannede musiklærere.Svar:Ved den seneste samlede opgørelse over linjefagsdækningen i folkeskolens fagfra 2009 (UNI-C) lå faget musik i den bedste halvdel. Det fremgår, at 73 pct. afklasserne i den danske folkeskole blev dækket af linjefagsuddannede lærere i mu-sik. Yderligere 18 pct. af klasserne havde en lærer med kompetencer svarende tillinjefaget i musik.Det bemærkes, at linjefagsdækningen i folkeskolens fag er udtryk for et øjebliks-billede, som kan ændre sig hurtigt, idet den ikke tager højde for faktorer som af-gang af lærere fra folkeskolen, uudnyttede lærerresurser på folkeskolen (lærereder ikke underviser i deres fag) og undervisningskompetencer blandt arbejdssø-gende lærere.Retter man fokus på selve læreruddannelsen, har andelen, som vælger musik somlinjefag været relativ stabil med cirka 5 pct. som andet linjefag og cirka 2½ pct.som tredje linjefag for årgang 2008 og 2009 (musik kan i den nuværende lærer-uddannelse ikke vælges som første linjefag).I forhold til den regionale fordeling blev musik oprettet på 10 ud af 17 udbuds-steder for læreruddannelsen i 2011, hvilket er i den lave ende sammenlignet medlæreruddannelsens øvrige fag. Dertil kommer, at der var en relativ skæv regionalbalance. Eksempelvis blev der i 2011 ikke oprettet linjefag i musik i RegionSjælland.Reformen af læreruddannelsen i 2013 vil kunne forbedre de strukturelle vilkår formusikfaget på læreruddannelsen ved:Højere fagligt niveau i musikfaget ved indførelse af fagligt ambitiøse kompe-tencemål og dermed øget arbejdsindsats for de studerende.
Innovation og VideregåendeUddannelserBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-12451722406801/1
Færre bindinger på musikfaget ved ophør af store, obligatoriske linjefag, derhar givet uhensigtsmæssige bindinger på de små linjefag, herunder musik.Øget mulighed for samspil med konservatorier om de udøvende elementer afmusikfaget.Mulighed for at afsætte flere ECTS til musikfaget eksempelvis via specialise-rede udbud af mono- og tværfaglige musikmoduler.Mulighed for regional profilering gennem musikfaget.Bedre rekrutteringsgrundlag for musikfaget ved en mere attraktiv lærerud-dannelse.
Med venlig hilsen
Morten ØstergaardMinisteriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side
2/2